پره منوپوز ، پری منوپوز و منوپوز

متخصص زایمان اصفهان | پره منوپوز ، پری منوپوز و منوپوز

پره منوپوز ، پری منوپوز و منوپوز

منوپوز یا یائسگی نشان دهنده پایان تولید مثل در خانم ها است. با این که این مرحله از زندگی به خوبی شناخته شده است، در واقع تفاوت هایی بین مراحل منوپوز وجود دارند که تشخیص آن ها حائز اهمیت است. یائسگی به خودی خود زمانی رخ می دهد که قاعدگی متوقف شود.

پری منوپوز در واقع فاز گذار منوپوز نامیده می شود؛ زیرا این وضعیت قبل از یائسگی رخ می دهد. با این که هر دو وضعیت مشابه و موقتی در طول عمر محسوب می شوند، پری منوپوز و یائسگی تفاوت هایی در علائم و گزینه های موجود برای درمان دارند.

متخصص زنان اصفهان

متخصص زنان اصفهان | منوپوز یا یائسگی

درمان پری منوپوز و یائسگی

پزشک داروهای نسخه ای را برای رفع علائم یائسگی تجویز می کند. استروژن درمانی می تواند در درمان پری منوپوز و یائسگی کمک کننده باشد. این روش درمانی با نرمال کردن سطح استروژن اعمال اثر می کند بنابراین افت و خیز های ناگهانی هورمونی موجب بروز علائم آزار دهنده نمی شوند. برخی از این داروها همچنین خطر پوکی استخوان را کاهش می دهند.

هورمون درمانی در فرم های قرص، کرم، ژل و پچ های پوستی وجود دارد. سایر داروهای یائسگی اختصاصی تر عمل می کنند. برای مثال، کرم های واژینال نسخه ای می توانند خشکی و درد حین مقاربت را برطرف سازند. داروهای ضد افسردگی در کنترل نوسانات خلقی کمک کننده هستند. برای میگرن، گاباپنتین (داروی ضد صرع) گزینه مناسبی خواهد بود. همچنین روش هایی برای کنترل خانگی علائم وجود دارند. ورزش منظم می تواند وضعیت خلقی فرد، اضافه وزن و حتی گرگرفتگی های او را بهبود بخشد.

فرد باید برنامه ای برای فعالیت فیزیکی به صورت روزانه داشته باشد. داشتن فعالیت قبل از خوابیدن احتمال بی خوابی را افزایش می دهد. در مواردی که یائسگی موجب بی خوابی شده است، فرد استراحت کافی ندارد. انجام فعالیت های ریلکس کننده قبل از خواب همانند حرکات یوگا یا حمام آب گرم می تواند در رفع بی خوابی کمک کننده باشد. برخی روش های دیگر نیز در رفع علائم یائسگی موثر هستند:

• پرهیز از خوردن غذای سنگین
  • ترک سیگار