خطر بروز ماستیت عفونی پستان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | ماستیت عفونی پستان

ماستیت عفونی پستان

ماستیت عفونی پستان  | ماستیت عفونی در افراد زیر شایعتر از بقیه افراد می باشد :

مادران شیرده، که آنهم بعلت زخم شدن نوک سینه مادران بعلت نحوه نادرست شیردادن به نوزاد می باشد و یا زمانیکه اطفال شیرخوار در حال دندان درآوردن هستند و نوک سینه مادران خود را حین شیردهی گاز می گیرند و باعث زخم نوک سینه شده و سپس درمان نمی شوند و در نهایت عفونت وارد سینه مادر شده و ماستیت ایجاد می گردد.

در خانم های غیر شیرده علل مختلفی جهت ماستیت وجود دارد که یکی از علل آن که به طور شایع دیده می شود. مکیدن نوک سینه خانم ها توسط همسر یا پارتنر می باشد که زخم گردیده . و با توجه به اینکه بزاق هر انسانی انواع میکروبها و باکتری ها را دارا می باشد وارد سینه شده و ماستیت ایجاد می گردد.

گاهی خانمهای غیرشیرده در اطراف نوک سینه خود موهای زائد زیادی دارند که آن را توسط تیغ اصلاح می کنند. و باعث خراشیدگی پوست سینه گشته و درصورتیکه تیغ آلوده به میکروب باشد. وارد سینه شده و عفونت و ماستیت ایجاد می گردد.

در خانم های شیرده که زخم نوک سینه (شقاق سینه) ایجاد می شود حتما باید بلافاصله به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه نموده و خود و فرزند شیرخوار بررسی گردیده و درمان شوند.

متخصص زایمان اصفهان | ماستیت پستان و دانستنی های آن

در اکثر موارد روی زبان طفل شیرخوار، سفیدک قارچی دیده می شود که توسط پزشک متخصص زنان فورا درمان می گردد و بدون درمان فرزند شیرخوار، درمان ماستیت مادر ناکامل خواهد بود و بعد از مدتی عود ماستیت را خواهیم داشت.

توصیه مهم به خانم ها این است که:

1. قبل از درمان ماستیت عفونی باید حتما سونوگرافی سینه انجام گیرد.
  2. بعد از درمان نیز مجددا باید سونوگرافی سینه انجام گیرد.
  3. درمان فقط یک دوره باید باشد.
  4. در صورتیکه ماستیت با یک دوره درمان بهبودی کامل نداشت. بیمار باید بلافاصله به جراح عمومی جهت نمونه برداری و بیوپسی از سینه ارجاع داده شود.

متخصص زنان اصفهاندکتر نرگس علیان