Premenstrual syndrome یا سندرم پیش از قاعدگی

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی چیست؟

سندرم پیش از قاعدگی (PMS) دارای طیف گسترده‌ای از علائم و نشانه‌ها، از جمله نوسانات خلقی، حساس شدن سینه ها، میل شدید به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی است. به طور تخمینی از هر ۴ زن قاعده ۳ نفر برخی از علائم سندروم پیش از قاعدگی را تجربه می‌کنند.

علائم در یک الگوی قابل پیش بینی ظاهر و تکرار می‌شوند. اما کمیت تغییرات جسمی و احساسی که با سندروم پیش از قاعدگی تجربه می‌کنید، ممکن است از کمی قابل توجه تا شدید متفاوت باشد. با این حال، شما نباید اجازه دهید این مشکلات کنترل زندگی شما را به دست بگیرند. درمان و تغییر شیوه ی زندگی می تواند به کاهش علائم و نشانه های سندروم پیش از قاعدگی کمک کند.

تشخیص سندروم پیش از قاعدگی

هیچ یافته ی فیزیکی یا آزمایشات خاصی برای تشخیص سندروم پیش از قاعدگی وجود ندارد. پزشک شما ممکن است علامت خاصی را به PMS نسبت دهد. برای کمک به ایجاد الگوی سندرم پیش از قاعدگی، متخصص زنان و زایمان اصفهان شما ممکن است از شما بخواهد علائم و نشانه های خود را حداقل برای دو سیکل قاعدگی بر روی یک تقویم یا یک دفتر خاطرات ثبت کنید. روزی که اولین بار متوجه علائم PMS می شوید و همچنین روزی که علائم ناپدید می شوند را یادداشت کنید. همچنین مطمئن شوید که روزهای شروع و پایان دوره ی عادت ماهیانه را علامت بزنید.

شرایط خاص دیگری وجود دارد که ممکن است علائم PMS را تقلید کنند، از جمله: سندرم خستگی مزمن، اختلالات تیروئید و اختلالات خلقی مثل افسردگی و اضطراب. پزشک شما ممکن است تست هایی مانند تست عملکرد تیروئید یا تست های غربالگری روانشناسی را برای کمک به تشخیص بهتر درخواست دهد.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | Premenstrual syndrome یا سندرم پیش از قاعدگی

نشانه های سندروم پیش از قاعدگی

لیست علائم و نشانه های سندروم پیش از قاعدگی طولانی است، اما اکثر خانم ها چند مورد از مشکلات زیر را تجربه می کنند:

• علائم و نشانه‌های عاطفی و رفتاری

1. تنش یا اضطراب
  2. حالت افسردگی
  3. گریه
  4. نوسانات خلقی و تحریک پذیری یا خشم
  5. تغییرات اشتها و هوس‌های غذایی
  6. مشکل در به خواب رفتن(بی خوابی)
  7. دوری از اجتماع و گوشه گیری
  8. مشکل در تمرکز
  9. تغییر در میل جنسی
  • علائم و نشانه‌های فیزیکی

1. درد مفاصل و عضلات
  2. سردرد
  3. خستگی
  4. افزایش وزن مربوط به احتباس مایعات
  5. نفخ شکم
  6. حساسیت پستان
  7. افزایش آکنه
  8. یبوست یا اسهال
  9. عدم تحمل الکل

برای برخی زنان، درد جسمی و استرس عاطفی به اندازه ای شدید است که بر زندگی روزانه ی آن ها تاثیر می گذارد. صرف نظر از شدت علائم، علائم و نشانه ها به طور کلی در طی چهار روز پس از آغاز دوره ی قاعدگی برای بسیاری از زنان ناپدید می شوند.
اما تعداد کمی از زنان مبتلا به سندروم قبل از قاعدگی هر ماه دچار علائم ناتوان کننده ای می شوند که این فرم PMS به نام اختلال بی قراری قبل از قاعدگی (PMDD) نامیده می شود.

علائم و نشانه های PMDD شامل افسردگی، نوسانات خلقی، خشم، اضطراب، احساس درهم شکستگی، اشکال در تمرکز، تحریک پذیری و تنش است.

منبع: Premenstrual syndrome (PMS)

مطالب پیشنهادی مرتبط :