اهمیت مکمل های بارداری

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | مکمل بارداری

مکمل های بارداری

ضرورت استفاده از مکمل های بارداری | درطول بارداری، جنین همه موادمغذی موردنیاز خود را از بدن مادر بدست می آورد. بنابراین ما در درطول بارداری به مواد مغذی بیشتری نسبت به قبل از بارداری نیاز دارد. مصرف مکمل بارداری و خوردن غذاهای سالم می تواند همه مواد مغذی مورد نیاز مادر و جنین را تامین کند.

مکمل های بارداری ، مولتی ویتامین هایی هستند که فقط برای خانم های باردار ساخته می شوند. در مقایسه با یک مولتی ویتامین معمولی، این مولتی ویتامین ها حاوی مقادیر زیادی مواد مغذی هستند که مادر در طول بارداری به آنها نیاز دارد. پزشک متخصص زنان و زایمان  می توانند در اولین چکاپ مادر باردار، یک مولتی ویتامین بارداری را برای او تجویز کنند یا اینکه مادر می تواند این مولتی ویتامین ها را بدون نسخه از داروخانه خریداری کند.

مکمل های سه ماهه اول بارداری

در ۳ ماهه اول بارداری، علاوه بر اسیدفولیک، باید ویتامین A، کلسیم، آهن، ید و ویتامین‌های گروه B را نیز مصرف کنید. ویتامین A را باید به مقداری که پزشک متخصص تجویز می‌کند مصرف کنید. زیرا تجمع بیش‌ازحد این ویتامین موجب اختلال در رشد جنین می‌شود. اما تامین کافی این ماده مغذی روی بینایی و رشد سلول‌های بدن جنین تاثیرگذار است.

اگر دچار حالت تهوع در ۳ ماهه اول بارداری شدید، مصرف ویتامین B6 به کاهش این علائم کمک می‌کند. از طرفی مصرف روزانه ۵۰۰ میلی‌گرم مکمل کلسیم نیز در این دوران لازم است.

مکمل‌هایی که از سه ماهه دوم بارداری تا بعد از زایمان باید مصرف شود. معمولا علاوه بر مکمل‌های ۳ ماهه اول بارداری، مکمل‌های فروفولیک، مولتی‌ویتامین و آهن از پایان ماه چهارم تا ۳ ماه بعد از زایمان نیز باید مصرف شوند.

مکمل های بارداری برای زنان گیاهخوار

تامین برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند ویتامین B12 و B2، ویتامین D، کلسیم و ید از منابع گیاهی دشوار است. به همین دلیل زنان گیاهخوار در دوران بارداری باید این مواد مغذی را از طریق مولتی‌ویتامین یا به‌صورت قرص‌های مکمل، جداگانه دریافت کنند.

بیشتر بدانید : 

عوارض مصرف مکمل ها در بارداری

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | مکمل های بارداری

نحوه مصرف و بهترین زمان مصرف مکمل های بارداری

مکمل‌های دوران بارداری باید توسط متخصص زنان و زایمان تجویز شود. مصرف این مواد مغذی معمولا از ۳ ماه قبل از بارداری آغاز می‌شود و تا ۳ ماه بعد از زایمان ادامه خواهد داشت. مقدار مصرف هر مکمل، متناسب با شرایط جسمی شما مشخص می‌شود.

ویتامین‌ها را می‌توانید در هر ساعتی از روز مصرف کنید. اما در صورت وجود حالت تهوع صبحگاهی، بهتر است که در این زمان مکمل‌ها را نخورید. چراکه ممکن است شدت حالت تهوع شما را زیاد کند. معمولا برای جلوگیری از معده درد توصیه می‌شود این داروها را بعد از هر وعده غذایی یا شب قبل از خواب بخورید.

نکاتی برای مصرف ویتامین ها و مکمل های بارداری

مصرف مکمل های مورد نیاز در دوران بارداری می‌تواند احتمال بروز نقص‌های مادرزادی را کاهش دهد. از طرفی برنامه‌ریزی برای حاملگی و مشورت با پزشک، اولین قدم مهم برای حفظ سلامت مادر و نوزاد است. زیرا تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی موردنیاز مادر و جنین، در اصل باید قبل از بارداری آغاز می‌شود.

انتخاب بهترین مکمل بر اساس جواب آزمایش‌های دوران بارداری تعیین می‌شود. مهم‌ترین نکته درباره مصرف قرص‌های مکمل بارداری این است که به‌هیچ‌عنوان نباید سرخود و بدون مشورت با پزشکتان، تعداد و میزان آن‌ها را کاهش یا افزایش دهید. چراکه این مسئله می‌تواند برای مادر و جنین خطرناک باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید