درمان مقاربت دردناک در زنان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | مقاربت دردناک در زنان

مقاربت دردناک در زنان چگونه درمان می‌‌‌شود ؟

برخی از مقاربت دردناک در زنان به درمان پزشکی نیازی ندارند. مثلاً، مقاربت دردناک بعد از بارداری با حداقل ۶ هفته نداشتن مقاربت پس از زایمان برطرف می‌‌‌شود. عملکرد ملایم و صبورانه را تمرین کنید. در مواردی که خشکی واژن یا کاهش رطوبت وجود دارد، روان‌کننده‌‌‌های آبی را امتحان کنید.

بعضی از روش‌‌‌های درمان مقاربت دردناک در زنان به مراقبت پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان  نیاز دارند. اگر خشکی واژن ناشی از یائسگی باشد، از متخصص مراقبت‌‌‌های بهداشتی درباره کرم‌‌‌های استروژن یا سایر داروهای تجویزی بپرسید. سایر علل مقاربت دردناک ممکن است به داروهای تجویزی نیز نیاز داشته باشند.

اگر علائمی مانند خونریزی، ضایعات تناسلی، عادت های ماهیانه نامنظم، خروج ترشحات از واژن یا انقباضات عضلانی واژینال غیرارادی وجود داشته باشد، به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنید. اگر نگرانی‌‌‌های دیگری وجود دارد که باید برطرف شود،به متخصص جنسی مراجعه کنید.

• استفاده از لوبریکانت
  • انتخاب حالت های جنسی راحت
  • انجام تمرینات کگل
  • انجام چکاپ های منظم برای بررسی وجود عفونت

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | واژینیسموس.

تاریخچه پزشکی

سابقه پزشکی از جمله زمان شروع درد، مکان درد، وضعیت قرارگیری بدن در زمان رابطه جنسی، شدت درد، سابقه بیماری، جراحی‌های انجام شده، سابقه زایمان توسط پزشک پرسیده می‎شود. شما باید بدون احساس شرم و خجالت، صادقانه به پرسش‌های پزشک پاسخ دهید.

معاینه لگن

در معاینه لگن پزشک هر گونه علامت مبنی بر عفونت یا اختلالات ساختاری را مورد بررسی می‎کند. پزشک با استفاده از اسپکلوم دهانه واژن را باز کرده و مورد بررسی قرار می‌دهد. در حین معاینه، زمان و مکان ایجاد درد را به پزشک اطلاع دهید. سونوگرافی لگن نیز می‌تواند به تشخیص اختلالات ساختاری مانند آندومتریوز، فیبروئید یا کیست کمک کند.

مقاربت دردناک در زنان و درمان

• مشاوره درمانی

در صورتی که درد در رابطه جنسی به علت سوء استفاده جنسی، تروما، یا سایر مشکلات روحی باشد، مشاوره درمانی کمک کننده است. افرادی که درد آنها منشا روحی ندارد نیز میتوانند از مشاوره بهره‌مند شوند. بهتر است زوجین با هم در جلسات مشاوره شرکت کنند تا بهتر بتوانند مشکلات خود را برطرف کنند.

• دارو درمانی

درد ناشی از عفونت توسط داروها درمان می‌شود. در صورتی که دارو منجر به خشکی واژن شود از پزشک خود بخواهید تا جایگزین دیگری برای شما تجویز کند. استروژن موضعی نیز در رفع خشکی واژن و کاهش درد موثر است.

• تمرین کگل

انجام تمرینات کگل به درمان واژینیسموس و درد در رابطه جنسی کمک می‌کند. تمرینات کگل باعث تقویت عضلات کف لگن می‌شوند، این عضلات وظیفه حمایت از رحم، مثانه، روده کوچک و رکتوم را بر عهده دارند. عوامل بسیاری مانند بارداری، زایمان، بالا رفتن سن، جراحی، یبوست مزمن، سرفه مزمن و چاقی باعث ضعف عضلات کف لگن می‌شوند. چنانچه در زمان سرفه، عطسه یا خنده دچار خروج ادرار غیرارادی می‌شوید یا بی اختیاری مدفوع دارید تمرینات کگل برای شما مفید خواهد بود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | چگونه اختلال عملکرد جنسی بر زنان تاثیر می‌گذارد؟

درد حین رابطه جنسی

دیس پارونی : برخی خانمها در هنگام رابطه جنسی و دخول دچار درد غیر طبیعی می شوند و به علت دردناک بودن سکس قادر به برقراری رابطه زناشویی با همسر خود نیستند.به درد حین نزدیکی ، دیس پارونی گفته می شود.این درد ممکن است در ابتدای ازدواج و ایجاد رابطه وجود داشته باشد و منجر به واژینیسموس شود و یا در طول زندگی و بعد از سالها ایجاد شود. سکس دردناک عللی دارد که با مراجعه به متخصص زنان ، پس از مشاوره و معاینه تشخیص داده شده و قابل درمان می باشد.

