فواید زایمان طبیعی برای نوزاد

متخصص زنان و زایمان اصفهان | فواید زایمان طبیعی برای نوزاد

فواید زایمان طبیعی برای نوزاد چیست؟

فواید زایمان طبیعی برای نوزاد | مزایا و فواید زایمان طبیعی فقط معطوف به مادران نیست و روی نوزادان هم اثرات مثبت فوق‌العاده‌ای می‌گذارد. به موارد زیر دقت کنید و ببینید که با این فرایند طبیعی می‌توانید کودکتان را در دوران نوزادی و آینده، سالم‌تر ببینید.


همراه ما باشید با مطالب آموزنده و پیشنهادی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


متخصص زنان و زایمان اصفهان | مزایا و فواید زایمان طبیعی

تنفس نوزاد

نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند، بیشتر از دیگران دچار مشکلات تنفسی مانند آسم می‌شوند. در بعضی از موارد از زایمان سزارین هم نیاز به دستگاه‌های کمکی برای تنفس نوزاد، پس از تولد وجود دارد.

افزایش ضریب هوشی نوزاد

رشد بهتر مغز از مزایای زایمان طبیعی است و احتمال اینکه کودکتان در آینده از هوش و توانایی‌های ذهنی بهتری بهره‌مند شود هم بالا می‌رود. عملکرد حرکتی و هوش برقراری ارتباطات اجتماعی نوزادان زاده‌شده به روش طبیعی هم بهتر از سایرین است.

عوارض بیهوشی

داروهای بیهوشی که به بدن مادر وارد می‌شوند، روی بچه هم اثر می‌گذارند و می‌توانند درجه هوشیاری‌اش را نسبت به نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، کمتر کنند.

قوی‌تر شدن سیستم ایمنی نوزاد

نوزادانی که به روش طبیعی زاده می‌شوند، بیشتر در معرض باکتری‌های مختلف بدن مادر قرار دارند. این روند طبیعی باعث می‌شود که آنها سریع‌تر خود را با محیط وفق بدهند و سیستم ایمنی‌شان قوی‌تر شود.

رشد بهتر مغز

پژوهش‌ها حاکی از آن هستند که زایمان طبیعی می‌تواند منجر به تولید پروتئینی در مغز نوزادان شود که رشد این عضو از بدنشان را سریع‌تر و بهتر می‌کند. این پروتئین (UCP2) که رفتارهای فرد را تنظیم می‌کند به حافظه، یادگیری و هوشیاری نسبت به اشیا در فضا و قرارگیری‌شان ارتباط دارد.

وجود آن در ابراز واکنش نسبت به استرس هم نقش دارد و با تحریک هیپوکامپ (hippocampus) در کانال تولد ترشح می‌شود. مغز نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می‌آیند، در این زمینه متفاوت است و به خوبی نوزادان زاده‌شده به روش طبیعی در این زمینه عمل نمی‌کنند.

این پروتئین در سوخت‌وساز چربی‌ها هم نقش دارد. چربی مؤلفه‌ای مهم در شیر مادر است و از همین روی، زایمان طبیعی می‌تواند در شیردهی بهتر به نوزاد هم اثرگذار باشد.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | معایب و مزایا زایمان اپیدورال ...

کاهش ابتلا به بیماری‌ها در بزرگسالی و کودکی

نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، سیستم خودایمنی قوی‌تری دارند. در واقع، بدن آنها سریع‌تر فرایند خودایمنی را فرامی‌گیرد. این موضوع مانع از بروز بیماری‌های مختلف می‌شود.

تحقیقات نشان داده‌اند که نوزادان زاده‌شده به روش سزارین، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند آسم، چاقی مفرط و دیابت نوع اول در بزرگسالی هستند. نقص در سیستم ایمنی، بروز مشکلات خونی و التهابی در ناحیه روده هم برای این دسته از نوزادان محتمل‌تر است.

بهبود فلور میکروبی دستگاه گوارش

یکی از بهترین مزایای زایمان طبیعی هم بهبود فلور میکروبی دستگاه گوارش است. منظور از آن چیست؟ یعنی نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، فلور روده متنوع‌تری دارند. فلور روده موجودات ریزی هستند که در مجراهای گوارشی انسان وجود دارند و در فراهم‌کردن مواد مغذی برای سیستم گوارش نقش دارند.

فواید زایمان طبیعی نسبت به سزارین چیست؟

در روش سزارین و روش‌های غیرطبیعی از بیهوشی و تزریق داروهایی استفاده می‌شود که انقباضات رحم را سریع‌تر می‌کنند. این روند، مانع از آن می‌شود که اکسیژن به اندازه روش زایمان طبیعی به بچه برسد.

با زایمان به روش سزارین، احتمال بروز تب و نیاز به مصرف داروهایی مانند آنتی‌بیوتیک هم قوت می‌گیرد. بعضی از افراد مجبور هستند که از روش سزارین استفاده کنند. اگر شما هم درمیان این دسته از افراد هستید، نگران نباشید. این روش هم مزایایی دارد و در صورت پیش‌رفتن در مسیری درست می‌تواند بی‌خطر و مشکل پیش برود.

آنچه در مقایسه فواید زایمان طبیعی و سزارین می‌گوییم، نکاتی کلی و عمومی است. برای نمونه، به طور متوسط و در کل، التهاب رحم، آسیب احتمالی جراحی به مثانه و روده و آمبولی مایع آمنیوتیک (زمانی که مایع آمنیوتیک وارد جریان خون مادر می‌شود و منجر به واکنش جدی می‌شود) در روند سزارین محتمل است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید