ترشحات سبز رنگ واژن چطور درمان کنیم ؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | ترشحات سبز رنگ واژن چطور درمان کنیم ؟..

ترشحات سبز رنگ بدون بو

ترشحات سبز رنگ واژن  | به طور کلی ترشحات واژن نباید سبز باشد و سبز بودن آن خودش یک عامل مهم برای مراجعه به پزشک است. گاهی ممکن است عفونت های خاص بوهای شدیدی ایجاد نکنند و بوی آن ها نامحسوس باشد. ترشحات زرد رنگ بدون بو می توانند طبیعی باشند، اما وجود ترشحات سبز در مدت مشخص و عدم رفع آن حتی اگر بدون بو باشد، نیازمند ارزیابی های بیشتر است.

مطالب خواندنی و آموزنده دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

ترشحات سبز رنگ واژن در دختران

درست است که شیوع عفونت واژن در افرادی که رابطه جنسی دارند بیشتر است، اما این مورد بدین معنی نیست که دختران دچار این مشکل نمی شوند. شایع ترین علت عفونت واژن باکتریایی است که با رابطه جنسی منتقل نمی شود. شایع ترین علت ایجاد عفونت باکتریایی واژن هم قلیایی شدن مکرر واژن است.

یکی از علل مهم قلیایی شدن واژن دوش واژینال و شست و شوی بیش از حد واژن است که ممکن است در دختران وجود داشته باشد. برخی افراد هم به علل ژنتیکی بیشتر مستعد ابتلا به عفونت های واژن هستند و در سنین پایین دچار عفونت می شوند. استعمال سیگار هم می تواند فرد را مستعد عفونت واژینال کند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | درمان خانگی برای ترشحات واژن

ترشحات سبز رنگ واژن در بارداری

با توجه به این که ترشحات واژن در طی بارداری مقداری تغییر می کند، ممکن است این سوال پیش بیاید که آیا ترشحات سبز رنگ در بارداری طبیعی است؟ پاسخ “خیر” است.

بنابراین هنگامی که متوجه این موضوع شدید بهتر است از خود درمانی و نادیده گرفتن آن جلوگیری کنید و حتما موضوع را با پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان خود در میان بگذارید. هر کدام از عللی که ذکر شد، در صورت وجود می توانند حاملگی شما را به خطر بیندازند و به کودک شما آسیب برسانند. لذا درمان این عفونت ها در بارداری اهمیت دوچندان دارند.

علاوه بر سه موردی که در بالا اشاره شد، دو علت دیگر هم در بارداری می توانند منجر به ترشحات سبز رنگ شوند : عفونت مجاری ادراری و به ندرت مایع آمنیوتیک.

ریسک ابتلا به عفونت ادراری در حاملگی بیشتر است. علت آن بزرگی رحم است که به مجاری ادراری فشار وارد می کند و با احتباس ادرار می تواند منجر به عفونت مثانه و مجاری ادراری شود. دو علامت مهم آن سوزش ادرار و ترشحات سبز رنگ است که در صورت وجود آن ها باید به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان  مراجعه کنید. این مورد به راحتی قابل درمان است و عارضه خاصی برای بارداری و جنین ایجاد نمی کند.

ترشحات سبز رنگ واژن بعد از زایمان

پس از زایمان مادران ممکن است با مشکلاتی از قبیل عفونت مواجه شوند که یکی از علائم آن رنگ غیر طبیعی ترشحات است. مانند تمام موارد دیگر در این مورد هم جهت ارزیابی بیشتر، بهتر است مراجعه به پزشک صورت گیرد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | ترشحات سبز رنگ واژن چطور درمان کنیم ؟

درمان ترشحات سبز رنگ واژن

درمان ترشحات سبز واژن نیازمند درمان علت زمینه ای آن است. بسته به این که چه عفونتی منجر به ترشحات شده و شدت آن چقدر است، درمان های مختلفی موجودند. یکی از آنتی بیوتیک های پر مصرف در عفونت های واژینال، مترونیدازول است که به شکل موضعی و خوراکی قابل مصرف می باشد.

برای درمان عفونت باکتریایی واژن گاهی از کلیندامایسین هم استفاده می شود. بهتر است برای آگاهی از نوع دارو، دوز و مدت استفاده از آن با پزشک خود مشورت کرده و از خوددرمانی پرهیز کنید.

ترشحات سبز رنگ واژن اغلب ناشی از عفونت های واژن هستند. از علل مهم عفونت واژن می توان روابط جنسی پر خطر و قلیایی شدن مکرر واژن را نام برد. دو علت عمده قلیایی شدن واژن روابط جنسی زیاد (به علت قلیایی بودن مایع منی مردان) و دوش واژینال است.

استعداد ژنتیکی و سیگار هم می توانند از عوامل مستعد کننده فرد برای عفونت واژن باشند. با توجه به اینکه مزمن شدن این عفونت ها می تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند و حتی باروری فرد را دچار مشکل کند، تشخیص به موقع و درمان آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. خوش بختانه درمان عفونت های واژن به راحتی و به کمک آنتی بیوتیک انجام می شود.