علل مقاربت دردناک در زنان یا دیس پارونی :

۱- عفونت واژن :

انواع عفونت های واژن یا واژینیت با تحریک مخاط واژن ، باعث مقاربت دردناک می شوند. مهمترین این عفونتها ، عفونت قارچی یا کاندیدای واژن است که باعث خارش ، قرمزی و تورم مخاط واژن و ناحیه پرینه شده و با ترشحات پنیری همراه است.عفونت میکروبی واژن هم با ایجاد التهاب دهانه رحم باعث درد درهنگام دخول عمیق یا دیس پارونی می شود.

۲- بیماری اندومتریوز :

اندومتریوز به رشد بافت جدار داخلی رحم در خارج از رحم گفته می شود. نقاط التهابی اندومتریوز در هرجایی مانند لگن ، تخمدانها ، پشت مثانه ، روی روده ها و حتی درفضای پشت رحم و دهانه رحم میتواند رشد کرده و باعث دیس منوره ( دردهای لگنی شدید هنگام پریود ) و دیس پارونی ( درد موقع نزدیکی ) شود. همچنین کیست شکلاتی تخمدان هم باعث درد موقع رابطه جنسی می شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | اندومتریوز و آدنومیوز

۳- وولودینیا :

تحریک و حساسیت بیش از حد اعصاب ظریف ناحیه پرینه و مدخل واژن که باعث ایجاد مقاربت دردناک در ابتدای نزدیکی وهنگام ورود به واژن می شود.

۴- زگیل و تب خال تناسلی :

ضایعات فعال تب خال تناسلی که بصورت تاولهای آبکی ریز و گاها بصورت جوشهای چرکی در ناحیه تناسلی و اطراف واژن و مقعد بروز می کنند ، باعث رابطه جنسی و سکس دردناک می شوند. ضایعات زگیل تناسلی هم در صورت تعداد زیاد در مدخل واژن ممکن است ایجاد درد در رابطه زناشویی کنند.

۵- پرتو درمانی :

پرتو درمانی در ناحیه لگن جهت درمان بیماریهای بدخیم این ناحیه ، بعلت سفت و غیر قابل انعطاف شدن بافت ناحیه واژن و پرینه و نیز فیبروز و خشکی واژن ، باعث سکس دردناک می شود.

۶- جراحی ناحیه تناسلی و یا بخیه اپی زیوتومی زایمان :

بعضی از خانمها در مدخل ورودی واژن ، بافت اضافه یا به اصطلاح گوشت اضافه ای دارند که بعلت جراحی ناحیه پرینه و یا بخیه اپی زیوتومی زایمان ایجاد شده و باعث مقاربت دردناک درآنها شده است.

۷- نداشتن رضایت در مورد ناحیه تناسلی :

بانوانی که به هر دلیل مثلا بزرگ بودن لابیاها ، اتروفی پرینه و …. نسبت به ناحیه تناسلی خود احساس رضایت ندارند ، ممکن است دچار درد حین مقاربت شوند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |نکاتی پیرامون خشکی واژن

۸- خشکی واژن در دوران یائسگی یا در اثر کاهش میل جنسی :

کاهش رطوبت واژن در اثر کاهش هورمون استروژن و یا کاهش میل جنسی باعث خشکی واژن و نزدیکی دردناک می شود.

۹- زخم دهانه رحم
۱۰-عوارض برخی داروها
۱۱- استرس ناشی از بارداری ناخواسته
۱۲- خستگی و افسردگی
۱۳- آماده نبودن خانم برای ایجاد رابطه جنسی

بهترین درمان مقاربت دردناک

بانوانی که دچارمشکل سکس دردناک هستند در مرحله اول باید به پزشک متخصص زنان مراجعه کرده و مشکل خود را مطرح کنند. بسیاری از این افراد ممکن است سالها با همسر خود رابطه جنسی کامل و رضایت بخشی برقرار نکرده باشند و حتی از شدت ترس و درد موقع نزدیکی ، از باردار شدن هم چشم پوشی کرده و یا حتی از معاینه ساده زنان هم واهمه داشته باشند و برای تست پاپ اسمیر هم تابحال مراجعه نکرده باشند . متخصص زنان در ابتدا با گرفتن شرح حال کامل ، مشکل را ارزیابی و علل ان را شناسایی میکند.

مطالب خواندنی و پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :