آیا با میوم های رحمی می توان باردار شد؟

متخصص زنان و زایمان اصفهان | آیا با میوم های رحمی می توان باردار شد؟

آیا فیبروم های رحمی باعث نازایی می شوند؟

میوم های رحمی ها یا فیبروم ها تومورهای خوش خیم رحم هستند که در قسمت های مختلف رحم رشد می کنند. فیبروم های رحمی در اندازه های مختلف دیده می شوند. تاکنون علت مشخصی برای ایجاد میوم رحمی تعیین نشده ولی عوامل احتمالی شامل دلایل ژنتیک و استعداد ذاتی افراد، سن بالا و سابقه زایمان تا کنون مطرح شده اند.

میوم رحمی از انواع بیماری های رحم است که بیشتر در سنین باروری دیده می شوند. سوال بسیار مهم این است آیا با وجود میوم های رحمی می توان باردار شد؟

فیبروم  های رحمی یا به اصطلاح همان میوم ها،  در ۳ تا ۱۱ درصد زنان باردار دیده شده اند. به طور کلی در دوران بارداری سایز فیبروم‌ها بزرگ تر نشده و در بارداری باعث بروز مشکل نمی شوند. در صورت افزایش سایز میوم های رحمی در دوران بارداری باید گفت که علت این وضعیت اکثرا در سه ماهه اول بارداری رخ می دهد. گاهی اوقات فیبروم ها در طول دوران بارداری کوچک می‌شوند.

فیبروم  در سه محل اناتومیک در داخل رحم قرار گرفته و رشد می کنند. برخی از میوم های رحمی در داخل حفره میانی رحم رشد می کنند، این نوع اغلب سبب بروز خونریزی های شدید می شود ومعمولا قبل از اقدام به بارداری توسط سونوگرافی واژینال تشخیص داده می شود. این فیبروم ها حتما باید توسط هیستروسکوپی و رزکتوسکوپی خارج شوند و بعد از ان اقدام به بارداری صورت گیرد. در صورتی که بدون انجام جراحی و خروج این نوع میوم های رحمی بارداری صورت گیرد، بیمار در معرض افزایش سقط و خونریزی های حین بارداری قرار خواهد گرفت.

بیشتر بخوانید : درمان های جراحی و غیر جراحی بیماری های زنان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان  | میوم رحمیآیا فیبروم می‌تواند باعث نازایی گردد؟

در این خصوص چندین مساله را باید مطرح و تحت بررسی و تحلیل قرارداد که نشان دهنده ی این است که ممکن است در برخی از موارد فیبروم منجر به نازایی گردد. این مسائل عبارت است از:

بسته شدن لوله‌‌های رحمی با فیبروم ها است که در نزدیکی این لوله‌ها قرار گرفته اند. این شرایط باعث مانع رسیدن اسپرم به تخمک می شود. همچنین این مساله در حرکت تخمک لقاح یافته به سمت حفره رحم خلل ایجاد می‌کند.

چنانچه میوم رحمی در قسمت سرویکس قرار بگیرد می‌تواند باعث تغییر شکل یا وضعیت دهانه رحم گردد. در نتیجه مقدار کمی از اسپرم ها می‌توانند از سرویکس عبور کنند و به تخمک برسند.

تغییرات در شکل رحم و افزایش فضای حفره رحمی مانع حرکت کافی اسپرم‌ها شده است. در نتیجه در این شرایط منجر به کاهش میزان لقاح می شود.

 

 

ارتباط با متخصص زنان و زایمان اصفهان 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید