تشخیص و درمان التهاب سرویسیت

تشخیص سرویسیت

سرویسیت التهاب سرویکس یا دهانه رحم می باشد. دهانه رحم در قسمت پایینی رحم قرار دارد، بخشی از رحم که به سمت واژن باز می گردد. علایم سرویسیت عبارت است از خونریزی بین پریودهای قاعدگی، درد حین نزدیکی جنسی و ترشحات غیر نرمال واژن. در برخی موارد ممکن است سرویسیت علائمی نداشته باشد. در بیشتر موارد سرویسیت ناشی از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و یا سوزاک می باشد . این بیماری ممکن است به دلایل غیر عفونی ایجاد شود. در بحث سرویسیت و درمان توجه به رفع علت زمینه ای سرویسیت اهمیت دارد.

برای تشخیص سرویسیت باید به متخصص زنان مراجعه کنید. به منظور تشخیص سرویسیت متخصص زنان ابتدا معاینه لگن را انجام خواهد داد. در طول معاینه لگن متخصص زنان و زایمان یک دست خود را وارد واژن کرده و با دست دیگر بر شکم فشار وارد می آورد تا ناحیه تورم و حساسیت به لمس مشخص گردد. همچنین با استفاده از اسپکولوم دیواره اطراف واژن و دهانه رحم بررسی می گردد. علاوه بر معاینه لگن پزشک، ممکن است با استفاده از ابزاری برس مانند بخشی از ترشحات واژن و دهانه رحم را نمونه برداری می کند. این روند مشابه همان چیزی است که در طول پاپ اسمیر انجام می گیرد. سپس نمونه ها به آزمایشگاه انتقال داده می شود. همچنین ممکن است انجام آزمایش ادرار ضرورت داشته باشد.

متخصص زایمان اصفهان | التهاب سرویسیت

سرویسیت و درمان

در بحث سرویسیت و درمان باید توجه داشت اگر سرویسیت ناشی از واکنش آلرژیک باشد، نیازی به درمان وجود ندارد. اگر سرویسیت در اثر ابتلا به بیماری های مقاربتی ایجاد شده باشد مانند سرویسیت کلامیدیایی در آن صورت درمان بیماری مقاربتی در هر دو شریک جنسی الزامی می باشد و عمدتا درمان با استفاده از آنتی بیوتیک صورت می گیرد. آنتی بیوتیک ها برای درمان بیماری های مقاربتی مانند کلامیدیا، سوزاک و واژینیت نسخه می شوند.

در صورت ابتلا به هرپس تناسلی نیاز به مصرف داروهای آنتی ویروس وجود دارد. درمانی برای هرپس در دسترس نیست اما استفاده از داروهای آنتی ویروس به بهبود علایم سرویسیت کمک می کند. برای پیشگیری از انتقال عفونت باکتریایی به شریک جنسی توصیه می شود تا درمان کامل از داشتن نزدیکی اجتناب کنید.

متخصص زایمان اصفهان | علایم التهاب سرویسیت

نکاتی پیرامون لباس زیر

یکی از مهمترین علل سرویسیت و عفونت های واژن و دستگاه تناسلی خانم ها در ایران عدم بهداشت کامل است:

• لباس های زیر باید حتما نخی باشند ( پارچه های غیر نخی معمولا مصنوعی باعث عدم تهویه مناسب و تعریق زیاد و آلودگی می گردند).
  • لباس های زیر هر روز با دست و ترجیحا با صابون شسته شود و در ماشین لباسشویی گذاشته نشود.
  • لباسهای زیر نباید تنگ و چسبان شدید باشند چون باعث عدم تهویه مناسب و تعریق زیاد و آلودگی می گردند.
  • لباس های زیر باید حتما در هوای آزاد ترجیحا زیر آفتاب خشک شوند .

در صورت ی که فردی به آفتاب دسترسی نداشته باشد، لباس زیر باید در هوای آزاد خشک شود ولی به هیچ وجه در داخل خانه خشک نشود. به هیچ وجه از وایتکس و مواد ضد عفونی کننده برای ضدعفونی کردن لباس های زیر استفاده نگردد چون وارد بافت پارچه شده و حساسیت شدید ایجاد می نمایند.

دکتر نرگس علیان