راه های پیشگیری از بارداری – قسمت دوم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | راه های پیشگیری از بارداری - قسمت دوم

روش های جلوگیری از بارداری

د ربخش قبلی به راه های پیشگیری از حاملگی پرداختیم . این بخش در ادامه مقاله پیشگیری از بارداری است با ما همراه باشید :

  • دستگاه های داخل رحمی ضد بارداری (IUD)

IUD مخفف واژه Intrauterine Device می باشد. IUD یک وسیله کوچک به منظور پیشگیری از بارداری است که در رحم قرار می گیرد. دستگاه داخل رحمی به شکل کوچک T است که از مواد هورمونی شامل پروژسترون به علاوه پلاستیک یا مس ساخته می شود و توسط متخصص زنان و زایمان اصفهان در رحم خانم قرار می گیرد. این روش طولانی مدت و برگشت پذیر برای پیشگیری از بارداری است که بسته به نوع آن می تواند سه تا ۱۰ سال در داخل رحم بماند.

برخی IUD ها حاوی هورمون هایی هستند که به تدریج برای جلوگیری از بارداری آزاد می شوند. همچنین در صورتی که IUD توسط متخصص زنان و زایمان  در طی پنج روز (۱۲۰ ساعت) از داشتن رابطه جنسی محافظت نشده انجام شود ، می تواند یک روش پیشگیری از بارداری مؤثر باشد.

IUD هایی که حاوی مس هستند ۹۹٪ مؤثر و آنهایی که حاوی هورمون هستند ۹۹.۸٪ مؤثر هستند ، بنابراین این روش می تواند بهترین راه برای پیشگیری از بارداری بشمار آید.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |iud گذاشتن

  • حلقه واژنی

حلقه واژن عملکردی مشابه قرص ترکیبی دارد. حلقه در داخل واژن قرار می گیرد و به مدت سه هفته در جای خود می ماند و هورمون هایی را که از واژن ترشح می شوند را به آرامی در خون آزاد می کند. پس یک دوره سه هفته ای، حلقه خارج شده و یک هفته بعد یک حلقه جدید قرار داده می شود. قرار دادن آن به راحتی قرار دادن تامپون می باشد.

  • قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری

قرص های ضدبارداری ترکیبی به صورت یک قرص به طور روزانه مصرف می شود. انواع مختلفی از قرص های ترکیبی با دوزها و هورمون های مختلف وجود دارد. قرص های ترکیبی پیشگیری از بارداری حاوی ترکیبی از هورمون های استروژن و پروژسترون است. آنها تخمک گذاری را متوقف کرده و مایعات موجود در دهانه رحم را ضخیم تر می کنند و از این طریق اسپرم را از بین می برند. آنها با تجویز نسخه پزشکی به عنوان قرص (پیشگیری از بارداری خوراکی) یا حلقه واژن (NuvaRing) در دسترس هستند.

این روش ها اگر به صورت صحیح مورد استفاده قرار گیرند، بسیار موثر هستند، یعنی حدود (۹۹.۵ درصد). اما اگر مصرف قرص ها را فراموش کنید و یا حلقه جدید را به موقع نگذارید ، فقط ۹۳ درصد می تواند موثر باشد.

این روش ها به طور کلی برای افرادی که در معرض خطر بیماری های قلبی هستند و افرادی که بیش از ۳۵ سال سیگار می کشند، توصیه نمی شود.

راه های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. فقط سوال مهم این است که کدام روش برای چه فردی مناسب است.

روش های غیرهورمونی جلوگیری از بارداری

به طور کلی روش های جلوگیری از بارداری مانع از ورود اسپرم به رحم می شود. این گزینه ها عبارتند از:

  1. کاندوم مردانه
  2. کاندوم زنانه
  3. دیافراگم

این روش ها در واقع خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را کاهش می دهند. کاندوم در صورت استفاده صحیح و درست در هر بار رابطه جنسی، می تواند در جلوگیری از بارداری بسیار موثر باشد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |رابطه جنسیکاندوم مردانه

کاندومهای مردانه پوششی از جنس لاتکس (یا غیر لاتکس) است که روی آلت تناسلی گذاشته می شود و از ورود اسپرم به داخل واژن جلوگیری می کند. در صورت استفاده صحیح از این روش ۹۸ درصد موثر است. کاندوم های مردانه به اندازه سایر روش ها گران نیستند و از داروخانه ها بدون نسخه پزشک قابل تهیه می باشند.

کاندوم زنانه

کاندومهای زنانه به صورت یک کیسه غیر لاتکس و از جنس پلی اورتان ( polyurethane) و دارای حلقه ای انعطاف پذیر در هر انتهای آن است که درون واژن قرار می گیرد و مانع از ورود اسپرم به داخل رحم می شود. از کاندم زنانه می توان چندین ساعت قبل از برقراری رابطه جنسی استفاده کرد. کاندوم های زنانه از کاندوم های لاتکس مردانه محکم تر است. استفاده از این روش به کمی تمرین نیاز دارد. اگر از کاندومهای زنانه در هر بار رابطه جنسی به روش صحیح استفاده شود ، ۹۵ درصد موثر است.

دیافراگم ضدبارداری

دیافراگم ضدبارداری جزء یکی از روش های جلوگیری از بارداری می باشد که از ورود اسپرم به داخل رحم جلوگیری می کند. دیافراگمهای ضدبارداری از جنس سیلیکون نرم است در واژن جای می گیرد و دهانه رحم را می پوشاند و مانع از عبور اسپرم می شود. دیافراگمهای پس از برقراری رابطه جنسی باید حداقل شش ساعت در محل خود بماند. در صورت استفاده صحیح از این روش ۸۶ درصد موثر خواهد بود.

روش های دائمی پیشگیری از بارداری

  • عمل جراحی عقیم سازی

عقیم سازی یک روش دائمی پیشگیری از بارداری است که شامل انجام یک عمل جراحی است. عقیم سازی یک روش پیشگیری از بارداری بسیار موثر است. زیرا با انجام این عمل اسپرم دیگر به تخمک دسترسی پیدا نخواهد کرد.

عقیم سازی زنان (بستن لوله ها)

جراحی بستن لوله ها، شامل یک عمل جراحی ساده است که بر روی هر یک از لوله رحمی، تحت بیهوشی عمومی انجام می شود.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان | وازکتومی

عقیم سازی مردان (وازکتومی)

وازکتومی شامل بریدن لوله هایی است که اسپرم را حمل می کنند تا ورود اسپرم از بیضه ها به آلت تناسلی جلوگیری کند. این جراحی می تواند تحت بی حسی موضعی یا بیهوشی عمومی انجام شود.

روش های طبیعی پیشگیری از بارداری

روش های مختلفی برای پیشگیری طبیعی از بارداری وجود دارد که این روش ها به دو عامل مهم دمای بدن و میزان ترشحات واژن بستگی دارد. این موارد براساس این است که شما علائم بدنی خود را به صورت روزانه کنترل کنید (بیش از یک بار در روز) ، این دو عامل برای تعیین زمان باروری بالقوه در دوره قاعدگی مهم است.

تمرین روش های طبیعی پیشگیری از بارداری مستلزم آن است که در هنگام بارداری از برقراری رابطه جنسی خودداری کنید. بسته به چرخه قاعدگی ، ممکن است لازم باشد که تا ۱۶ روز از انجام رابطه جنسی خودداری کنید.

روش های پیشگیری از باروری در برخی شرایط توصیه نمی شود – به عنوان مثال اگر:

*البته باید توجه داشته باشید تأثیر پروش پیشگیری از بارداری طبیعی، بسته به اینکه از کدام روش یا ترکیبی از روش ها استفاده شده باشد، متفاوت است.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان | روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری

روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری

پیشگیری از بارداری اورژانسی انواع مختلفی دارد که می توانید بعد از انجام آن، یک رابطه جنسی بدون محافظت داشته باشید.

قرص ضد بارداری اورژانسی

قرص های پیشگیری از بارداری اورژانسی باید در زمان مناسب پس از رابطه جنسی بدون محافظت برای داشتن حداکثر اثربخشی مصرف شوند. اما این قرص ها به صورت ۱۰۰ درصد در جلوگیری از بارداری موثر نمی باشند. دو نوع قرص پیشگیری از بارداری اضطراری وجود دارد که هر در داروخانه ها بدون نسخه پزشک در دسترس هستند:

قرص اورژانسی ulipristal (UPA-EC) تا پنج روز (۱۲۰ ساعت) پس از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف می شوند.
قرص اورژانسی لوونورژسترل (LNG-EC) تا چهار روز (۹۶ ساعت) بعد از رابطه جنسی محافظت نشده مصرف می شوند.

 

مطالب خواندنی و پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید