کیست شکلاتی تخمدان چیست ؟

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |کیست شکلاتی تخمدان چیست ؟

کیست شکلاتى تخمدان

کیست شکلاتی که همچنین با عنوان اندومتریوما شناخته می شود یکی از انواع کیستی است که در تخمدان ممکن است به وجود بیاید. کیست شکلاتی شبیه کیسه ای بر روی تخمدان است که حاوی مایعات و گاهی مواد نیمه جامد است. به زبان ساده، کیست شکلاتی نوعی کیست پر از خون است که در تخمدان یافت می شود. معمولا زنانی که به کیست شکلاتی مبتلا می شوند، هنوز یائسه نشده اند. کیست شکلاتی یا اندومتریما نوعی بیماری وابسته به هورمون استروژن است که حدود ۵ تا ۱۰ درصد زنان را در سنین باروری مبتلا می کند.

کیست هاى شکلاتى نوعى از کیست تخمدان است که کیست با مایع غلیظ قهوه اى رنگ پر شده که احتمالا به دلیل خون مرده و قدیمى مى باشد. این کیست ها اغلب پتانسیل بدخیمى ندارند ولى نشانگر مرحله پیشرفته بیمارى مى باشد که بیشترین عاقبت ان نابارورى و درد لگن است. ٢٠ تا۴٠ درصد اندومتریوزها به سمت تشکیل کیست هاى شکلاتى پیش مى روند. اندومتریوز حاصل گسترش بافت اندومتریال (لایه داخلى رحم) به خارج از محیط واقعى خود مى باشد، این بافت غیر طبیعى ممکن است به تخمدان لوله هاى فالوپ و مثانه و روده ها گسترش پیدا کند. بر اساس میزان گسترش بافت غیرطبیعى و ممیزان چسبندگى به اطراف بیمارى به مرحله بندى مختلفى تقسیم مى شود.

کیست هاى شکلاتى در سیستم مرحله بندى در پیشرفته ترین بخش بیمارى که مرحله چهارم است جاى مى گیرند. اگر شخص گرفتار این بیمارى درمان نشود بیمارى پیشرفت مى کند و چشبندگى ها بیشتر مى شود. در مراحل پیشرفته بیمارى وجود کیست هاى اندومتریوزى سبب اختلال تخمک گذارى، کاهش کیفیت تخمک ها، کاهش عملکرد تخمدان هاو کاهش میزان لانه گزینى اندومتر مى شود.

بیشتر بدانید : عمل جراحی کیست تخمدان در خانم ویرجین

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان  | کیست شکلاتی تخمدان

علائم کیست شکلاتی چیست؟

کیست های شکلاتی ممکن است در بعضی از زنان موجب بروز علائمی گردد؛ اما سایر افراد ممکن است هیچگونه علامتی را تجربه نکنند. همچنین اندازه‌ی کیست لزوماً با شدت علائم مرتبط نیست. ممکن است زنی مبتلا به یک کیست کوچک دچار علائم کیست شکلاتی باشد ، ولی شخص دیگری با یک کیست بزرگ هیچگونه علائمی نداشته باشد. سایز کیست ها از ۲ تا ۲۰ سانتیمتر متغیر است.

علائم کیست شکلاتی شبیه علائم بیماری اندومتریوز هستند و شامل موارد زیر می شوند:

– قاعدگی های دردناک، همراه با دل درد
– دردهای لگنی که با پریود ارتباطی نداشته باشد.
– پریود نامنظم
– درد در هنگام رابطه‌ی جنسی
– ناباروری در برخی از زنان

اگر این نوع کیست پاره شود، ممکن است منجر به دردهای شدید و ناگهانی در شکم و در طرفی که کیست قرار دارد، شود. پارگی کیست وضعیتی اورژانسی است. در صورتی که مشکوک به پارگی کیست هستید، به سرعت به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید.

دلایل ناباروری در مردان و زنان