سبک زندگی و درمان‌ کیست پستان

درمان کیست سینه

درمان‌ کیست پستان | پس از تأیید، یک کیست ساده پستان معمولاً نیازی به درمان ندارد. پزشک معمولا نظارت بر کیست را در طول زمان توصیه می‌کند. اگر بیمار فشار و درد سینه را تجربه کند، پزشک کیست را تخلیه و مایع و سلول‌ها را از طریق فرآیند FNA خارج می‌کند. همچنین اگر اندازه کیست در معاینه بالینی پستان اختلال ایجاد کند، بهتر است تخلیه شود. ممکن است کیست بعداً با مایع پر شود یا به مرور زمان از بین برود. اگر کیست پستان به طور مداوم عود کند و علائم ایجاد کند، با جراحی برداشته می‌شود.

همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

راه های درمان‌ی کیست پستان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | علت خارش و سوزش پستان

۱. درمان کیست با روش آسپیراسیون با سوزن ظریف

از این روش علاوه بر تشخیص برای درمان کیست سینه هم استفاده می‌شود. پزشک در هنگامی که با استفاده از این روش کیست سینه را تشخیص داد، می‌تواند مایعات درون کیست را هم خالی کند‌. به این ترتیب توده و علائم ناشی از آن برطرف خواهد شد. این روند شاید کمی ناراحت کننده باشد، اما معمولاً به سرعت تمام می‌شود. فرآیند تخلیه معمولاً برای هر کیست فقط چند دقیقه طول می کشد. مایع داخل کیست ممکن است شفاف یا رنگی باشد، اما این هم جای نگرانی ندارد.

برخی از انواع کیست سینه باید بیش‌تر از یکبار تخلیه شوند. بازگشت کیست و یا تشخیص کیست جدید بسیار رایج است. اگر با گذشت دو یا سه چرخه قاعدگی هنوز کیست سینه پابرجا باشد و یا اینکه به مرور زمان بزرگ‌تر شود، حتماً باید با پزشک مشورت کرد.

۲. استفاده از هورمون

استفاده از قرص‌های ضد بارداری برای تنظیم چرخه قاعدگی ممکن است از بازگشت دوباره کیست‌‌ها جلوگیری کند‌. ولی از آنجایی که مصرف قرص‌های ضد بارداری و یا انجام دیگر روش‌های هورمون درمانی مانند تاموکسیفن (tamoxifen) عوارض جانبی خاص خود را به همراه دارد، تنها برای زنانی که علائم شدیدی دارند، تجویز می‌شود. قطع کردن هورمون درمانی بعد از یائسگی ممکن است از بروز کیست‌های سینه جلوگیری کند.

۳. جراحی

تنها در شرایط خاص و غیر معمول برای درمان کیست سینه از جراحی استفاده می‌شود. اگر کیست‌های سینه ناخوشایند ماه‌های طولانی وجود داشته و یا حاوی مایعاتی با رگه‌های خون در آن بوده و یا سایر علائم هشدار دهنده را داشته باشد، حتماً جراحی برای بیرون آوردن آن انجام خواهد شد.

مراقبت‌های درمانی کیست سینه

پس از درمان اولیه، به منظور مراقبت‌های بعدی (follow-up) برای یک کیست ساده، تصویربرداری معمولاً پس از ۴ تا ۶ هفته دوباره انجام می‌شود؛ اما این همیشه توصیه نمی‌شود مگر اینکه علائم ایجاد شده باشد.

در مورد کیست‌های پیچیده و پیشرفته، پزشک با دقت بیشتری نظارت می‌کند و اگر بیوپسی پستان خوش‌خیم (غیر سرطانی) بود، هر ۶ تا ۱۲ ماه یکبار تصویربرداری بعدی را انجام می‌دهد. این نظارت معمولاً در صورت عدم تغییر حدود دو سال ادامه می‌یابد. اگر تغییراتی وجود داشت، بیوپسی مجدد یا برداشتن کیست ممکن است مرحله بعدی باشد. اکثر کیست های سینه خوش خیم هستند. در موارد نادری که کیست بدخیم است، پزشکان از همان روش‌های درمانی سرطان سینه استفاده می‌کنند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |  متخصص زنان اصفهان | بررسی مشکلات پستانی - قسمت دوم
سبک زندگی و درمان‌ کیست پستان

برای به حداقل رساندن احساس ناخوشایند ناشی از وجود کیست سینه، می‌توان اقدامات زیر را انجام داد :

پوشیدن سوتین مناسب؛ پوشیدن سوتینی که از نظر اندازه و فرم مناسب باشد تا حدود زیادی احساس ناخوشایند ناشی از وجود کیست را کم می‌کند.
استفاده از کمپرس سرد یا گرم؛ اگر کیست سینه دردناک باشد استفاده از کمپرس سرد، گرم و یا حتی یخ تا حدود زیادی به کاهش آن کمک می‌کند.
پرهیز از مصرف کافئین؛ تاکنون شواهدی مبنی بر ارتباط کافئین و کیست سینه وجود ندارد. با این وجود زنان مبتلا به کیست سینه، زمانی که کافئین را از رژیم غذایی خود حذف کردند، تغییرات قابل توجهی در شدت علائم خود مشاهده کردند. کم کردن مصرف قهوه‌های کافئین دار، نوشیدنی‌های گازدار و مواد غذایی همچون شکلات را در دستور کار قرار داده و اثر آن روی کیست سینه را مشاهده کنید.

مصرف داروهای مسکن بدون نسخه زیر نظر پزشک؛ برخی از انواع درد سینه با مصرف استامینوفن (acetaminophen)، یا داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن (ibuprofen) و یا ناپروکسن (naproxen) کاهش می‌یابد.

هشدار! مصرف هرگونه دارو برای درمان کیست سینه باید با تجویز پزشک صورت بگیرد. از مصرف خودسرانه هر گونه دارو به علت داشتن عوارض گوناگون، پرهیز کنید.