چه کسانی دچار پیچ خوردگی تخمدان می شوند ؟

متخصص زنان اصفهان | چه کسانی دچار پیچ خوردگی تخمدان می شوند ؟

علت بروز تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان چیست و چه کسانی بیشتر در معرض ابتلا هستند؟

پیچ خوردگی تخمدان | تورشن تخمدان به طور کلی زمانی رخ می‌دهد که تخمدان در جای خودش پایدار نباشد. کیست تخمدان و یا حضور توده‌ای در تخمدان می‌تواند علت ناپایداری تخمدان باشد. به نقل از دکتر لیندا فن، مدیر تخصص‌های زنان و زایمان در مدیسین یل، «تخمدان به رحم و دیواره لگن متصل است. مثل یک توپ روی یک طناب است. » همچنین در صورت داشتن هر یک از شرایط زیر، بیشتر در معرض ابتلا به تورشن تخمدان هستید:

• در صورتی که مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک یا PCO باشید.
  • چنانچه رباط تخمدانی بلندی داشته باشید. رباط تخمدانی یک رباط فیبری است که تخمدان را به رحم متصل می‌کند.
  • اگر باردار باشید .
  •  تحت درمان هورمونی مثلا برای درمان نازایی باشید که می‌تواند باعث تحریک تخمدان‌ها شود.

با این که این ناهنجاری در همه زنان و در هر سنی می‌تواند بروز کند، با این حال در سنین باروری شایع‌تر است.

متخصص زایمان اصفهان | پیچ خوردگی تخمدانپیچ خوردگی تخمدان چگونه تشخیص داده می‌شود؟

چنانچه دچار علائم تورشن یا پیچ خوردگی تخمدان شدید، فورا به اورژانس مراجعه کنید. تورشن تخمدان هرچه دیرتر درمان شود، احتمال بروز عوارض آن بیشتر است. پزشک متخصص زنان  پس از گرفتن شرح حال و پرسیدن علائم و سابقه بیماری‌های قبلی، به معاینه لگن می‌پردازد.

پزشک متخصص زنان  به دنبال هر گونه درد یا حساسیت حین لمس و یا توده در شما می‌گردد. پس از آن سونوگرافی اولتراسوند واژینال درخواست می‌شود تا تخمدان، لوله فالوپ و جریان خون بررسی شود. پزشک ممکن است تست خونی و یا تست ادرار برای رد هر یک از شرایط زیر درخواست کند:

• عفونت ادراری
  • آبسه تخمدان
  • حاملگی ناجا
  • آپاندیسیت

اگرچه پزشک متخصص زنان و زایمان با کنار هم قرار دادن علائم، آزمایشات و نتایج حاصل از سونوگرافی تشخیص را تا حدودی نهایی می‌کند، با این حال تشخیص قطعی حین جراحی امکانپذیر است.