ارتباط عفونت رحم با درد پا

متخصص زنان و زایمان اصفهان | درد تخمدان و نکاتی که نباید نادیده گرفت !

رویکردهای تشخیصی برای ارتباط عفونت رحم و درد پا چیست؟

گفته می‌شود که آزمایش‌ها به تنهایی قادر نیستند که عفونت‌های رحم و (PID)ها را به طور دقیق مشخص کند لذا حتما مراجعه به پزشک متخصص زنان الزامی است تا پزشک مربوطه با به‌کارگیری مجموعه روش‌های تشخیصی بررسی دقیق انجام دهد و تشخیص صحیح برای اختلال ارائه کند.

قدم اول این است که شما شرح حال دقیقی از شرایط حال حاضر خود و سوابق پزشکی خود به پزشک ارائه بدهید، یعنی پزشک قبل از هرگونه معاینه نیاز به شنیدن یک شرح حال دقیق از بیمار خود دارد و به این ترتیب از علائم فعلی، سابقه قبلی ابتلا به بیماری‌های عفونی مقاربتی، عادت‌های جنسی و سبک زندگی بیمارش اطلاع پیدا کند.

بعد از شرح حال نوبت به معاینه می‌رسد، معاینه ناحیه تناسلی توسط پزشک متخصص زنان و زایمان در شرایط کنترل شده انجام می‌شود. به این ترتیب پزشک از التهاب و حساسیت ناحیه لگن اطلاع به دست می‌آورد. او همچنین نمونه برداری از ترشحات واژینال و دهانه رحم انجام می‌دهد دیواره رحم توسط وی استریل شده و نمونه برای بررسی به آزمایشگاه ارسال می‌شود.
بعد از این موارد نوبت به استفاده از ابزارهای پاراکلینیک می‌رسد. ابتدا پزشک برای شما مجموعه آزمایش‌های خون و ادرار که متناسب با علائم و تشخیص‌های افتراقی است می‌نویسد. این آزمایش‌ها برای رد کردن بارداری برای ارزیابی ابتلا یا عدم ابتلا به عفونت‌های منتقله از راه جنسی می باشد.

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان |لاپاراسکوپی

لاپاراسکوپی تشخیصی

اگر شرایط شما ایجاب بکند و ابهامات از لحاظ ساختاری در ذهن پزشک باشد، سونوگرافی رحم و ضمائم رحم (که عبارتند از دو لوله رحمی چپ و راست و تخمدان چپ و راست) از طریق پزشک برای شما تجویز می‌شود.

به کمک امواج ماورای صوت که از طریق پروب سونوگرافی از روی شکم اعمال می‌شود ناهنجاری‌هایی را که در ساختار بافت رحم و لوله‌های رحم و تخمدان‌ها وجود داشته باشد، مشخص می‌شود. اگر نکته مبهمی در سونوگرافی دیده شد یا سونوگرافی اطلاعات دقیق پزشکی ندهد به فراخور شرایط بیمار پزشک از روش‌هایی مانند لاپاراسکوپی و حتی برداشتن بافت دیواره داخلی رحم از طریق لاپاراسکوپی خواهد پرداخت.

در مبحث تشخیص باید به این موضوع نیز اشاره داشته باشیم که زمانی که فرد با عفونت رحم و درد پا به طور همزمان به پزشک مراجعه می‌کند، پزشک معالج باید این دو مشکل یعنی درد اندام تحتانی و عفونت‌های دستگاه تناسلی داخلی را با هم یک مجموعه واحد حساب کند و آنها را مجزا از یکدیگر و جدا جدا بررسی و درمان نکند.

در مواردی که التهاب‌های داخل لگن وجود دارد به علت آنکه در محیط ملتهب، مواد شیمیایی خاصی آزاد می‌شود، همچنین به علت تورم بافت درگیر ممکن است به عصب‌هایی که از لگن به سمت اندام تحتانی حرکت می‌کنند فشار وارد بشود، مثلاً به علت ایجاد آبسه یا کیست‌های ملتهب و عفونی توده ایجاد شده باشد که به اعصابی که از پایین کمر به سمت لگن و ران و پا و اندام تحتانی حرکت می‌کند فشار بیاورد (کیست آبسه و عفونتهای لگنی در مجاورت رشته‌های عصبی باشد)

یا به علت پروسه عفونت و التهاب که در لگن وجود دارد، مواد شیمیایی در آن فضا منتشر شده باشد که روی سلامت رشته‌های عصبی (که وظیفه عصب رسانی به اندام تحتانی و پاها را بر عهده دارند آسیب بزنند). ایجاد آسیب به عصب‌هایی که به سمت اندام تحتانی حرکت می‌کنند به هر نحوی که باشد (خواه متعاقب فشار خواه متعاقب صدمات ناشی از مواد شیمیایی پروسه التهاب) نهایتا باعث خواهد شد که یک نتیجه واحد را از لحاظ بالینی تجربه بکنید؛ آسیب عصب باعث می‌شود که بیمار دچار درد در ناحیه پایین کمر، لگن و بالای ران‌ها و کشاله ران تا زانو، ساق پا نیز بشود و عفونت رحم باعث پا درد می‌شود.

درمان عفونت رحم و درد پا چگونه انجام می‌شود؟

بروز عفونت رحم و درد پا امری متداول است. عفونت رحم و درد پا این که برای درمان عفونت‌های رحمی که به درد پا منتهی می‌شود چه شیوه درمانی مناسب است، بدیهی است که شیوه درمانی صحیح وابسته به تشخیص صحیح می‌باشد. آنچه در رسیدن پزشک به تشخیص صحیح در همراهی پا درد و عفونت‌های لگن بسیار اهمیت دارد و شرح حال دقیقی که شما صادقانه در اختیار پزشکان قرار می‌دهید.
اگر به موقع به پزشک مراجعه کرده باشید و تشخیص صحیح برای شما انجام بشود، درمان‌های صحیح قادر هستند که عفونت‌های رحم و سایر اجزای تناسلی را از بین ببرد و در این صورت دیگر نباید نگران ابتلا به عوارض باشید، ولی اگر به دنبال التهاب‌ها و عفونت پایدار و مزمن، آسیب بافتی یا زخم یا چسبندگی در مسیر رحم و لوله‌های تخمدانی ایجاد شده باشد معمولاً بازگرداندن آن آسیب دائم بافت به حالت اولش غیر ممکن است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | کاربردهای سونوگرافی زنان .

راهکارهای درمانی

اکثر کارهای درمانی که پزشک برای افراد مبتلا به عفونت رحم و درد پا اتخاذ می‌کند . روی درمان و از بین بردن عفونت زنانه مبتنی است. همانطور که در بالا توضیح دادیم . اگر پروسه التهاب و اتو فونت داخل لگن از بین برود دیگر تحریک شیمیایی یا فشار روی عصب‌های لگن وجود ندارد . که سبب انتشار درد به پایین تنه اندام‌های تحتانی و درد پای شما بشود . به چند راهکار درمانی اساسی اشاره می‌کنیم:

راهکار اول تجویز آنتی بیوتیک صحیح: به عنوان یک قانون کلی خط اول درمان عفونت‌های رحمی یا بیماری‌های باکتریال لگنی استفاده از آنتی بیوتیک‌های مناسب است . یعنی پزشک بعد از اینکه آزمایش‌های لازم و بررسی‌های لازم را انجام داد . و به تشخیص قطعی علت عفونت‌های رحم رسید آنتی‌بیوتیک‌های متناسب انتخاب می‌کند.
آنها را در دوره مشخصی به شما تجویز می‌کند . الزامی است که طول دوره درمان را به طور کامل به پایان برسانید . و برای بررسی‌های تکمیلی حتماً به پزشکتان مراجعه بنمایید.
راهکار دوم کارهایی که توسط پزشک برای شما توضیح داده می‌شود . این است که تا زمانی که عفونت‌های رحم به طور کامل درمان نشده بایستی از انجام روابط جنسی واژینال پرهیز کنید. در بعضی از موارد الزامی است که همزمان و همراه درمان عفونت‌های رحم، عفونت‌های احتمالی همسر یا شریک جنسی‌تان نیز درمان بشود.
باز هم تاکید می‌کنیم که اگر عفونت‌های لگن و عفونت‌های زنانه همراه با درد پا وجود دارد . پزشکان نباید این دو اختلال را به صورت دو مورد مجزا درمان بکند. درمان درد پا در صورت وجود عفونت‌های زنانه معطوف است . به کنترل و از بین بردن عفونت‌های رحم منظور این است که نمی‌شود . بدون آنکه درمان‌های استاندارد برای عفونت‌های زنانه لگن تجویز شود، فقط با تجویز مسکن می‌توان درد اندام تحتانی و پا دردها را تسکین داد.

درمان درد پا معطوف است به درمان عفونت‌های رحم ولی گاهی اتفاق می‌افتد که پزشکان از دسته دارویی تحت عنوان ضدالتهاب غیراستروئیدی مانند بروفن، ژلوفن و ناپروکسن استفاده می‌کنند، تا درد اندام تحتانی را تسکین دهند. این دسته داروها علاوه بر تسکین درد تاثیر فراوانی در کاهش پروسه التهابی دارند، یعنی با کاستن از شدت التهاب موجود نیز باعث کم شدن درد آزاردهنده پای شما می‌شوند.

نکته مهم دیگر این است که اگر فردی که با عفونت‌های رحم یا بیماری التهابی لگن به پزشک مراجعه کرده . در هنگام مراجعه و ابتلاء به PID باردار بوده باشد چه شرایطی پیش می‌آید؟
در زنان بارداری که مبتلا به بیماری‌های التهابی لگن هستند . اگر عفونت‌ها شدید باشد یا افراد غیرباردار که آبسه‌های مشکوک داشته باشند . و یا افراد غیرباردار به درمان‌های دارویی پاسخ نداده باشند نیاز است . که حتماً بستری شدن در بیمارستان برای شان تجویز بشود.

زمانی که بیمار در بیمارستان بستری می‌شود آنتی‌بیوتیک‌ها با تزریق وریدی برای بیمار در نظر گرفته می‌شود . سوال دیگر این است که آیا عفونت‌های رحمی منجر به جراحی می‌شوند . یا خیر؟ پاسخ پزشکان این است که اگر تجمعات عفونی یا آبسه‌ها پاره شود یا اینکه به قدری بزرگ شده باشند . که احتمال پارگی داشته باشند، معمولاً از سوزن‌های مخصوص جراحی برای تخلیه این آبسه‌ها استفاده خواهد شد . تا بدین ترتیب از سرایت عفونت و قسمت‌های دیگر پیشگیری شود.

علل و درمان عفونت باکتریایی و قارچی واژن | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

عفونت رحم چه خطراتی دارد؟

عدم درمان زود هنگام عفونت رحم می تواند منجر به زخم و آبسه در اندام های تناسلی از جمله واژن، رحم و لوله های فالوپ شود. این آبسه ها می توانند برای همیشه توانایی فرد را برای باردار شدن آسیب بزنند. خطرات این بیماری:

حاملگی خارج از رحم: اگر تخمک بارور شده در جایی غیر از دیواره داخلی رحم مستقر شود . و رشد کند، حاملگی خارج از رحم رخ می دهد.
ناباروری: آسیب به اندام های تناسلی می تواند باعث ناباروری شود. هر چه زنان در طول زندگی خود عفونت های رحمی بیشتری داشته باشند . احتمال ناباروری در آنها بیشتر می شود.
درد مزمن لگن: عفونت رحم می‌تواند باعث درد مزمن شکم، لگن و پاها شود. عفونت رحم و درد پا ممکن است . ماه‌ها یا سال‌ها طول می‌کشد. زخم روی لوله های فالوپ و سایر اندام های تناسلی می تواند باعث درد در حین مقاربت یا در زمان تخمک گذاری باشد.
ایجاد ابسه : عفونت رحم می تواند باعث ایجاد زخم و کیست در دیواره رحم، لوله های فالوپ و تخمدان ها شود. اگر ضایعات دهانه رحم درمان نشود . می توانند باعث عفونت در دستگاه تناسلی شود.

یکی از بیماری‌های شایع در زنان تمام دنیا عفونت و التهاب‌های رحم و لگن است. این عفونت‌ها عموما اگر به موقع تشخیص داده شوند . و درمان صحیح برای آنها تجویز بشود خطر نخواهند داشت . و با درمان به موقع کل مشکلات از جمله عفونت رحم و درد لگن و پا برطرف خواهد شد.
لذا برای اینکه دچار دردهای مزمن و عوارض ماندگار و حتی ناباروری‌های ماندگار و دائمی نشوید . توصیه می‌کنیم که با آگاهی پیدا کردن از علائم عفونت‌های رحم در صورت مشاهده هر کدام از تظاهرات هر چه سریعتر برای بررسی به پزشک مراجعه کنید.
یکی از علائمی که می‌توان در تشخیص عفونت رحم بدان توجه کرد . همراهی عفونت رحم و درد پا است. عدم درمان به موقع عفونت رحم و درد لگن و پا می‌تواند برای فرد آزاردهنده باشد . و وی را در راه رفتن و تحرک دچار مشکل سازد. برای عفونت‌های رحمی که به دردپا و لگن منتهی می‌شود ضروری است حتما به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.