از التهاب سرویسیت چه می دانید ؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | متخصص زایمان اصفهان | التهاب سرویسیت

سرویسیت چیست؟

التهاب سرویسیت التهاب سرویکس یا دهانه رحم می باشد. دهانه رحم در قسمت پایینی رحم قرار دارد، بخشی از رحم که به سمت واژن باز می گردد. علایم سرویسیت عبارت است از خونریزی بین پریودهای قاعدگی، درد حین نزدیکی جنسی و ترشحات غیر نرمال واژن. در برخی موارد ممکن است سرویسیت علائمی نداشته باشد.

در بیشتر موارد سرویسیت ناشی از عفونت های مقاربتی مانند کلامیدیا و یا سوزاک می باشد. این بیماری ممکن است به دلایل غیر عفونی ایجاد شود. در بحث سرویسیت و درمان توجه به رفع علت زمینه ای سرویسیت اهمیت دارد.

متخصص زایمان اصفهان | علایم التهاب سرویسیت

علایم التهاب سرویسیت

در بیشتر موارد سرویسیت علائم بالینی به دنبال ندارد و تنها بعد از معاینه لگن این بیماری تشخیص داده می شود. علایم سرویسیت عبارت است از:

• ترشحات زیاد و غیر معمول واژن
  • تکرر ادرار و درد حین ادرار کردن (البته این علامت در صورتی است که همراه سرویسیت عفونت ادراری نیز وجود داشته باشد)
  • خونریزی بین پریودهای قاعدگی
  • خونریزی واژینال بعد از نزدیکی جنسی، خونریزی که ارتباطی با پریودهای قاعدگی ندارد.

توجه داشته باشید در موارد زیر باید به متخصص زنان مراجعه کنید:

1. ترشحات واژینال غیر معمول و مستمر
  2. خونریزی واژینال
  3. درد در حین نزدیکی جنسی

سابقه ابتلا به عفونت های مقاربتی

در حالت نرمال، دهانه رحم یا سرویکس مانع ورود باکتری ها و ویروس ها به رحم می گردد. زمانی که در اثر ابتلا به سرویسیت، دهانه رحم عفونی شود، احتمال انتقال عفونت به رحم وجود دارد.

سرویسیت ناشی از سوزاک و کلامیدیا (سرویسیت کلامیدیایی)  به دیواره رحم و لوله های فالوپ منتشر می گردد و احتمال ابتلا به بیماری التهابی لگن را افزایش می دهد. ابتلا به بیماری التهابی لگن، در صورت عدم درمان، ممکن است باعث چسبندگی های لگنی شده و ناباروری را به دنبال داشته باشد. لازم به ذکر است ابتلا به سرویسیت احتمال ابتلا به ویروس اچ آی وی را نیز افزایش می دهد.

متخصص زنان اصفهان | شایع ترین بیماری های مقاربتی

در توضیح علل ایجاد سرویسیت می توان موارد زیر را در نظر داشت:

• عفونت های مقاربتی: در اغلب موارد عفونت های باکتریایی و ویروسی ناشی از تماس جنسی سبب بروز سرویسیت می شود. سرویسیت معمولا در اثر ابتلا به کلامیدیا و سوزاک ایجاد می گردد.
  • واکنش های آلرژیک: آلرژی به ترکیبات اسپرم کش یا کاندوم لاتکس احتمال ابتلا به سرویسیت را به دنبال دارد. واکنش نسبت به ترکیباتی مانند دوش واژینال نیز ممکن است منجر به بروز سرویسیت شود. به این حالت سرویسیت غیر عفونی گفته می شود.
  • رشد بیش از حد باکتری: رشد بیش  از حد برخی باکتری هایی که به طور نرمال در واژن زندگی می کنند ممکن است منجر به بروز سرویسیت گردد.