خطر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین


بند ناف دور گردن جنین خطرناک است ؟

پیچیدن بند ناف | بندناف طبیعی حاوی سه رگ است که رابط مادر و جنین محسوب می‌شود. و با اتصال از یک سمت به جفت و از یک سمت به جنین باعث انتقال اکسیژن و مواد غذایی به جنین و دفع مواد زائد می‌شود. هر روزه با مادران باردار زیادی مواجه می‌شویم . که به علت مشاهده بندناف دور گردن جنین در سونوگرافی ابراز نگرانی می‌کنند. در این مطلب سعی کرده‌ایم به سوالات شایع در این مورد پاسخ دهیم، لطفا با ما همراه باشید.

طول طبیعی بندناف چقدر است؟

طول نرمال بندناف ۴۰ الی ۷۰ سانتی متر است. اختلالات تکاملی جنین، میزان مایع دور جنین و تحرک جنین روی طول بند ناف تاثیر می‌گذارد. بندناف‌های زیر ۳۰ سانتی متر با خطر اختلالات تکاملی جنین و تحت فشار قرار گرفتن حین زایمان همراه هستند . شایع‌ترین علت پیچ خوردن بندناف دور اندام‌ها و گردن جنین، حرکات زیاد جنین است.

بندناف گردنی چیست؟

در بندناف‌ها و به ویژه بندناف‌های بلند، لوپ (حلقه) ‌های بندناف دور بخش‌های مختلف بدن جنین ایجاد می‌شود. این اتفاق شایع است، به طوری که در ۲۰ تا ۳۴ درصد جنین‌ها، حداقل یک دور بندناف دور گردن جنین مشاهده می‌شود و در ۰.۵ درصد موارد حتی سه دور بندناف دور گردن وجود دارد.

متخصص زایمان اصفهان | خطر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین

آیا بندناف گردنی مشکلی برای جنین ایجاد می‌کند؟

در برخی موارد که بندناف دور گردن سفت و محکم باشد، باعث اختلال در بازگشت وریدی خون شده و در نهایت ممکن است باعث کم خونی جنین، کاهش رشد جنین، کاهش اکسیژن رسانی به جنین، کاهش ضربان قلب جنین حین انقباضات زایمانی و اسیدی شدن خون بندناف شود.

وقتی متوجه وجود بندناف دور گردن جنین شدیم چه کنیم؟

بندناف دور گردن علائم خاصی ندارد و همانطور که پیشتر اشاره شد معمولا به طور تصادفی در سونوگرافی و یا حین زایمان کشف می‌شود. اگر قبل از زایمان و طی بارداری متوجه آن شوید، راهی برای جلوگیری یا درمان این مسئله وجود ندارد و نیاز به اقدام خاصی هم وجود نیست. همان علائم هشدار معمول که به تمام مادران باردار داده می‌شود در این موارد نیز صدق می‌کند که شامل توجه به حرکات جنین، اطلاع به پزشک متخصص زایمان یا مراجعه به مراکز درمانی در صورت شروع دردهای زایمانی، آبریزش، خونریزی یا کاهش حرکات جنین می‌باشد.

آیا در این موارد انجام زایمان طبیعی ممنوع است و باید سزارین انجام دهیم؟

در حضور بندناف دور گردن، انجام زایمان طبیعی منعی ندارد و کنترل دقیق سیر زایمان و مانیتورینگ ضربان قلب جنین حین زایمان انجام می‌شود.

 

دکتر نرگس علیان متخصص زایمان اصفهان

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید