مزایا و فواید زایمان طبیعی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | مزایا و فواید زایمان طبیعی

فواید زایمان طبیعی را بشناسید و آگاهانه وارد این فرآیند شوید .

زایمان طبیعی از قدیم رایج بوده است و زنان زیادی در نقاط مختلف دنیا، آن را تجربه می‌کنند. فواید زایمان طبیعی بسیار است و بدون نیاز به مداخلات پزشکی و جراحی پیش می‌رود. روش‌های تازه جراحی و کمکی برای زایمان غیرطبیعی هم می‌توانند جان بسیاری از مادران و نوزادان را نجات بدهند اما در بیشتر موارد، انجام زایمان طبیعی بهتر است و مزایای بیشتری دارد.

اگر مشکلی بابت زایمان طبیعی برایتان وجود ندارد، بهتر است که دور روش‌های دیگر را خط بکشید و حواستان به انجام این فرایند طبیعی و پرفایده باشد. مشورت با متخصص زنان و زایمان در این زمینه لازم است. ما هم سعی کرده‌ایم که در مقاله پیش رویتان، اطلاعات کاملی درباره فواید و مزایای زایمان به روش طبیعی در اختیارتان قرار بدهیم.


همراه ما باشید با مطالب خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


متخصص زنان و زایمان اصفهان | نکاتی که باید از زایمان طبیعی و مراحل آن بدانید :مزایای زایمان طبیعی چیست؟

وقتی روش زایمان طبیعی را انتخاب می‌کنید، یعنی کنترل بدن را در فرایند به دنیا آوردن نوزاد تمام و کمال به دست خود می‌گیرید. در این روش، کمترین میزان مداخله پزشکی در بدن و عملیات زایمان رخ می‌دهد. باید از همان ابتدا بدانید که زایمان طبیعی با درد زیادی هم همراه است و علاوه بر درد، عوارضی هم به همراه می‌آورد. با این حال، اگر به اندازه کافی و به درستی، آماده این فرایند باشید، از انجامش پشیمان نخواهید شد.

یکی از فواید زایمان طبیعی همین احساس قدرت و حس پیروزمندانه‌ای است که مادران بعد از به دنیا آوردن نوزاد تجربه می‌کنند. بدون نیاز به مداخلات پزشکی و جراحی، بدن سیری طبیعی برای زایمان را پشت سر می‌گذارد و دیگر خبری از مشکلات و عوارض عمل‌هایی مانند جراحی سزارین در کار نیست.

در ادامه می‌خواهیم از مزایای زایمان طبیعی برایتان بیشتر بگوییم. اگر درباره این روش کنجکاو هستید و در آستانه تصمیم‌گیری درباره چنین موضوعی هستید، حتماً به همراهی با ما ادامه بدهید.

فواید زایمان طبیعی برای مادر چیست؟

فواید زیادی درباره زایمان به روش طبیعی وجود دارد. این فواید هم متوجه حال مادر خواهد بود و هم بچه‌ای که در راه است. از جمله مزایای آن باید به موارد زیر اشاره کنیم.

۱. بهره‌مندی از پشتیبانی همراه

در طول زایمان طبیعی می‌توانید از همراهی همسر، دوست یا اعضای دیگر خانواده بهره ببرید. وجود یکی از عزیزانتان در این فرایند، احساس امنیت به شما می‌دهد و همراه با کاهش اضطراب و تشویش خواهد بود. پژوهش‌ها هم نشان می‌دهند، زنانی که زایمان طبیعی را تجربه می‌کنند، زایمانی کوتاه‌تر را پشت سر می‌گذارند. ضمن اینکه نیاز به مداخله در طول زایمان و استفاده از وسایل کمکی برای بیرون‌کشیدن بچه از رحم هم وجود ندارد یا کمتر خواهد بود.

۲. الگوی شیردهی مادران

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، نوزادانی که به روش طبیعی به دنیا می‌آیند، هوشیارتر هستند و تمایل بیشتری به مصرف شیر مادر دارند. داروهای بیهوشی که در طول زایمان به روش‌های دیگر به مادر تزریق می‌شود به نوزاد هم انتقال پیدا می‌کنند.

این داروها روی روند مکیدن سینه و تمایل نوزاد به نوشیدن شیر مادر اثر منفی می‌گذارند. چنین نوزادانی برای عادت‌کردن به شیردهی به زمان بیشتری نیاز دارند.

۳. هوشیاری مادران در زمان زایمان

زمانی که از داروهای بیهوشی و بی‌حسی برای زایمان استفاده نمی‌شود، مادر در حالت هوشیاری قرار دارد و می‌تواند در موقعیت‌های بدنی متنوعی قرار بگیرد. زانوزدن، ایستادن، تکیه‌دادن به کسی یا درازکشیدن در طول زایمان، به کنترل روند مطابق میل مادر کمک می‌کنند.

حتی تکان‌خوردن و حرکت‌کردن می‌تواند راهی برای کاهش درد و تسکین وضعیت هم باشد. توپ‌هایی مخصوص برای تکیه‌دادن مادران در حال زایمان هم وجود دارد که در روش طبیعی از آنها استفاده می‌شود و به کنترل درد و پیش‌ برد جریان کمک می‌کنند. ایستادن یا راه‌رفتن هم از روش‌هایی هستند که به کوتاه‌ترشدن زمان زایمان می‌انجامند. در برخی از بیمارستان‌ها، امکان دوش‌گرفتن برای مادر هم وجود دارد. این امر هم در صورت صلاح‌دید پزشک می‌تواند برای بعضی از افراد مفید باشد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | روشهای کاهش درد زایمان طبیعی .
۴. عدم نیاز به تزریق مواد شیمیایی

در روش طبیعی زایمان، از تکنیک‌های تنفسی استفاده می‌شود که بدن مادر را در حالت آرامی قرار می‌دهند. استفاده از موسیقی آرامش‌بخش و تکنیک‌های یوگا در بعضی از بیمارستان‌ها رواج دارد.

حتی اگر چنین خدماتی از سوی بیمارستان هم ارائه نشود، تمرینات تنفسی برای ریلکسیشن می‌توانند راهی برای زایمان راحت‌تر باشند. در ضمن، این تکنیک‌ها نیاز به تزریق مواد شیمیایی برای پیش‌برد آرام‌تر و راحت‌تر زایمان را هم از بین می‌برند.

۵. زمان ترخیص

یکی از بهترین فواید زایمان طبیعی ترشح موادی موسوم به اندورفین (endorphins)‌ در بدن است. این مواد هورمون‌هایی آرامش‌بخش و مسکن هستند که در زمان دست و پنجه نرم‌کردن بدن با درد، به طور طبیعی ترشح می‌شوند.

زنان در طول زایمان طبیعی هم از این مواد بی‌بهره نیستند و از همین روی، بعد از زایمان دچار احساس خوشایند و آرامش می‌شوند. مشاهدات علمی و تحقیقاتی نشان می‌دهند که اگر از داروهای بی‌حسی در روند زایمان استفاده شود، ترشح این مواد کمتر از زایمان طبیعی خواهد بود. زمان ترخیص مادران بعد از زایمان طبیعی هم بسیار کمتر است. این مادران می‌توانند، پس از مدت کوتاهی بعد از زایمان از جای خود بلند شوند، راه بروند و حتی دوش بگیرند.

۶. احساس قدرت و شادی

زایمان طبیعی همراه با صرف انرژی و رشادت‌های زیادی از سوی مادر است. برای همین، نتیجه آن می‌تواند احساس قدرت و لذت زیادی به مادر منتقل کند. پشت سرگذاشتن جریانی پر از درد، خونریزی و احساسات رنگارنگ جذاب است و جسورانه.

۷. قیمت مناسب‌تر

نیاز به جراحی و مداخلات پزشکی در طول زایمان طبیعی وجود ندارد. این‌ها یعنی مادر راحت‌تر و سریع‌تر بهبود پیدا می‌کند و لازم نیست که هزینه‌های زیادی بابت جراحی و امور مرتبط با آن هم بپردازد. این هم یکی از مزایای زایمان طبیعی است که نمی‌توان ارزش آن را دست‌کم گرفت.

۹. میزان خونریزی مادر

خونریزی مادر در زایمان طبیعی کمتر از سزارین است. این خونریزی می‌تواند قبل یا بعد از زایمان جفت رخ بدهد. متوسط مقدار خون از دست‌رفته در زایمان طبیعی در حدود نیم لیتر یا ۵۰۰ میلی‌لیتر است و این مقدار برای زایمان به روش سزارین به ۱ لیتر یا هزار میلی‌لیتر می‌رسد.

فواید زایمان طبیعی برای بدن مادر و نوزاد بسیار است .

فواید زایمان طبیعی بسیار زیاد است. این مزایا هم متوجه نوزاد می‌شود و هم مادرش. برای همین است که اگر شرایط زایمان‌کردن به روش طبیعی را دارید، بهتر است که آن را در اولویت قرار بدهید. احساسات خوش و پاداش صبر و زحمتی که در پایان این فرایند نصیبتان می‌شود هم به گواه شمار زیادی از مادران با چنین تجربه‌ای، بسیار خوشایند خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید