احتمال بارداری با پاره شدن کاندوم

متخصص زنان و زایمان اصفهان | احتمال بارداری با پاره شدن کاندوم

پاره شدن کاندوم و احتمال بارداری یا بیماری‌های مقاربتی

پاره شدن کاندوم |  استفاده از کاندوم یکی از بهترین و مطمئن‌ترین راه‌های حفاظت از انتقال بیماری‌‌های مقاربتی و جلوگیری از بارداری‌های ناخواسته است. بااین‌حال، یکی از بدترین اتفاقاتی که ممکن است هنگام رابطه جنسی بیافتد، پاره شدن کاندوم حین سکس است. اتفاقی که به ندرت پیش می‌آید اما اگر رخ بدهد، احتمالاً نگرانی و دلهره زیادی را در پی خواهد داشت. اما اگر این اتفاق برای شما بیافتد چکار می‌کنید؟ اصلاً خبر دارید علت پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی چیست و بعد از این اتفاق چه‌کار باید کرد؟

همراه ما باشید با مطالب خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


 متخصص زنان و زایمان اصفهان | بهداشت جنسی .

پاره شدن کاندوم

یکی از ساده‌ترین، ارزان‌ قیمت‌ترین و بهترین راه‌های جلوگیری از بارداری و پیشگیری از انتقال بیماری‌های مقاربتی در سراسر جهان، استفاده از کاندوم است. بااین‌حال، استفاده از کاندوم هم ممکن است برخی مشکلات را به دنبال داشته باشد که پاره شدن آن یکی از آن‌ها است. خبری که در وسط رابطه جنسی می‌تواند ضدحال، شوکه کننده یا ترسناک باشد.

کاندوم‌ها می‌توانند به‌صورت خارجی یا مردانه باشند، یا از نوع کاندوم‌های داخلی و زنانه مورد استفاده قرار گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که ۲۹ درصد از آقایان و ۱۹ درصد از خانم‌هایی که در رابطه جنسی خود از کاندوم استفاده می‌کنند، حداقل یک‌بار تجربه پاره شدن کاندوم را داشته‌اند. پس اگر چنین اتفاقی برای شما هم افتاده، شما اولین نفر نیستید.

چطور متوجه پاره شدن کاندوم می‌شویم؟

پاسخ به این سوال به شما کمک می‌کند تا به محض این‌که متوجه پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی شدید، اقدامات لازم را انجام دهید. دیدن پارگی یا سوراخ ظاهری روی کاندوم ساده‌ترین و اولین چیزی است که به شما می‌گوید باید اقدامات موردنیاز برای بعد از پاره‌ شدن کاندوم را عملی کنید.

بااین‌حال، ممکن است سوراخ یا پارگی به حدی ریز باشد که با چشم قابل مشاهده نباشد. در این‌صورت، نشت مایع منی از کاندوم می‌تواند به شما این اخطار را بدهد که کاندومی که استفاده کرده‌اید سالم نبوده است. حتی ممکن است هنگام رابطه متوجه پاره شدن کاندوم نشده باشید و وقتی آن را خارج کرده و دور می‌اندازید متوجه شوید که پاره بوده است.

علاوه بر پارگی‌های جزئی، گاهی کاندوم کاملاً پاره شده و تنها بخشی (به‌صورت حلقه) از آن دور آلت تناسلی مرد باقی می‌ماند. درست مثل این‌که اصلاً پیشگیری در کار نبوده است. همچنین این امکان نیز وجود دارد که کاندوم (چه نوع مردانه و چه زنانه) کاملاً از اندام جنسی بیرون آمده یا داخل واژن جا بماند.

خطرات این دو حالت هم هیچ تفاوتی با پاره شدن کاندوم ندارد و در حالت کلی، هر اتفاقی که برای کاندوم بیافتد و باعث شود مایعات بدن دو پارتنر با هم تماس پیدا کرده یا مایع منی به داخل واژن نفوذ کند، می‌تواند خطرآفرین باشد. اما این خطرات، چه هستند؟

خطرات احتمالی ناشی از پاره شدن کاندوم

دو خطر اصلی که ممکن است با پاره شدن کاندوم با آن‌ها مواجه شوید و اقدامات لازم بعد از پارگی نیز به منظور به حداقل رساندن احتمال این خطرات هستند، این مواردند:

  1. احتمال باردار شدن
  2. احتمال ابتلا به بیماری‌های جنسی و مقاربتی (مثل ایدز، زگیل تناسلی، هپاتیت، سوزاک، سفلیس و غیره…)

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | جلوگیری از بارداری ناخواسته

پیشگیری

در صورتی که مطالب مربوط به بخش دلایل پاره شدن کاندوم را به‌خوبی مطالعه کرده باشید، احتمالاً می‌دانید که برای جلوگیری از پاره شدن کاندوم چه‌کار باید بکنید. بااین‌حال، به‌صورت خلاصه کارهایی که لازم است برای جلوگیری از پاره شدن کاندوم انجام دهید را لیست می‌کنیم:

  • کاندوم را درست بپوشید .
  • از روغن‌های روان‌کننده مناسب استفاده کنید (روان‌کننده‌های مبتنی بر آب و سیلیکونی) .
  • کاندوم‌های خشک و بی‌کیفیت نخرید .
  • در صورت خشک بودن واژن از روان‌کننده مناسب استفاده کنید .
  • قبل از استفاده به تاریخ مصرف کاندوم‌ها دقت کنید.
  • کاندوم‌ها را در شرایط مناسب نگهداری کنید.
  • از دو کاندوم به‌صورت هم‌زمان استفاده نکنید.
  • در انتخاب سایز و ضخامت کاندوم دقت کنید.
  • از برندها و فروشگاه‌های معتبر خرید کنید.
  • در رابطه دهانی از کاندوم استفاده نکنید.
  • هنگام پوشیدن مراقب هواگیری کاندوم باشید.
  • در صورت داشتن رابطه جنسی طولانی و خشن کاندوم را تعویض کنید.
  • چک کنید بسته‌بندی خارجی کاندوم سالم باشد.
  • اطمینان حاصل کنید که بسته‌بندی قبل از باز کردن آن هوا دارد.
  • دقت کنید کاندوم بوی بد و غیرطبیعی نداشته باشد (احتمال فاسد شدن کاندوم).
  • قبل از بازکردن بسته‌بندی، کاندوم باید بین انگشتان لیز بخورد.
  • دقت کنید کاندوم بیش از حد چسبناک نباشد.

آیا پاره شدن کاندوم باعث بارداری می‌شود؟

بله؛ احتمال تبادل مایعات بدن دو پارتنر وجود دارد و احتمال این‌که مایع منی به داخل واژن نفوذ کند بسیار زیاد است. درواقع، برقراری رابطه جنسی با کاندوم پاره شده، هیچ تفاوتی با رابطه جنسی عادی و بدون کاندوم ندارد و ممکن است منجر به بارداری شود.

آیا پاره شدن کاندوم باعث ایدز می‌شود؟

در پاسخ به این سوال بگوییم که بله ممکن است. در صورتی که یکی از طرفین رابطه به بیماری‌های جنسی مبتلا باشد و رابطه بدون استفاده از کاندوم یا با کاندوم پاره شده صورت بگیرد، احتمال ابتلای فرد دوم به بیماری نیز وجود دارد. شایع‌ترین بیماری‌های جنسی و مقاربتی که ممکن است با این اتفاق در معرض ابتلا به آن‌ها قرار بگیرید عبارتند از:

  1. بیماری‌های سفلیس و سوزاک
  2. بیماری‌های پوستی جنسی مثل زگیل تناسلی
  3. و بیماری‌های عفونی مثل ایدز یا اچ‌آی‌وی (HIV) و هپاتیت

در صورتی که یکی از طرفین رابطه جنسی به این بیماری‌ها مبتلا باشد، استفاده از کاندوم می‌تواند تا حدود زیادی (حدود ۷۰ درصد) از ابتلای فرد دوم به بیماری جلوگیری کند.

پاره شدن کاندوم ممکن است برای هرکسی پیش بیاید…

این اتفاق ممکن است برای هرکسی پیش بیاید. به همین دلیل نیز نباید هول شوید یا خودتان را گم کنید. برای این‌که بتوانید شرایط بحرانی به‌وجود آمده را مدیریت کنید، لازم است ضمن عمل به توصیه‌هایی که در این مطلب ارائه شد، از یک پزشک خوب هم کمک بگیرید و در انجام آزمایش‌ها سستی نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید