تاثیر قرص سیپروترون کامپاند برای خانم‌ها

متخصص زنان و زایمان اصفهان | تاثیر قرص سیپروترون کامپاند برای خانم‌ها

عوارض قرص سیپروترون کامپاند برای خانم‌ها

سیپروترون کامپاند (Cyproterone Compound) دارویی ترکیبی و استروئیدی است که دارای دو ماده موثر، سیپروترون کامپاند و اتینیل‌استرادیول ساخته می‌شود. این دارو معمولا توسط پزشک برای درمان زنان مبتلا به آکنه شدید و علائم مردانگی یا آندروژنیزاسیون تجویز می‌شود. البته این دارو همیشه هم خوب نیست و عوارض سیپروترون کامپاند را باید تمام کسانی که آن را مصرف می‌کنند یا قصد آن را دارند، بشناسند.

قرص سیپروترون کامپاند متعلق به گروهی از داروها به نام آنتی‌­آندروژن­‌های استروئیدی است که برای درمان سرطان پیشرفته پروستات معمولا تجویز می‌شوند. سیپروترون کامپاند درواقع ترکیب سیپروترون استات و اتینیل استرادیول است. آنتی­‌آندروژن‌هایی مانند سیپروترون، اثر هورمونی تستوسترون در بدن را مسدود می‌کنند.

مهم‌ترین اثر سیپروترون کامپاند که در اصل دارویی مردانه است، کاهش تولید تستوسترون در بیضه‌ها است. این هورمون دقیقا همان چیزی است که سلول‌های سرطانی پروستات برای رشد به آن نیاز ­دارند.

البته همانطور که تا به اینجا متوجه شدید، قرص سیپروترون کامپاند برای خانم‌ها هم تجویز می‌شود. این دارو برای بانوان به‌عنوان داروی ضدبارداری و همچنین درمانی برای آکنه شدید نیز مصرف می‌شود. قرص سیپروترون کامپاند اثرات ضد باکتریایی دارد و از این رو از آن برای درمان پرمویی­‌های هورمونی نیز استفاده می‌شود.


همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


متخصص زنان و زایمان اصفهان | عارضه فقدان قاعدگی در زنان

قرص سیپروترون کامپاند و تنظیم قاعدگی

یکی از موارد تجویز قرص سیپروترون کامپاند، تنظیم قاعدگی است. این قرص شامل ۲۱ قرص فعال و ۷ قرص غیرفعال است. برای تنظیم قاعدگی باید از روز پنجم پریود، ۲۱ روز قرص‌های فعال را مصرف کنیدذ و بعد برای یک هفته، قرص‌های غیرفعال را مصرف کنید. البته اجباری برای قرص‌های غیرفعال وجود ندارد.

با این‌حال بهتر است پزشک معالج نحوه و میزان مصرف این قرص را برای شما مشخص کند.

قرص سیپروترون کامپاند برای کیست تخمدان

یکی از تصورات غلطی که درباره این دارو وجود دارد این است که می‌توان از آن برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد در صورتی که این تصوری غلط است. هرگز نباید برای از بین بردن کیست‌های تخمدان از قرص سیپروترون کامپاند برای زنان فقط برای درمان پرمویی یا همان هیرسوتیسم و آکنه‌های صورت قابل استفاده است و نباید هرگز از آن برای درمان کیست تخمدان استفاده کرد. در غیر این‌صورت، عوارضی مثل خستگی، درد پستان، افزایش وزن، کاهش میل جنسی و ورم ایجاد می‌شود.

عوارض سیپروترون کامپاند

بسیاری از داروها می‌توانند عوارض جانبی ایجاد کنند. یک عارضه جانبی پاسخ ناخواسته بدن به یک دارو است که در دُزهای معمولی مصرف می‌شود. عوارض جانبی می‌تواند خفیف یا شدید، موقت یا دائمی باشد. توجه کنید که عوارض جانبی ذکر شده در این مقاله در همه کسانی که این دارو را مصرف می‌کنند رخ نمی‌دهد. اگر در مورد عوارض جانبی نگران هستید، خطرات و مزایای این دارو را با پزشک معالج خود در میان بگذارید.

به گفته پزشکان عوارض جانبی که در ادامه از آنها صحبت می‌کنیم، توسط حداقل ۱% از افرادی که این دارو را مصرف می‌کنند گزارش شده است. بسیاری از این عوارض جانبی قابل مدیریت هستند و برخی ممکن است به مرور زمان خود به خود از بین بروند. اگر این عوارض جانبی را تجربه کردید و شدید یا آزاردهنده هستند، با متخصص زنان ارتباط بگیرید تا شما را راهنمایی کند.

عوارض جانبی رایج قرص سیپروترون کامپاند در خانم­‌ها

عوارض قرص سیپروترون کامپاند به دو دسته تقسیم می‌شوند. عارضه‌های سطح اول عبارتند از:

  1. توده­‌های سینه (مثل تورم و حساسیت، تحریک پوست، درد)
  2. یبوست
  3. کاهش علاقه یا توانایی جنسی
  4. کاهش باروری
  5. اسهال
  6. سرگیجه
  7. احساس عمومی ناخوشی
  8. تکرر ادرار
  9. ریزش مو
  10. سردرد
  11. سوزش سردل
  12. گرگرفتگی
  13. ناتوانی جنسی
  14. حالت تهوع
  15. کاهش (یا افزایش) علاقه جنسی
  16. خونریزی پوست، تاول، سردی یا تغییر رنگ
  17. تورم سینه‌ها یا درد سینه
  18. خستگی یا ضعف
  19. افزایش غیرعادی رشد مو
  20. استفراغ
  21. تغییر وزن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | تاثیر قرص سیپروترون کامپاند برای خانم‌ها .

علائم اورژانسی قرص کامپاند

در صورت بروز هر یک از موارد زیر، مصرف دارو را متوقف کنید و فوراً به پزشک مراجعه کنید:

  • علائم واکنش آلرژیک جدی (مانند گرفتگی شکم، مشکل در تنفس، حالت تهوع و استفراغ، یا تورم صورت و گلو)
  • علائم خونریزی در معده (مانند مدفوع خونی، مدفوع سیاه یا قیری، تف کردن خون، استفراغ خون یا موادی که شبیه تفاله قهوه است)
  • علائم مشکلات تنفسی (مانند تنگی نفس، مشکل در تنفس، خس خس سینه یا سفتی در قفسه سینه، تنفس سریع یا نامنظم)
  • علائم حمله قلبی (مانند درد ناگهانی قفسه سینه یا دردی که به پشت، پایین بازو، فک، احساس پری قفسه سینه، حالت تهوع، استفراغ، تعریق، اضطراب)
  • علائم نارسایی قلبی (به عنوان مثال، تنگی نفس، خستگی، تورم در پاها، مچ پا، پاها، افزایش وزن سریع)
  • علائم پانکراتیت (مانند درد شکم در سمت چپ بالا، کمردرد، تهوع، تب، لرز، ضربان قلب سریع، شکم متورم)
  • علائم سکته مغزی (مانند سردرد ناگهانی یا شدید، از دست دادن ناگهانی هماهنگی، تغییرات بینایی، تکلم ناگهانی صحبت کردن، یا ضعف، بی‌حسی، یا درد در بازو یا پا بدون دلیل)

برخی از افراد ممکن است عوارض جانبی دیگری غیر از موارد ذکر شده را تجربه کنند. اگر در طول مصرف این دارو متوجه علائمی شدید که شما را نگران می­‌کند، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

قرص سیپروترون را خودسرانه مصرف نکنید!

با این که عوارض قرص سیپروترون کامپاند موارد مشخصی هستند که همگی با نظر پزشک قابل کنترل هستند، با این‌حال باید نظر پزشک را در این رابطه بدانید و به‌هیچ عنوان بدون نظر پزشک آن را خودسرانه مصرف نکنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید