آشنایی با جراحی هیستروسکوپی رحم

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | آشنایی با جراحی هیستروسکوپی رحم

هیستروسکوپی رحم چیست؟

هیستروسکوپی رحم یک نوع جراحی می باشد که کمترین آسیب را به بیمار وارد می‌کند. جراح هیستروسکوپ  را از طریق دهانه رحم وارد رحم می کند. هیستروسکوپ به جراح این امکان را فراهم می کند که داخل رحم را با استفاده از مانیتور مشاهده کند . سپس رحم بیمار به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرد . جراح شکل و پوشش داخلی رحم بیمار را بررسی می کند و در جستجوی آسیب های درون رحمی می شود. وناگفته نماند که با جراحی هیستروسکوپی، ورودی لوله های رحم را نیز می توان بررسی نمود.

به طور کلی هیستروسکوپی را به دو نوع مختلف تقسیم می کنیم. نوع اول درمانی و نوع دوم تشخیصی می باشد که در ذیل هر کدام را یه اختصار شرح داده ایم.

هیستروسکوپی درمانی

گاهی اوقات از هیستروسکوپی برای درمان بیمار استفاده می گردد. در مواردی مانند برداشتن فیبروم رحمی و پولیپ داخل رحمی ، از بین بردن چسبندگی های داخل رحم و از این قبیل.

بیشتر بدانید : عمل میومکتومی از طریق هیستروسکوپی واژینال

هیستروسکوپی تشخیصی

برای تشخیص علت خونریزی غیر طبیعی مثل افزایش ضخامت فیبروم، اندومتر، پولیت و … استفاده می شود. مواردی مانند ناباروری، خونریزی های غیر طبیعی رحمی، سقط های مکرر، تشخیص چسبندگی ها و فیبروم های داخل رحمی، تشخیص پولیپ آندومتر، تشخیص علل دردهای لگنی، شناسایی محل IUD جا به جا شده، شکست های مکرر روش های باروری و ….

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان  |جراحی هیستروسکوپی رحم

بررسی  عوارض و خطرات

هیستروسکوپی، روشی کاملا بی خطر و ایمن می باشد. اما در بعضی موارد و چنانچه همزمان با جراحی انجام گردد، امکان بروز عوارض ذیل است که عبارتند از:

• خونریزی های شدید
  • به وجود آمدن اسکار در رحم

واکنش و حساسیت به بیهوشی و یا مایعی که جهت پاکسازی رحم استفاده می گردد .

لازم به ذکر است که در صورت مشاهده علائمی مانند تب، درد و خونریزی شدید، سریعا به پزشک مراجعه نمایید. پزشک بنا به دلایل مختلفی با توجه به شرایط بیمار روش هیستروسکوپی را تجویز می نماید. این شیوه عوارض خیلی کمی را در پی دارد. اما، حتما پیش از انجام آن با پزشک خود مشورت های لازم را داشته باشید. همچنین باید گفت که دوره نقاهت این روش بسیار کوتاه و سریع می باشد. به طوری که فرد بعد از آن قادر به انجام کارها و فعالیت های خود است.

پیج رسمی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان