جراحی کورتاژ چه مراقبت هایی لازم دارد ؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | مراقبت جراحی کورتاژ

نحوه عمل کورتاژ چیست؟

مراقبت جراحی کورتاژ | پیش از انجام فرایند، امکان دارد که دارویی برای بیهوشی عمومی به بیمار داده شود. در برخی از مواقع هم فرد دارویی آرامش‌بخش دریافت می‌کند اما در طول عمل بیدار و هوشیار است. در واقع کورتاژ بدون بیهوشی و با بیهوشی رایج است. پزشک متخصص است که تصمیم می‌گیرد، هر بیمار باید طی چه روندی از بیهوشی و هوشیاری تحت عمل قرار بگیرد. گاهی کورتاژ با بیهوشی ضروری است. در طول این عمل، مانند فرایند معاینه واژن باید پاها را روی دو رکاب مخصوص روی تخت مداو قرار بدهید.

اسپکولوم هم داخل واژن قرار داده می‌شود. این دستگاه صاف که به شکل منقار اردک است، به باز کردن دهانه رحم کمک می‌کند. از یک گیره برای نگه‌داشتن دهانه رحم هم استفاده می‌شود. زمانی که دهانه رحم به اندازه کافی گشاد شد، با میله‌ای آن را باز می‌کنند و از کورت برای تمیزکردن بافت رحم استفاده می‌شود. کورت نوعی دستگاه مکش یا خراش‌دادن است.

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

متخصص زنان و زایمان اصفهان | از کورتاژ تشخیصی تا کورتاژ درمانی

قبل از کورتاژ چه کارهایی باید انجام دهیم؟

گاهی اوقات، قبل از شروع کورتاژ، پزشک برای گشادکردن دهانه رحم از لامیناریا (laminaria) استفاده می‌کند. این میله نازک وارد دهانه رحم می‌شود و مدتی در آنجا می‌ماند. امکان ایستادن و راه‌رفتن با وجود این میله در بدن وجود دارد. لامیناریا مایعات دهانه رحم را جذب می‌کند. هنگامی که این اتفاق می‌افتد، دهانه رحم باز و دسترسی به آن مقدور می‌شود.

مراقبت‌های بعد از کورتاژ چیست؟

احتمالا چند ساعت بعد از کورتاژ در اتاق ریکاوری خواهید ماند تا بتوانید از نظر خون‌ریزی شدید یا سایر عوارض تحت نظر باشید. با این اقدام از عوارض بیهوشی هم دور می‌شوید. خون‌ریزی شدید بعد از کورتاژ اورژانسی است و موقعیت ناخوشایندی است که باید سریعا مورد بررسی قرار بگیرد. برای جلوگیری از بروز هرگونه مشکل و عفونت نباید چیزی وارد واژنتان بشود. بنابراین، از تامپون و روابط جنسی پرهیز کنید.

رحم شما باید بعد از کورتاژ پوشش جدیدی بسازد. اگر به دلیل سقط جنین این عمل را انجام داده‌اید و می‌خواهید باردار شوید، لازم است با پزشکتان درباره وضعیتتان صحبت کنید و مراقبت‌های بعد از سقط جنین را بدانید.

عوارض کورتاژ چیست و چه خطراتی به همراه دارد؟

این روش ایمن و رایج است. اما مانند هر جراحی، خطراتی هم دارد که عبارت‌اند از:

عفونت رحم. خونریزی بعد از کورتاژ در ناحیه رحم. سوراخ شدن رحم (پارگی کوچک در رحم) که اگر نوک کورت از دیواره رحم شما عبور کند ممکن است اتفاق بیفتد. در موارد نادر، در کورتاژ برای سقط جنین احتمال ابتلا به سندرم آشرمن(Asherman’s syndrome) وجود دارد. این وضعیت زمانی رخ می‌دهد که چسبندگی‌ها یا نوارهایی از بافت اسکار در رحم ایجاد می‌شود.

در سندرم مذکور، بافت اسکار بین دیواره‌های رحم به وجود می‌آید، سپس دیوارها به هم می‌چسبند. این وضعیت می‌تواند باعث ناباروری شود و جریان قاعدگی را تغییر دهد. پزشکان معمولا می‌توانند چسبندگی‌ها را با جراحی درمان کنند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | کاربرد درمانی جراحی کورتاژ

در این بخش از مقاله به پرسش‌های متداولی می‌پردازیم که درباره کورتاژ وجود دارد.

تاثیر کورتاژ روی چرخه قاعدگی چیست؟

پس از انجام کورتاژ، امکان جابه‌جاشدن زمان پریود وجود دارد. برای مدتی بعد از عمل باید از استفاده از تامپون یا رابطه جنسی خودداری کنید. تا زمانی که دهانه رحم به حالت عادی و بسته خود بازگردد، در معرض خطر بیشتری برای ورود باکتری به واژن و ایجاد عفونت هستید. بهتر است که در این زمینه با پزشک خود مشورت کنید.

چه افرادی نباید کورتاژ انجام دهند؟

کسانی که باردار یا مبتلا به انسداد دهانه رحم‌اند، نباید این عمل را انجام بدهند. کورتاژ برای افراد دچار عفونت لگن، واژن و مبتلایان به دیابت، فشار خون و آرتروز شدید مفصلی هم تجویز نمی‌شود.

تا چند روز بعد از کورتاژ باید از برقراری رابطه جنسی جلوگیری کنید؟

برای برقراری رابطه جنسی بعد از کورتاژ باید صبر کنید تا به طور کامل بهبود پیدا کنید. دخول عمیق می‌تواند با بروز مشکلات و عوارضی همراه باشد. برخی از افراد بعد از کورتاژ سقط جنین ۱ تا ۲ هفته به زمان نیاز دارند تا خون‌ریزی‌شان کاملا متوقف شود.

تا چه زمانی بعد از کورتاژ می توان باردار شد؟

چند هفته بعد از کورتاژ، امکان بارداری وجود دارد اما زمان دقیق این موضوع بنا به شرایط هر فرد متفاوت است. اگر قصد بارداری دارید، باید حتما با پزشک متخصص در این زمینه صحبت کنید.

مدت زمان عمل کورتاژ چقدر است؟

خود عمل حدود پنج تا ۱۰دقیقه طول می‌کشد. اما کل روند می‌تواند طولانی‌تر شود. قبل از اینکه بیمار به خانه برود، باید چند ساعت در اتاق ریکاوری منتظر بماند.

کورتاژ درد دارد؟

احتمال دارد که گرفتگی‌هایی مشابه دردهای قاعدگی هم بعد از عمل احساس شود. داروهای مسکن بدون نسخه گرفتگی‌ها را تسکین می‌دهند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | آشنایی با جایگزین های جراحی هیسترکتومی کورتاژ باعث نازایی می‌شود؟

کورتاژ می‌تواند بر باروری زن تأثیر بگذارد و این فرایند را برای او دشوارتر کند. اما این پیامد ناباروری که سندرم آشرمن نامیده می‌شود، بسیار نادر است و تنها در شدیدترین شکل آن باعث ناباروری می‌شود.

چرا بعد کورتاژ حامله نمی‌شوم؟

بعد از فرایند کورتاژ، عوارض جسمی و عاطفی مختلفی متوجه بیمار می‌شود. بنابراین، به کمی صبر نیاز است تا اوضاع به حالت عادی و طبیعی بازگردد.

در چه صورت بعد از عمل کورتاژ باید به دکتر مراجعه کرد؟

عوارض ناشی از کورتاژ زمانی قابل درمان هستند که به موقع تشخیص داده شوند. اگر بعد از آن متوجه علائم شدید به پزشک مراجعه کنید. علائمی مانند درد شکم، تب، خونریزی و گرفتگی شدید نیاز به پیگیری جدی دارند. اگر دچار ترشحات غیرمعمولی و بدبو هستید هم باید به پزشک مراجعه کنید.