ماستیت پستان و دانستنی های آن

متخصص زایمان اصفهان | ماستیت پستان و دانستنی های آن

ماستیت پستان چیست ؟

ماستیت پستان نوعی عفونت در بافت پستان می باشد که منجر به درد، ورم، احساس گرم شدگی و خارش در ناحیه می شود. افراد در اثر ابتلا به ماستیت عفونی تب و لرز را نیز تجربه می کنند.

برای تشخیص ماستیت عفونی ابتدا معاینه فیزیکی توسط متخصص زنان انجام می شود و علائمی مانند تب، لرز و درد سینه ها مورد توجه قرار خواهد گرفت. قرمز شدن پوست پستان و حساس شدن پستان ها نسبت به لمس نیز از علائم دیگری است که به تشخیص ماستیت عفونی کمک می کند. پزشک متخصص زایمان ابتدا از عدم وجود آبسه اطمینان حاصل خواهد کرد. در صورت عدم درمان مناسب ماستیت عفونی احتمال بروز آبسه وجود خواهد داشت. کشت نمونه شیر می تواند پزشک را در تعیین نوع آنتی بیوتیک برای ماستیت یاری دهد.

فرم نادری از سرطان سینه (سرطان سینه التهابی) نیز می تواند علائمی مانند قرمزی و تورم را به دنبال داشته باشد. این علائم مشابه با ماستیت عفونی می باشد. با انجام ماموگرافی ماستیت عفونی از سرطان سینه التهابی تمیز داده خواهد شد. اگر بعد از دوره مصرف آنتی بیوتیک علائم ماستیت عفونی همچنان وجود داشته باشد. در آن صورت انجام بیوپسی ضروری خواهد بود. تا احتمال وجود سرطان سینه کنار گذاشته شود.

درمان ماستیت عفونی پستان

داروی درمان ماستیت عفونی عبارت است از:

1. آنتی بیوتیک ها: آنتی بیوتیک برای درمان ماستیت در دوره ۱۰ تا ۱۴ روزه استفاده می شود. ظرف ۲۴ تا ۴۸ ساعت بعد استفاده از آنتی بیوتیک برای درمان ماستیت عفونی احساس بهتری ایجاد می شود. اما برای به حداقل رساندن احتمال عود ماستیت عفونی باید دوره درمان با آنتی بیوتیک به طور کامل طی شود.
  2. مسکن ها: پزشک برای تخفیف درد ناشی از ماستیت عفونی مسکن هایی مانند استامینوفن یا ایبوپروفن را تجویز خواهد کرد.

بهتر است تکنیک های مربوط به شیردهی را به طور کامل بیاموزید. و از تخلیه کامل شیر از سینه ها اطمینان حاصل کنید. در طول دورانی که به ماستیت عفونی دچار هستید. بهتر است به شیر دادن ادامه دهید و مایعات بیشتری استفاده کنید. زیرا به این ترتیب بدن بهتر می تواند در برابر عفونت مبارزه کند.

اگر علائم ماستیت عفونی با مصرف دوره ای آنتی بیوتیک برطرف نشود در آن صورت باید پیشگیری های بیشتری به منظور انجام برخی تست ها صورت گیرد.

متخصص زایمان اصفهان | ماستیت پستان

درمان خانگی ماستیت پستان

اگر به ماستیت عفونی دچار شوید بهتر است همچنان به شیردهی ادامه دهید در عین حال به موارد زیر نیز توجه داشته باشید:

• مادامی که فرزند شما گرسنه می باشد به شیردهی ادامه دهید.
  • به اندازه کافی در کنار فرزند خود در موقعیتی مناسب قرار گیرید.زیرا به این ترتیب فرزند شما تشویق به شیر خوردن بیشتر می شود.
  • موقعیت خود به هنگام شیردهی را تغییر دهید.
  • مایعات کافی بنوشید.
  • از کمپرس گرم روی سینه ها استفاده کنید.
  • از لباس های زیر مناسب استفاده کنید.

اگر شیردهی با سینه عفونی بسیار دردناک می باشد. یا اگر نوزاد حاضر به استفاده از سینه عفونی به منظور شیر خوردن نمی باشد .در این صورت بهتر است با استفاده از دست های خود اقدام به خارج کردن شیر کنید و یا آن را پمپ کنید.

ارتباط با پزشک