پیشگیری و درمان یبوست در پریودی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | رنگ خون قاعدگی.

بهترین راه درمان یبوست پریود چیست؟

یبوست در پریودی | پریود شدن، قاعدگی یا عادت ماهانه در زنان یک عارضه طبیعی است. زنان در دوران پریود شدن دچار تغییرات هورمونی می‌شوند و شرایط نامطلوبی را تجربه می‌کنند. یکی از شرایطی که در این دوران موجب آزار زنان می‌شود، یبوست است. یبوست قبل از پریود یکی از مشکلات گوارشی در زمان عادت ماهانه است که در برخی از زنان شدید‌تر و در برخی خفیف‌تر بروز می‌کند.
برای اینکه بتوان احتمال ابتلا به یبوست قبل از پریود را کاهش داد، لازم است ابتدا نسبت به نشانه‌ها و علائم آن شناخت پیدا کنید. سپس با روش‌های درمانی که در ادامه معرفی خواهیم کرد نسبت به درمان این عارضه اقدام کنید.


همراه ما باشید با مطالب خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


متخصص زنان و زایمان اصفهان | لخته خون در پریود

راه های درمان یبوست در پریود

مراقب تغذیه خود باشید.

اولین قدم برای مقابله با این مشکل یک رژیم غذایی سالم است. غذای سالم بخورید و فیبر طبیعی وارد بدن خود کنید. برخی از افراد از مکمل‌های فیبری استفاده می‌کنند اما در مورد تاثیر آنها اختلاف نظر وجود دارد. میوه و سبزیجات زیاد بخورید تا عادات اجابت مزاح شما بهبود یابد. مطمئن باشید با اصلاح تغذیه نه تنها برای این مورد بلکه برای هر مشکل دیگری هم که داشته باشید می‌توانید بهبود پیدا کنید.

تغذیه مهم‌ترین عامل در ناراحتی‌های یبوست پریود است و زمانی که به صورت منظم و دقیق به رژیم غذایی خود اهمیت دهید، رفته رفته این مشکل در شما حل خواهد شد.

اگر مایلید از دارو استفاده کنید.

چنانچه با رعایت رژیم غذایی نتیجه نمی‌گیرید داروهای بدون نسخه می‌توانند مفید باشند. البته شایان ذکر است که فقط داروهای بی نسخه نیست که می‌تواند مشکل شما را حل کند، شما می‌توانید به نزدیک‌ترین دکتر متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنید و مشکل خود را ریز به ریز بیان کنید تا دکتر شما بهترین دارو را بر اساس وضعیت‌تان تجویز کند. باید گفت داروهای موثرتر طبیعتا تاثیر بیشتری روی تسکین درد شما خواهد داشت و به همان میزان هم به سختی پیدا می‌شود.

ممکن است پزشک برای شما ضدبارداری‌های خوراکی را تجویز کند که باعث کاهش تعداد قاعدگی‌ها می‌شوند. اگر از قبل این داروها را مصرف می‌کنید، می‌توانید یک هفته‌ی بدون دارو را حذف کنید. این کار مشکل اصلی را حل نمی‌کند اما باعث می‌شود دفعات کمتری اتفاق بیافتد‌. اگر مشکلات عمده‌ای مثل انقباض عضلانی شدید موقع قاعدگی دارید بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

هم‌چنین اگر هنگام دفع مدفوع، درد و خونریزی دارید هر چه سریعتر به پزشک مراجعه کنید تا شما را از نظر مشکلات جدی تر بررسی کند. مشکل دفع مشکلی است که در این بیماری باید بسیار به آن توجه کرد زیرا اگر این مشکل ادامه دار باشد ممکن است منجر به بیماری‌های بسیار هولناکی مانند سرطان شود که جز بیماری‌های سختی محسوب می‌شود که می‌تواند بسیار کشنده باشد.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | دلایل ابتلا به یبوست پریود .چگونه از ایجاد یبوست در پریود جلوگیری کنیم؟

اگر به طور منظم با یبوست پریود سر و کار دارید، اقداماتی وجود دارد که به شما کمک می‌کند از یبوست در دوران قاعدگی پیشگیری کنید:

  • روش‌های پیشگیری از بارداری هورمونی را امتحان کنید این روش باعث می‌شوند هورمون‌های شما در سطوح ثابت بمانند که همین موضوع باعث می‌شود از یبوست و سایر مشکلات گوارشی جلوگیری شود. قرص‌های پیشگیری از بارداری علاوه بر پیشگیری از بارداری، فواید دیگری هم دارد، اما برای همه افراد مناسب نیستند.
  • برای جلوگیری از یبوست، مصرف غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای پرچرب، قند و نشاسته را کاهش دهید.
    پیش از مصرف این داروها با پزشک خود مشورت کنید.
  • از مصرف محرک‌های غذایی خودداری کنید

برای جلوگیری از یبوست، مصرف غذاهای فرآوری‌شده، غذاهای پرچرب، قند و نشاسته را کاهش دهید. در صورت امکان، این غذاها را با محصولات تازه و غلات کامل جایگزین کنید. با نزدیک شدن به دوره قاعدگی، برخی از نوشیدنی‌های کافئین‌دار را با چای و دمنوش‌ها جایگزین کنید. مصرف الکل را قطع کنید.

  • پروبیوتیک مصرف کنید .

برخی از افراد، مصرف پروبیوتیک‌ها را برای درمان یبوست و سایر مشکلات گوارشی مفید می‌دانند. سعی کنید غذاهای غنی از پروبیوتیک را در رژیم غذایی خود بگنجانید. این غذاها شامل ماست یونانی ساده با میوه، کیمچی و سبزیجات است.

  • با پزشک خود مشورت کنید  .

بدون توجه به این‌که بیوست ملایم یا شدید است، معمولی است، یا باعث ناراحتی شما می‌شود، با پزشکتان درباره آن مشورت کنید تا او درمان های اضافی از جمله مصرف دارو را توصیه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید