کولپوسکوپی دهانه رحم و واژن در اصفهان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | کولپوسکوپی دهانه رحم و واژن در اصفهان

کولپوسکوپی دهانه رحم و واژن در اصفهان

کولپوسکوپی دهانه رحم و واژن | کولپوسکوپی (kol-POS-kuh-pee) یک نوع آزمایش و روش تشخیص غیر تهاجمی است که در آن از دستگاهی به نام کولپوسکوپ استفاده شده تا با بزرگنمایی دهانه رحم، واژن و دیگر قسمت‌های ناحیه تناسلی، پزشک متخصص زنان بتواند علائم بیماری، بافت‌‌های سرطانی و یا پیش سرطانی را به خوبی بررسی کرده و نوع بیماری و یا دلیل آن را به درستی تشخیص دهد. در واقع روش تشخیصی کولپوسکوپی، به پزشک کمک می‌کند تا تصویر واضحی از اندام‌های درونی رحم و واژن دریافت کرده و به این ترتیب آن چه را که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شود، به خوبی مشاهده کند.

روش کولپوسکوپی از دقت بسیار بالایی برخوردار بوده و با تشخیص به موقع بافت‌های غیر طبیعی، سلول‌های سرطانی، بیماری‌های مختلف و … در مراحل ابتدایی، از پیشرفت بیماری و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به بیماری‌های سخت‌تر مانند سرطان دهانه رحم را کاهش می‌دهد.


همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


 متخصص زنان و زایمان اصفهان |  کولپوسکوپی دهانه رحم

کولپوسکوپی چگونه انجام می‌شود؟

آزمایش کولپوسکوپی همان گونه که اشاره شد، از یک میکروسکوپ نوری به نام کولپوسکوپ استفاده می‌کند که وارد رحم و واژن شده و با بزرگنمایی نواحی داخلی اندام تناسلی، مشاهده کامل قسمت‌های داخل رحم و دهانه واژن و یا انجام بیوپسی و نمونه‌برداری را برای پزشک ساده و امکان‌پذیر می‌سازد.

پزشک همچنین با استفاده از یک پنبه تمیز آغشته به محلولی مانند سرکه و حاوی استیک اسید، دهانه رحم و واژن را به خوبی پاکسازی کرده و با این کار، مخاط موجود در این ناحیه را از بین می‌برد. به این ترتیب، تصاویر ارائه شده در کولپوسکوپی، واضح‌تر و سلول‌های موجود در این ناحیه، برجسته‌تر و نمایان‌تر شده و تشخیص را برای پزشک، بهتر و راحت‌تر می‌کند. البته ممکن است هنگام استفاده از محلول سرکه و پاک کردن مخاط دهانه رحم، سوزش کم و خفیفی را تجربه کنید اما در کل، روند انجام کولپوسکوپی بدون درد بوده و نگرانی از این بابت نخواهید داشت.

کاندیدای مناسب کولپوسکوپی

در مواردی که پزشک متخصص برای تشخیص بهتر و دقیق‌تر، به معاینه بیشتر ناحیه واژن و دهانه رحم احتیاج داشته باشد، انجام کولپوسکوپی را برای بیمار تجویز کرده که در حالت کلی انجام آن در موارد زیر و برای افرادی با ویژگی‌ها و علائم گفته شده در زیر، توصیه می‌شود:

  1. مشاهده ترشحات واژینال مکرر
  2. وجود ترشحات غیر طبیعی در ناحیه واژن
  3. خونریزی‌های لکه مانند در فواصل دوران قاعدگی
  4. وجود عوامل مشکوک و غیر طبیعی در دهانه رحم
  5. وجود عوامل غیر طبیعی در نتایج تست پاپ اسمیر
  6. داشتن زخم‌های مزمن و مقاوم به درمان در ناحیه تناسلی
  7. خونریزی‌های غیر طبیعی و بدون دلیل مشخص در دوران بارداری
  8. جهت تشخیص سرطان‌های مختلف مانند سرطان واژن، سرطان دهانه رحم و …
  9. ابتلا به زگیل تناسلی، تبخال تناسلی، هرپس تناسلی و …، و یا احتمال ابتلا به این گونه بیماری‌ها

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بایدها و نبایدهای کولپوسکوپی

اقدامات و آمادگی‌های لازم قبل از انجام کولپوسکوپی

کولپوسکوپی که در مدت زمان بسیار کوتاهی در حدود ۱۵ دقیقه به سرانجام می‌رسد، به راحتی در مطب و یا کلینیک پزشک قابل انجام بوده و لازم است قبل از انجام آن، نکات و دستورالعمل‌هایی را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن‌ها پرداخته‌ایم:

  • در صورت بارداری و یا احتمال حاملگی، حتما پزشک خود را در جریان بگذارید.
  • در روزهای قبل از انجام کولپوسکوپی، بهتر است از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.
  • کولپوسکوپی نباید در دوران قاعدگی انجام شود و برای تعیین زمان انجام آن، حتما این مورد را در نظر داشته باشید.
  • در روزهای قبل از انجام کولپوسکوپی رحم، بهتر است از تامپون، دوش واژینال، کرم‌های واژینال و … استفاده نشود.
  • قبل از انجام کولپوسکوپی، می‌توانید از داروهای مسکنی مانند استامینوفن، ایبوپروفن و … استفاده کنید. البته در این مورد نیز، حتما با پزشک خود مشورت کنید.
  • درباره داروهایی که مصرف می‌کنید، حتما با پزشک خود مشورت کرده و او را در جریان بگذارید و همچنین، هیچ یک از داروهای مصرفی خود را به طور خودسرانه قطع و یا جایگزین نکنید.

اقدامات و مراقبت‌های لازم بعد از کولپوسکوپی

کولپوسکوپی همان گونه که گفته شد، یک روش تشخیصی ساده است که اگر توسط بهترین متخصص زنان در اصفهان انجام شود، کمترین عوارض را به دنبال خواهد داشت. افزون بر این، لازم است تا بعد از انجام کولپوسکوپی، مراقبت‌های مورد نیاز را انجام داده و توصیه‌های پزشک خود را جدی بگیرید. در زیر، به چند نمونه از مراقبت‌های لازم بعد از کولپوسکوپی پرداخته‌ایم:

  1. در صورت وجود خونریزی‌های واژینال شدید و غیر طبیعی، حتما به پزشک خود مراجعه کنید.
  2. بعد از انجام کولپوسکوپی، بهتر است تا مدت یک یا دو روز از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید.

همچنین در صورتی که درد ناشی از کولپوسکوپی و یا بیوپسی انجام شده در طول آن، با داروهای مسکن رفع نشده و همچنان ادامه داشته باشد، باید در اولین فرصت به پزشک مراجعه کرده و این موضوع را با او در میان گذاشت.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید