میومکتومی یا برداشتن فیبروم رحم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | میومکتومی یا برداشتن فیبروم رحم .

میومکتومی

میومکتومی روشی برای برداشتن فیبروم های رحمی است. اگر فیبروم رحمی برای شما تشخیص داده شده است و علائمی از جمله درد لگن، خونریزی نامنظم، پریودهای شدید یا علائم فشار و نیاز به ادرار مکرر دارید، ممکن است پزشک شما انجام میومکتومی را توصیه کند.

میومکتومی نوعی روش جراحی است که با هدف برداشت فیبروم های رحمی انجام می شود. در صورتی که فیبروم منجر به بروز علائم زیر شود، جراحی از سوی پزشک تجویز خواهد شد:

1. دردهای لگنی
  2. سیکل قاعدگی شدید
  3. خونریزی های نامنظم
  4. تکرر ادرار

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان | میومکتومی یا برداشتن فیبروم رحم

آیا میومکتومی یا برداشتن فیبروم برای شما مناسب است؟

انجام میومکتومی به پزشک این امکان را می دهد که فیبروم های شما را با حفظ رحم از بدن شما خارج کند. انجام این کار به شما امکان می دهد در آینده توانایی خود را برای باردار شدن حفظ کنید. در صورتی که خانم ها دچار فیبروم رحمی باشند نمی توانند باردار شوند. پس باید با انجام عمل میومکتومی این مشکل را برطرف کرده و پس از بازسازی رحم برای بارداری اقدام نمایند.

از مهم ترین دلایل که این جراحی به همراه دارد آن است که بیمار می تواند پس از انجام جراحی باردار شود. زیرا هیچ آسیبی به رحم وارد نمی‌ کند و زمانی که مشکلات ایجاد شده به دلیل فیبروم های رحمی برطرف شود امکان باروری در بیماران افزایش پیدا می‌ کند.

اندیکاسیون عمل میومکتومی :

همانطور که گفته شد درمان میوم رحم دراکثر اوقات نیازی به مداخله جراحی ندارد . اما مواردی هست که خارج کردن آن به روش جراحی لازم است:

فیبروم با سایز خیلی بزرگ که باعث بزرگی شکم شود . فیبروم با اثر فشاری بر اندومتر :

در صورتی که مشکل ناباروری وجود داشته باشد و فیبروم باعث فشار بر اندومتر رحم و نامنظم شدن و نا پیوستگی اندومتر شده باشد نیاز است که میومکتومی انجام شود.
خونریزی شدید پریود که به درمان دارویی پاسخ ندهد
کم خونی شدید
سقط مکرر
عوارض بارداری مانند زایمان زودرس و IUGR
درد لگن
دیس پارونی

احتباس ادراری :

وقتی میوم بزرگ بوده و برسیستم ادراری فشار وارد کند ، ممکن است احتباس ادراری ایجاد شده و کلیه ها دچار تورم شوند و یا با فشار بر مثانه باعث تکرر ادرار شود.
میوم های متعدد
دیس منوره شدید
رشد سریع میوم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | میومکتومی

کدام نوع برداشتن فیبروم رحم برای شما مناسب است؟

۳ نوع اصلی میومکتومی وجود دارد و پزشک شما یکی از مناسب ترین انواع میومکتومی زیر را به شما پیشنهاد می‌دهد:

میومکتومی شکمی

میومکتومی شکمی، که امکان برداشت فیبروم ها از طریق ایجاد برش بر روی قسمت انتهایی شکم را فراهم می کند. در این روش جراح شما یک برش جراحی در قسمت پایین شکم شما ایجاد می کند تا به فیبروم ها برسد و آنها را از بین ببرد. اگر فیبروم های بزرگ دارید، جراح شما ممکن است این روش را توصیه کند. بهبودی کامل ممکن است بین ۴ تا ۶ هفته طول بکشد.

میومکتومی لاپاراسکوپی

میومکتومی لاپاراسکوپی، که فیبروم ها از طریق چندین برش کوچک برداشته خواهند شد. روشی با کمترین میزان تهاجم و دوره نقاهت بسیار کوتاه. این روش کمتر تهاجمی است. جراح شما فیبروم ها را با استفاده از لاپاراسکوپی که از طریق چندین برش کوچک روی شکم وارد می شود، عمل می کند. از آنجایی که برش ها کوچک هستند، درد شما بعد از جراحی کمتر از میومکتومی شکمی خواهد بود. اگر فیبروم های کمتر و کوچکتری دارید، این گزینه ممکن است مناسب باشد. با این حال، این روش ممکن است برای فیبروم های بزرگ نیز موثر باشد. بهبودی کامل ممکن است بین ۳ تا ۴ هفته طول بکشد.

میومکتومی هیستروسکوپی

میومکتومی هیستروسکوپی، که فیبروم ها با استفاده از ابزاری مخصوص و از راه واژن و دهانه رحم برداشته خواهند شد. جراح شما فیبروم های شما را از طریق یک اسکوپ که از طریق دهانه رحم وارد رحم می شود، خارج می کند. اگر فیبروم ها در لایه داخلی رحم قرار داشته باشند، این جراحی ممکن است مناسب ترین باشد. بهبودی فقط چند روز طول می کشد.

چه افرادی می توانند تحت جراحی برداشتن فیبروم رحم قرار بگیرند؟

میومکتومی، گزینه بسیار خوبی برای آن دسته از خانم هایی است که در آینده قصد بارداری دارند و خواهان حفظ رحم خود نیز هستند. بر خلاف عمل هیستروکتومی که تمام بافت رحم برداشته می شود، در میومکتومی تنها فیبروم ها برداشته می شوند و رحم در جای خود باقی خواهد ماند. به همین خاطر، فرصت بارداری از بیمار گرفته نخواهد شد. نوع میومکتومی با توجه به اندازه و محل تشکیل فیبروم تعیین می شود:

1. میومکتومی شکمی، زمانی که تعداد و اندازه فیبروم ها زیاد باشد.
  2. میومکتومی لاپاراسکوپی، زمانی که تعداد و اندازه فیبروم ها کم باشد.
  3. میومکتومی هیستروسکوپی، زمانی که فیبروم های کوچکی داخل رحم وجود داشته باشد.