بررسی مشکلات پستانی – قسمت دوم

متخصص زایمان اصفهان | بررسی مشکلات پستانی - قسمت دوم

مشکلات پستانی

در بخش قبلی دانستنی های مشکلات پستانی در زنان به این موضوع پرداختیم ، در ادامه این مطلب بیشتر با انواع مشکلات پستانی آشنا می شویم . با ما همراه باشید :

  • درد و حساسیت به لمس

این نوع از مشکلات پستانی عمدتا در اثر تغییرات هورمونی مرتبط با چرخه قاعدگی روی می دهد. تغییرات هورمونی سبب بروز درد در هر دو پستان ها می شود و معمولا این درد چند روز قبل از شروع پریود آغاز می گردد. از آن جایی که درد پستان متناسب با چرخه قاعدگی ایجاد شده و سپس برطرف می شود آن را درد دوره ای پستان می نامند.

درد دوره ای پستان معمولا در اثر سرطان پستان یا سایر مشکلات پستانی خطرناک روی نمی دهد. درد پستانی که ارتباطی با چرخه های قاعدگی نداشته باشد درد غیر دوره ای خوانده می شود و ممکن است تنها در یکی از پستان ها روی دهد. درصد اندکی از خانم ها که به درد غیر دوره ای پستان مبتلا می باشند به سرطان پستان دچار هستند.

 متخصص زنان اصفهان | بررسی مشکلات پستانی - قسمت دوم

اقدامات زیر در کاهش این نوع از مشکلات پستانی (درد دوره ای پستان) موثر خواهد بود:

  1. مصرف مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن، در برخی موارد استفاده از مسکن های نسخه ای نیز ضرورت می یابد
  2. کاهش یا قطع مصرف فراورده های حاوی استروژن
  3. استفاده از لباس های زیر راحت
  4. تغییراتی در رژیم غذایی مانند حذف مصرف کافئین و کاهش مصرف کربوهیدرات ها
  5. مکمل ویتامین ایی یا گل مغربی (البته شواهدی مبنی بر اثبات تاثیرات این ترکیبات در دست نیست)
  •  ترشحات نوک سینه

داشتن ترشحات شیری رنگ یا گالاکتوره از هر دو پستان ها از مشکلات پستانی شایع می باشد. احتمال بروز این نوع از مشکلات پستانی در سال اول بعد از زایمان وجود دارد. ترشحات پستانی ممکن است در خانم های مبتلا به تیروئید کم کار نیز به روی دهد که احتمالا در اثر مصرف برخی داروها می باشد. در برخی موارد وجود توده هایی در هیپوفیر ممکن است سبب افزایش مقدار پرولاکتین شود. باید یادآور شد مجرای پستان نیز همانند هر مجرای دیگری در بدن ناقل برخی ترشحات می باشد. خیلی از خانم ها با ترشح نوک پستان ممکن است متوجه ترشحاتی زرد رنگ یا سبز رنگ شوند. این ترشحات، ترشحات فیزیولوژیک نامیده می شود که در دسته مشکلات پستانی قرار نمی گیرد. باید توجه داشته باشید که ترشحات فیزیولوژیک خونی نیستند.

ترشحات خود به خودی نوک پستان، ترشحاتی که بدون فشار دادن خارج می شوند ممکن است شفاف یا خونی باشد که در اثر برخی توده های غیر نرمال داخل پستان ها ایجاد می شود و در برخی موارد نادر ممکن است با احتمال بروز سرطان پستان ارتباط داشته باشند. در بعضی موارد متخصص زنان برای بررسی این نوع از مشکلات پستانی انجام ماموگرافی، سونوگرافی و معاینه مجرای پستان را در نظر خواهد گرفت.

متخصص زنان اصفهان | بررسی مشکلات پستانی - قسمت دوم

  •  تغییرات پوستی

ممکن است در اطراف پستان ها مشکلات پوستی ایجاد شود که خارش، پوسته پوسته شدن، تورم، قرمزی و تغییرات پوستی را به همراه داشته باشد. اغلب این تغییرات پوستی نشان دهنده مشکلات خطرناک نمی باشد اما اگر این علائم ظرف چند روز از بین نرفت باید به نزد متخصص زنان خود مراجعه کنید.

در برخی موارد تغییرات پوستی در پستان ها ممکن است نشان دهنده یکی از مشکلات پستانی نادر به نام بیماری پاژه پستان یا سرطان پستان التهابی باشد. احتمال وقوع سایر مشکلات پوستی شایع مانند راش، خال، کیست یا عفونت در پوست پستان نیز وجود دارد. به منظور ارزیابی تغییرات پوستی پستان ها ابتدا معاینه فیزیکی انجام می شود و در موارد لزوم انجام ماموگرافی نیز توصیه می گردد.

همواره به خاطر داشته باشید تغییرات جدید ممکن است علامتی هشدار دهنده محسوب شود، بنابراین به هنگام بروز تغییری باید فورا به متخصص زنان خود مراجعه کنید. به تاخیر انداختن این ملاقات به مدت چند ماه سبب تشدید علایم می شود. در برخی موارد برای انجام ارزیابی های بیشتر به متخصص جراح ارجاع داده خواهید شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید