روش های پیشگیری از بارداری – قسمت اول

متخصص زنان و زایمان اصفهان | روش های پیشگیری از بارداری - قسمت اول

آیا از تمامی روش های پیشگیری از بارداری اطلاع دارید؟

راه های پیشگیری از بارداری بسیاری وجود دارد، از جمله کاشت کپسول ضد بارداری، انواع IUD ، جلوگیری از بارداری با روش تزریقی، قرص های ضد بارداری، حلقه مهبلی (حلقه واژنی، واژینال رینگ)، روش های دیگر جلوگیری مانند کاندوم و دیافراگم زن، عقیم سازی زن و مرد، روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری و روش های طبیعی مانند (برنامه ریزی و مشاوره خانواده) می باشد.

راه های مختلفی برای پیشگیری از بارداری وجود دارد. فقط سوال مهم این است که کدام روش برای چه فردی مناسب است. بسیاری از زوجین به دلیل ترس از بارداری، به طور مرتبط از رابطه جنسی دوری می کنند. با این که بسیاری از روش های پیشگیری از بارداری وجود دارد تا به زوجین کمک نماید تا همه نیاز هایشان برآورده شود.

انتخاب یک پیشگیری مناسب از بارداری

قبل از انتخاب هر یک از روش های جلوگیری از بارداری، مراجعه به یک متخصص زنان و زایمان اصفهان و کسب اطلاعات دقیق و داشتن یک جلسه مشاوره صریح و بی پرده در مورد انواع این روش ها، با هر یک از زوجین الزامی است. همچنین باید در مورد چگونگی عملکرد هر روش از این روش ها، عوارض جانبی احتمالی، نحوه استفاده و به کاری گیری و البته هزینه های آن نیز کمی فکر کنید.

روشی که انتخاب می کنید به عوامل مختلفی از جمله سلامت عمومی، سبک زندگی و روابط شما، خطر احتمال ابتلا به عفونت قابل انتقال از راه جنسی (STI) و اهمیت باردار نشدن شما بستگی دارد.

برخی از روش ها بیشتر از سایر روش ها به تلاش نیاز دارند. باید با کمی تحقیق و بهترین گزینه را انتخاب کنید. مهم است که جوانب مثبت و منفی روش مورد نظر خود را بسنجید و به این فکر کنید که هر روش چگونه نیازهای فعلی و آینده شما را برآورده می کند. این می تواند به شما کمک کند تا درباره گزینه های خود با پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان خود صحبت کنید.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  |پیشگیری از بارداری در برابر بیماری های مقاربتی

محافظت در برابر پیشگیری از بارداری در برابر بیماری های مقاربتی

علاوه بر جلوگیری از بارداری ناخواسته، انجام رابطه جنسی ایمن نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. همه روش های پیشگیری از بارداری از بروز بیماری های مقاربتی محافظت نمی کنند. بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی استفاده از کاندوم است. از کاندوم می توان برای رابطه دهانی، واژینال و مقعد برای جلوگیری از گسترش عفونت استفاده کرد.

پیشگیری از بارداری برگشت پذیر

LARC یا روش های پیشگیری از بارداری برگشت پذیر طولانی مدت، شامل کاشت های ضدبارداری (ایمپلنت هورمونی و قرار دادن IUD در داخل رحم) می باشد. IUD جزء موثرترین روش های برگشت پذیر می باشد و کمتر از هر روش دیگری نیاز به جایگزینی و مراجعه مداوم به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان را دارد.

اما روش های هورمونی کوتاه مدت شامل (حلقه واژینال و روش های تزریقی) می باشد که باید به صورت روزانه یا ماهانه از آنها استفاده شود. معمولا تزریقات هر سه ماه یک بار توسط متخصص زنان و زایمان اصفهان انجام می شود.

راه های پیشگیری از بارداری بسیاری وجود دارد، از جمله کاشت کپسول ضد بارداری، انواع IUD ، جلوگیری از بارداری با روش تزریقی، قرص های ضد بارداری، حلقه مهبلی (حلقه واژنی، واژینال رینگ)، روش های دیگر جلوگیری مانند کاندوم و دیافراگم زن، عقیم سازی زن و مرد، روش های اورژانسی پیشگیری از بارداری و روش های طبیعی مانند (برنامه ریزی و مشاوره خانواده) می باشد.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  |ایمپلنت ضد بارداری.

کاشت های ضد بارداری و ایمپلنت هورمونی

ایمپلنت هورمونی یک روش پیشگیری از بارداری است که شامل یک میله پلاستیکی کوچک است که زیر پوست بالای بازو قرار می گیرد. پس از قرار گیری در محل به آرامی دوز کمی از هورمون پروژسترون را آزاد می کند( به میزانی که هر ماه تخمدان شما را آزاد می کند). با قرار دادن ایمپلنت هورمونی، متوجه تغییر در قاعدگی خود خواهید شد و حتی در برخی موارد ممکن است قاعدگی به طور کلی متوقف شود. اثر بخشی ایمپلنت به مدت سه سال ادامه پیدا خواهد کرد. به راحتی برداشته می شود و در آینده مانع بارداری نمی شود. استفاده از آن در دوران بارداری خطری برای مادر نخواهد داشت.

مزایای ایمپلنت ضد بارداری

  1. بسیار موثر است
  2. سبب قطع رابطه جنسی نمی شود.
  3. یکی از بهترین گزینه های پیشگیری از بارداری است.
  4. برای طولانی مدت قابل استفاده بوده و برگشت پذیر است.

معایب ایمپلنت ضد بارداری

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  |پیشگیری از بارداری به روش تزریق

پیشگیری از بارداری به روش تزریق

جلوگیری از بارداری با تزریق (Depo-Provera) یک روش تزریق هورمونی است. این ماده حاوی هورمونی مانند پروژسترون است که هر ۱۲ تا ۱۴ هفته تجویز می شود. این روش، تخمک گذاری را متوقف کرده و باعث ضخیم شدن مایعات موجود در دهانه رحم شده که موجب از بین رفتن اسپرم می شود. پس از تزریق تغییراتی در قاعدگی به وجود خواهد آمد یا ممکن است به طور کلی متوقف شود.

روش پیشگیری از بارداری با تزریق به عنوان یک روش بسیار موثر در پیشگیری از بارداری می باشد. تزریق این هورمون در دوران شیردهی قابل استفاده است و سایر داروها تحت تأثیر آن قرار نمی گیرند.

مزایای تزریق داروی ضد بارداری

  1.  بسیار موثر است
  2. سه ماه در بدن می ماند
  3. باعث عدم میل به رابطه جنسی و یا قطع آن نمی شود.

معایب تزریق داروی ضد بارداری

  • دوره های قاعدگی را نامنظم می کند.
  • به طور مرتب باید تزریق شود.
  • از بروز بیماری های عفونی جنسی پیشگیری نمی کند.

مطالب پیشنهادی :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید