جدیدترین درمان واژینیسموس

متخصص زنان و زایمان اصفهان | جدیدترین درمان واژینیسموس

جدیدترین درمان برای واژینیسموس

درمان واژینیسموس | واژینیسموس اسپاسم غیر ارادی عضلات اطراف واژن است که موجب دخول دردناک می‌شود. در این وضعیت واژن به حدی تنگ می‌شود که از فعالیت جنسی و معاینات پزشکی جلوگیری می‌کند. بسیاری از افراد در شروع رابطه جنسی در حین قرار دادن تامپون یا هنگام معاینه لگن، واژینیسموس را تجربه می‌کنند.

درمان واژینیسموس به علت زمینه‌ای آن بستگی دارد که ممکن است جسمی، روانی یا ترکیبی از هر دو باشد. هر چه علت پیچیده‌تر یا علائم شدیدتر باشد، درمان طولانی‌تر خواهد بود. تشخیص و درمان واژینیسموس بر عهده دکتر زنان است.

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان | اسپاسم عضلات واژن

درمان بیماری واژینیسموس سخت است ؟!

واژینیسموس (Vaginismus) انقباض یا کشش غیرارادی عضلات اطراف واژن است. این اسپاسم‌های عضلانی ناخواسته زمانی اتفاق می‌افتند که چیزی مثل آلت تناسلی، انگشت، تامپون یا ابزار پزشکی وارد واژن وارد شود. اسپاسم ممکن است خفیف ناراحت کننده یا بسیار دردناک باشد. واژینیسموس تنها یکی از علل احتمالی مقاربت دردناک یا دیسپارونی (Dyspareunia) است.

در مورد شیوع واژینیسموس اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما گزارش شده که تقریباً ۱ تا ۷ درصد از زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد که این تخمین بسیار پایین است. به دلیل انگ‌های موجود در مورد تمایلات جنسی، سلامت زنان و اندام تناسلی زنانه، ممکن است که خانم‌ها ناتوانی‌های جنسی خود را به منبع مورد اعتماد کمتر گزارش کنند. حتی ممکن است بسیاری از بیماران از صحبت کردن در مورد مشکل خود با پزشک خجالت بکشند. اگر دچار این مشکل هستید، از آن نهراسید و در عوض علائمش را بشناسید تا برای درمان، سریع‌تر وارد عمل شوید. این مشکل یکی از دلایل و عوارض ارضانشدن زنان است.

چه کسانی ممکن است به واژینیسموس مبتلا شوند؟

علائم واژینیسموس ممکن است در اواخر سال‌های نوجوانی یا اوایل بزرگسالی، زمانی که فرد برای اولین بار رابطه جنسی برقرار می‌کند ظاهر شود. این عارضه همچنین می‌تواند اولین باری که فرد سعی می‌کند تامپون را وارد واژن کند یا معاینه لگنی در مطب پزشک انجام دهد، رخ دهد.

ریسک فاکتورهای ابتلا به واژینیسموس

برخی از زنان در اواخر عمر دچار واژینیسموس می‌شوند؛ برخی دیگر ممکن است واژینیسموس را فقط در زمان‌های خاصی مانند معاینه جنسی یا لگن نشان دهند. عوامل خطری که باعث بروز واژینیسموس می‌شوند عبارتند از:

1. اختلالات اضطرابی
  2. آسیب‌های زایمان، مانند پارگی واژن
  3. جراحی قبلی
  4. ترس از دخول یا احساسات منفی در مورد رابطه جنسی مثلا به دلیل سوء استفاده جنسی در گذشته، تجاوز جنسی یا تروما
  5. سابقه عفونت‌های دستگاه ادراری (UTIs) یا عفونت‌های مخمری
  6. اندومتریوز
  7. سابقه خانوادگی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | علل بروز خارش واژن

درمان واژینیسموس چطور ممکن است؟

برای درمان واژینیسموس از یک تیم تخصصی متشکل از متخصص زنان، فیزیوتراپیست و مشاور جنسی می‌توان کمک گرفت. درمان شامل ترکیبی از فیزیوتراپی، آموزش، مشاوره و تمریناتی مانند انقباض عضلات کف لگن و آرامش (تمرینات کگل) است. پزشک شما ممکن است داروهای تزریقی را برای کمک به شل شدن عضلات واژن تجویز کند. در مواردی، تمرینات گشادی واژن با استفاده از گشادکننده‌های پلاستیکی به منظور کاهش حساسیت فرد به دخول توصیه می‌شود. البته این تمرینات باید تحت هدایت یک درمانگر جنسی، فیزیوتراپیست یا سایر متخصصان انجام شود. توجه کنید که بهتر است شریک جنسی شما در روند درمان کنارتان باشد؛ این همراهی به رابطه‌ای صمیمانه‌تر منجر خواهد شد.

هر چه واژینیسموس شدیدتر باشد، درمان آن دشوارتر است اما به هر حال امکان درمان قطعی وجود دارد. در یک مطالعه در سال ۲۰۲۱، محققان دریافتند که ۸۵ درصد از افراد مبتلا به واژینیسموس اولیه می‌توانند پس از درمان رابطه جنسی بدون درد داشته باشند. میزان موفقیت برای کسانی که وضعیت آنها شدیدتر بود فقط اندکی کمتر بود. مطالعه‌ای دیگر در سال ۲۰۲۰ نشان داد که افراد مبتلا به واژینیسموس در صورتی که خود را برای این عارضه سرزنش کنند، ممکن است نسبت به درمان مقاوم‌تر باشند. همچنین در صورت وجود سابقه خانوادگی واژینیسموس، درمان پیچیده‌تر خواهد بود.

گاهی اوقات واژینیسموس با مشکل فیزیکی واژن اشتباه گرفته می‌شود و این تشخیص اشتباه منجر به جراحی بی‌مورد می‌شود. به یاد داشته باشید که موارد بسیار کمی از واژینیسموس نیاز به جراحی دارد.

درمان پزشکی واژینیسموس

درمان‌های واژینیسموس در سال ۱۴۰۲ بر کاهش رفلکس ماهیچه‌های شما تمرکز دارد که باعث کشش آنها می‌شود؛ درمان‌هایی به این سبک، جدیدترین شیوه‌های درمانی ۲۰۲۳ برای این بیماری هستند. درمان‌ها همچنین اضطراب یا ترس‌هایی را که به واژینیسموس کمک می‌کنند، برطرف می‌کنند. پزشک شما احتمالا یک یا چند مورد از این درمان‌ها را توصیه می‌کند:

۱. درمان موضعی

لیدوکائین موضعی یا کرم‌های ترکیبی به کاهش درد مرتبط با این بیماری کمک می‌کند.

۲. فیزیوتراپی کف لگن

فیزیوتراپ به شما آموزش می‌دهد که چگونه عضلات کف لگن خود را شل کنید.

۳. درمان گشادکننده واژن

گشادکننده‌های واژن دستگاه‌هایی لوله‌ای شکل هستند که در اندازه‌های مختلف وجود دارند. هدف اصلی آنها کشش واژن است. افراد مبتلا به واژینیسموس از گشادکننده‌ها استفاده می‌کنند تا حساسیت کمتری نسبت به نفوذ واژن داشته باشند. دکتر شما ممکن است توصیه کند ابتدا از کرم بی‌حس کننده موضعی در قسمت بیرونی واژن استفاده کنید تا استفاده از این وسایل آسان‌تر شود.

۴. درمان شناختی رفتاری CBT

CBT به شما کمک می‌کند تا درک کنید که چگونه افکار شما بر احساسات و رفتارهای شما تأثیر می‌گذارد. این یک درمان موثر برای اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) است.

۵. سکس درمانی

درمانگران جنسی آموزش دیده با افراد و زوج‌ها کار می‌کنند تا به آنها کمک کنند که دوباره از روابط جنسی خود لذت ببرند. یکی از دلایل ارضا نشدن زنان همین مشکل واژینیسموس است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | درمان واژینیسموس

چه زمانی برای درمان به دکتر مراجعه کنم؟

در صورتی که تحریک یا خارش ناحیه تناسلی، مقاربت دردناک، ادرار دردناک (دیسوریا)، ترشحات غیرمعمول یا بدبوی واژن، قرمزی، درد یا تورم واژن دارید باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنید. هیچ کدام از این موارد طبیعی نیستند و نیاز به بررسی تخصصی دارند.

در مورد ابتلا به واژینیسموس احساس گناه نکنید!

اگر در هنگام مقاربت دچار اسپاسم عضلانی یا درد می‌شوید که رابطه جنسی را ناخوشایند یا حتی غیرممکن می‌کند، خجالت نکشید و با پزشک خود صحبت کنید. شما مجبور نیستید رنج بکشید! بسیاری از مشکلات، از جمله واژینیسموس، می تواند باعث مقاربت دردناک شود و تقریباً همه این مشکلات قابل درمان هستند. بسیاری از افراد پس از درمان واژینیسموس، بهبود قابل توجهی در زندگی جنسی و سلامت روان خود مشاهده می کنند.