دستورالعمل‌های بعد از پاره شدن کاندوم بعد از رابطه جنسی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | کاندوم نامرغوب و غیرمعتبر

وقتی کاندوم در رابطه جنسی پاره شد، چه باید کرد؟

اگر حین رابطه جنسی یا بعد از آن متوجه پاره شدن کاندوم شدید، وحشت نکنید و سعی کنید با کمال احتیاط، دستورالعمل‌های زیر را دنبال کنید:


همراه ما باشید با مطالب آموزنده و پیشنهادی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


هرگونه فعالیت جنسی را متوقف کنید .

اگر حین رابطه جنسی متوجه پاره شدن کاندوم شدید، بلافاصله هرگونه فعالیت جنسی را متوقف کرده و از شریک جنسی خود فاصله بگیرید. تماس مایعات بدن شما با یکدیگر می‌تواند زمینه‌ساز بروز بارداری یا انتقال بیماری‌های جنسی و مقاربتی شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | پاره شدن کاندوم

برای تخلیه مایعات از حمام استفاده کنید .

قبل از هر چیز، به حمام بروید تا الباقی مایعات باقیمانده در واژن یا آلت تناسلی را خارج کنید. این کار علاوه بر این‌که به راحت‌تر شدن شما کمک می‌کند، باکتری‌هایی که می توانند منجر به عفونت دستگاه ادراری (UTI) در شما شوند را نیز حذف می‌کند.

برای خارج کردن باقی مایعات می‌توانید روی توالت نشسته و به واژن، مقعد یا آلت تناسلی خود فشار بیاورید تا هرچه مایع در آن است تخلیه شود. ادرار کردن نیز می‌تواند کمک زیادی به تخلیه مایعات درون واژن و آلت تناسلی کند. البته، این نکته را در نظر داشته باشید که اگر خانم هستید و رابطه واژینال داشته‌اید، با ادرار کردن احتمال بارداری کاهش پیدا نمی‌کند. دلیل این امر آن است که در صورت ورود اسپرم به واژن، قبل از این‌که بتوانید کاری کنید به سمت تخمک حرکت کرده است.

خودتان را به خوبی بشویید .

پس از این‌که از تخلیه کامل مایعات از واژن، آلت تناسلی یا مقعد مطمئن شدید، نواحی جنسی خود را با دوش یا آب ولرم بشویید و تمیز کنید. استفاده از دوش برای پاکسازی داخل مقعد یا واژن به هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود، به این علت که می‌تواند شما را در معرض التهاب یا عفونت قرار دهد. به‌علاوه استفاده از فشار آب در داخل واژن باعث می‌شود عفونت‌ها یا اسپرم‌ها به رحم نزیدک‌تر شوند.

با خودتان صادق باشید!

پاره شدن کاندوم، اتفاقی است که افتاده و فقط برای شما نیست. این اتفاق ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. بااین‌حال، نباید آن را سرسری بگیرید. با خودتان صادق باشید و این را بپذیرید که ممکن است باردار شوید، یا به بیماری‌های جنسی و مقاربتی مبتلا شوید. اگر از نزدیکان‌تان کسی هست که می‌تواند به شما کمک‌ کند، حتماً از حمایت او استفاده کنید، در غیر این‌صورت سعی کنید از یک پزشک زنان برای اقدامات لازم جهت جلوگیری از بارداری مشورت بگیرید.

اقدامات پیشگیرانه بعدی را عملی کنید .

پس از این‌که کمی به خودتان آمدید، وقت آن است که یک‌سری اقدامات پزشکی و دارویی را انجام دهید. این اقدامات، پیشگیری دارویی و پزشکی از بارداری با استفاده از قرص‌های اورژانسی است و همچنین آزمایش‌هایی که به شما کمک می‌کنند تا ابتلا به بیماری مقاربتی یا بارداری را به موقع تشخیص داده و برای درمان آن دست به کار شوید.

هریک از این اقدامات دارویی و پزشکی، زمان‌بندی خاص خود را دارند که در ادامه به آن‌ها خواهیم پرداخت.

متخصص زنان اصفهان | در صورت فراموش کردن یک یا چند قرص ضد بارداری چه باید کرد؟

جلوگیری از بارداری بعد از پاره شدن کاندوم

بعد از پاره کاندوم، پس از این‌که مایعات را از واژن خارج کرده و خودتان را کامل شست‌وشو دادید، لازم است برای پیشگیری دارویی از بارداری اقدام کنید. شایع‌ترین قرص‌های پیشگیری اورژانسی از بارداری، موارد زیر هستند:

  1. قرص اچ دی (HD)؛ این قرص را ابتدا ۲ عدد مصرف کنید و سپس، بعد از ۱۲ ساعت ۲ قرص دیگر مصرف کنید.
  2. قرص ال دی (LD)؛ ابتدا ۴ عدد قرص مصرف کرده و سپس ۱۲ ساعت بعد ۲ عدد دیگر از آن را مصرف کنید.
  3. قرص تری فازیک؛ ابتدا ۴ عدد قرص مصرف کرده و سپس ۱۲ ساعت بعد ۴ عدد قرص دیگر مصرف کنید.

بعضی از اشکال پیشگیری از بارداری اورژانسی (EC)، لازم است حداکثر طی ۷۲ ساعت پس از رابطه جنسی بدون کاندوم (یا با کاندوم پاره) مصرف شوند. برای این‌که مطمئن باشید دوز درست و زمان مصرف قرص‌ها نیز صحیح هستند، بهتر است هنگام خرید قرص از داروخانه در مورد مقدار و نحوه مصرف آن‌ها از داروساز سوال کنید.

قرص‌های اورژانسی، حاوی یک هورمون مصنوعی به نام لوونورژسترل هستند و با اثرگذاری روی مخاط داخلی رحم و جلوگیری از تخمک‌گذاری، احتمال بارداری ناخواسته را تا ۹۸ درصد کاهش می‌دهند. البته، این در حالی است که ظرف ۲۴ ساعت از پاره شدن کاندوم این قرص‌ها را مصرف کنید. بعد از ۲۴ ساعت، (تا ۷۲ ساعت) شانس اثرگذاری قرص‌ها روی جلوگیری از بارداری به ۸۸ درصد کاهش پیدا می‌کند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | رابطه جنسی در مبتلایان به بیماری ایدز

جلوگیری از بیماری‌های مقاربتی و ایدز بعد از پاره شدن کاندوم

مصرف داروهای پیشگیرانه برای کاهش خطر ابتلا به ایدز نیز در این بازه زمانی ۷۲ ساعته بسیار حیاتی است.

اگر نگران این هستید که به دلیل پاره شدن کاندوم در معرض ابتلا به ایدز قرار بگیرید. پروفیلاکسی پس از مواجهه (PEP) می‌تواند خطر ابتلا به عفونت را کاهش دهد. برای این‌که بتوانید از این روش نتیجه بگیرید . لازم است در همان ساعات اولیه بعد از رابطه اقدامات لازم را انجام دهید. در روش پروفیلاکسی پس از مواجهه، ترکیبی از داروهای معروف به داروهای ضد رتروویروسی به شما تجویز می‌شود . که می‌توانند از تکثیر و انتشار ویروس ایدز در بدن جلوگیری به عمل آورند.

برای این‌منظور، باید طی ۷۲ ساعت پس از پاره شدن کاندوم و قرار گرفتن در معرض خطر ابتلا به ایدز، مصرف دارو را شروع کنید . تا خطر ابتلا به بیماری را در خود به حداقل برسانید. موردی که لازم است در مورد پروفیلاکسی پس از مواجهه بدانید این است . که این روش، با گذشت ۷۲ ساعت از مواجهه با خطر ابتلا، دیگر کارساز نخواهد بود.

در ادامه، لازم است داروهای تجویز شده را که معمولاً سه دارو هستند، یک یا دو بار در روز به مدت حداقل ۲۸ روز مصرف کنید. البته، باز هم ممکن است به بیماری مبتلا شوید و این روش‌ها، صرفاً احتمال ابتلا به بیماری را تا حدودی کاهش می‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید