کنترل پرخوری پیش از پریود

متخصص زنان و زایمان اصفهان | کنترل پرخوری پیش از پریود

چگونه پرخوری پیش از پریود را کنترل کنیم؟

سیکل قاعدگی تغییراتی را در روند زندگی خانم ها ایجاد می کند که معمولا اجتناب ناپذیر است. در کنار تغییرات جسمی، تغییرات خلق و خو و سایر موارد شایع، پرخوری پیش از پریود نیز یکی دیگر از مواردی است که ممکن است شما را درگیر کند. الگوی نادرست تغذیه نباید با پرخوری در دوران پریود اشتباه گرفته شود. این نوع از پرخوری مقطعی است و بعد از عبور از این زمان خاص برطرف خواهد شد.

در ادامه به بررسی دقیقتر این موضوع خواهیم پرداخت.


مطالب خواندنی و آموزنده دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | کنترل پرخوری پیش از پریود .افزایش اشتها در دوران پریودی

افزایش اشتها و میل مقاومت ناپذیر به غذا خوردن در روزهای پیش از پریود یکی از موارد رایجی است . که در طول چرخه ی قاعدگی اتفاق می افتد. این نشانه به عنوان یکی از علائم pms ( سندروم پیش از قاعدگی ) شناخته می شود. بر اساس برخی از مطالعات، ۹۷ درصد از زنان این اتفاق را تجربه میکنند.

علائم دیگر pms میتواند شامل آکنه، نفخ، یبوست، اسهال، خستگی، نوسانات خلقی، سینه های دردناک و … باشد. افزایش اشتها در قاعدگی همچنین ولع مصرف مواد غذایی میتواند نشان دهندهی PMDD باشد . که شکل شدیدتری از PMS بوده و ۵ درصد زنان در سن باروری را درگیر می کند. PMDD میتواند علائم افسردگی، تغییرات خلق و مصرف بیش از حد غذا یا پرخوری را ایجاد کند.

افزایش اشتها در روزهای منتهی به پریود و در روزهای پریود طبیعی است . اما اگر پس از پایان دورهی قاعدگی ادامه پیدا کند . میتواند نشانه ی اختلال پرخوری (BED) باشد. نشانه های پرخوری پریود این افزایش اشتها می تواند به شکل های مختلفی بروز پیدا کند. از جمله حالات معمول پرخوری پریود عبارتند از:

  1. غذا خوردن در هنگامی که گرسنه نیستید یا حتی احساس سیری دارید .
  2. خوردن مقدار زیادی غذا به طور مرتب .
  3. احساس شرم یا ناراحتی بعد از غذا خوردن .
  4. غذا خوردن در طول روز به شکل دائمی یا مخفیانه .
  5. ولع مصرف برخی مواد غذایی خاص مثل شکلات یا سیب زمینی سرخ کرده.

اگرچه این پرخوری مقطعی است ولی در صورت عدم کنترل آن، با تکرار این حالت در هرماه ممکن است . درگیر عوارض جدی از اضافه وزن یا چاقی شوید. علت ایجاد پرخوری پیش از پریود درست قبل از شروع دورهی قاعدگی، سطح هورمون ها تغییر میکند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |سندرم پیش از قاعدگی

مدیریت پرخوری پیش از پریود

علت ایجاد پرخوری پیش از پریود تغییر سطح هورمون ها میتواند باعث ولع مصرف غذاهای غنی از قند و کربوهیدرات در زمان پیش از پریود شود.کربوهیدرات ها و غذاهای شیرین باعث ترشح سروتونین در بدن می شوند. سروتونین مادهی شیمیایی است که احساس خوشحالی را افزایش میدهد؛ بنابراین مصرف مواد غذایی شامل این ترکیبات به بهبود حال روحی و خستگی که اغلب پیش از پریود اتفاق میافتد، کمک میکند.

همچنین غذا خوردن به شکل منظم به تثبیت قند خون کمک می کند که این نیز می تواند حال روحی را ثابت نگه دارد. راه هایی برای مهار یا کاهش پرخوری پیش از پریود از غذاهای مصرفی خود در طول پریود و پیش از آن آگاه باشید؛ اگر هوشیار باشید که چه زمانی، چقدر و چه چیزی می خورید، راحتتر می توانید عامل خوردن غذاها یا پرخوری خود را درک و یا کنترل کنید.

غذاهای سالم را انتخاب کنید؛ سعی کنید در تمام طول ماه غذای سالم بخورید، مخصوصاً روزهای پیش از پریود رعایت این نکته در بهبود حال عمومی شما بسیار موثر خواهد بود. کربوهیدرات های ساده که در آب نبات و کلوچه وجود دارند، می توانند سروتونین را آزاد کرده و با خستگی مقابله کنند.

کربوهیدرات های پیچیده نیز با همین اثر و دوام بیشتر وجود دارند، که مشکل افت ناگهانی خلق را هم حل می کنند. کربوهیدراتهای پیچیده در مواد غذایی زیر یافت میشوند: لوبیا و عدس؛ سبزیجات؛ غلات کامل مثل برنج قهوهای و جو دوسر؛ میوه های تازه و اسموتی های تهیه شده با ماست و میوه؛ مصرف چای های گیاهی؛ بهتر است این مواد را که فیبر بیشتری دارند در برنامه غذایی خود قرار دهید.

 

متخصص زنان و زایمان اصفهان | گرفتگی عضلات واژن .

مدیریت و  کنترل پرخوری پیش از پریود و سندرم پیش از قاعدگی

استراحت کافی داشته باشید . و سطح استرس خود را کنترل کنید؛ مدیریت استرس و عاداتِ سالمِ خواب، باعث عملکرد مناسب هورمون ها شده . و از میل به خوردن احساسی و پرخوری پیش از پریود جلوگیری می کنند. اگر استرس باعث به هم ریختن خلق و خوی شما می شود. می توانید از تکنیک های آرام سازی استفاده کنید مانند: تنفس عمیق؛ ماساژ؛ ذهن آگاهی و مراقبه؛ شل کردن پیشروندهی عضلات؛ یوگا؛ انجام این اقدامات کنترلی تا حد زیادی بر بهبود روحیه شما موثر است.

ورزش را به طور منظم انجام دهید؛ ورزش به حفظ سطح هورمون ها کمک می کند . باعث ترشح اندورفین میشود و میتواند سطح انرژی فرد را افزایش دهد. همچنین باعث کاهش تعداد وعده ها و کاهش شدت میل به غذا خوردن می شود.

با خودتان آشتی کنید؛ شرمندگی یکی از مواردی است . که میتواند باعث رفتارهای اجباری شود. بنابراین مهم است که هوس ها و تغییرات بدن خود را بپذیریم و و آنها را بیش از حد محدود نکنیم. اعتدال همیشه کمک کننده است.

از حمایت دیگران استفاده کنید. صحبت با دیگران در مورد خوردن اجباری و سایر علائم pms میتواند باعث اطمینان خاطر و احساس تسکین شود. با پزشک خود مشورت کنید . داشتن دورهی قاعدگی منظم مهم است. پریودهای نامنظم بیشتر باعث پرخوری می شوند. اگر پریودهای نامنظم دارید یا علائم pms شما را بیش از حد آزار می دهد. بهتر است با پزشک خود مشورت کنید.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | تاثیر تغذیه بر قاعدگی

چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

تغییرات سبک زندگی و استراتژی های خاص اغلب میتواند به فرد کمک کند تا از پرخوری جلوگیری کند . همانطور که کمک دوستان، گروههای حمایتی یا صحبت با یک درمانگر به این روند کمک میکند.

با این حال، ممکن است یک فرد برای مشاوره و درمان پزشکی نیز نیاز به تماس با پزشک داشته باشد . در این موارد به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنید. اگر پرخوری اجباری در طول ماه ادامه دارد . این پرخوری باعث افسردگی، اضطراب یا سایر اشکال ناراحتی می شود . منجر به افزایش وزن قابل توجه می شود؛ پزشک ممکن است استفاده از داروها یا سایر تکنیک های اضافی را توصیه کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید