فواید تغذیه کودک با شیر مادر در دوران شیردهی

متخصص زنان و زایمان اصفهان | فواید تغذیه کودک با شیر مادر در دوران شیردهی | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

فواید تغذیه کودک با شیر مادر در دوران شیردهی

شیر مادر تغذیه ایده آلی برای نوزادان فراهم می کند. این ماده ترکیب تقریباً کاملی از ویتامین، پروتئین، چربی و هر آنچه که کودک برای رشد نیاز دارد، است. همه این موارد نیز به شکلی راحت‌تر از شیر خشک هضم می شوند. فواید تغذیه کودک با شیر مادر در دوران شیردهی بسیار زیاد است که در ادامه به آن میپردازیم.

شیر مادر حاوی آنتی بادی هایی است که به کودک به مقابله در برابر ویروس ها و باکتری ها کمک می کند. شیردهی خطر ابتلای کودک به آسم یا آلرژی را کاهش می دهد.

علاوه بر این، کودکانی که در ۶ ماه اول بدون هیچ گونه شیر خشکی تنها از شیر مادر تغذیه می کنند، عفونت های گوشی، بیماری های تنفسی و اسهال کمتری دارند. همچنین آنها کمتر در بیمارستان بستری شده و کمتر به پزشک مراجعه می کنند.

در برخی مطالعات ارتباط شیردهی با افزایش ضریب هوشی در کودکی مشخص شده است. علاوه بر این، تماس فیزیکی، لمس پوست با پوست و تماس چشمی، همه به کودک کمک می کند تا با شما ارتباط برقرار کرده و احساس امنیت کند.

نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، احتمالاً بیش از آنکه اضافه ‌وزن پیدا کنند، وزن مناسب خود را به دست می‌آورند. شیردهی همچنین در پیشگیری از SIDS (سندرم مرگ ناگهانی نوزاد) نیز نقش دارد. تصور می شود تغذیه با شیر مادر در کاهش خطر ابتلا به دیابت، چاقی و برخی سرطان ها نیز مؤثر باشد، اما تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

فواید تغذیه کودک با شیر مادر در دوران شیردهی | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان
مزایای دوران شیردهی برای مادران

شیردهی منجر به سوختن کالری های اضافی بدن می شود، بنابراین می تواند به کاهش سریع‌تر وزن بارداری کمک کند. این امر موجب آزادسازی ماده هورمون اکسی توسین می شود که به رحم در بازگشت به اندازه قبل از بارداری کمک می کند.

دوران شیردهی همچنین ممکن است خونریزی رحمی پس از زایمان را نیز کاهش دهد. علاوه بر این شیردهی در کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان نیز مؤثر است. همچنین ممکن است خطر پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

از آنجا که مجبور به خرید و اندازه گیری شیر خشک، استریل کردن نوک پستان ها یا گرم کردن شیشه شیر نیستید، در وقت و هزینه شما نیز صرفه جویی می شود. همچنین زمان معینی برای استراحت در هنگام ارتباط با نوزاد برای شما فراهم می کند.

آیا در دوران شیردهی شیر کافی برای نوزادتان دارید؟

چند روز اول پس از تولد، سینه های شما اولین شیر ایده‌آل را که آغوز نامیده می شود، تولید می کنند. آغوز غلیظ و مایل به زرد است و حجم زیادی ندارد، اما مقدار آن برای تأمین نیازهای غذایی کودک کافی است. آغوز به تکوین دستگاه گوارش نوزاد کمک کرده و آن را برای هضم شیر مادر آماده می‌کند.

آغوز اولین فاز از شیر مادر است که برای تأمین مواد غذایی مورد نیاز کودک هنگام رشد با گذشت زمان تغییر می کند. فاز دوم شیر انتقالی نامیده می‌شود. این شیر زمانی که آغوز به تدریج با فاز سوم شیر مادر، که شیر بالغ نام دارد، جایگزین می شود، تولید می گردد.

تولید شیر انتقالی چند روز پس از تولد آغاز می شود. ۱۰ تا ۱۵ روز پس از تولد، شیر بالغ تولید می شود، که تمام تغذیه مورد نیاز کودک را برای او فراهم می کند.

بیشتر نوزادان در ۳ تا ۵ روز اول پس از تولد مقدار اندکی وزن کم می کنند. این امر ارتباطی با شیردهی ندارد.

هرچه کودک خواستار شیر بیشتری باشد، سینه مادر با تولید شیر بیشتر به این نیاز پاسخ می دهد. طبق توصیه متخصصان، تلاش کنید تغذیه تا ۶ ماهگی تنها از طریق شیر مادر (بدون شیرخشک، آب میوه و آب) صورت گیرد. گنجاندن شیر خشک ممکن است موجب تولید شیر کمتری از پستان شود.

حتی اگر شیردهی شما کمتر از ۶ ماه توصیه شده است، بهتر است به جای این‌که هیچ زمانی به اینکار اختصاص ندهید، برای مدت زمان کوتاهی دوران شیردهی داشته باشید. در ۶ ماهگی می توانید غذای جامد را به تغذیه نوزاد اضافه کنید. اما اگر می خواهید تولید شیر ادامه داشته باشد به شیردهی نیز ادامه دهید.

در دوران شیردهی آیا کودک شیر کافی دریافت می کند؟

بسیاری از مادران در دوران شیردهی کنجکاوند بدانند که آیا نوزادانشان شیر کافی برای تغذیه مناسب دریافت می کنند؟ در صورتی که کودک به اندازه کافی شیر مادر دریافت کند باید:

در چند روز اول پس از زایمان بیش از ۷٪ از وزن زمان تولد خود را از دست ندهد.
در فاصله زمانی ۱ تا ۳ ساعت بین شیردهی، راضی و خوشحال به نظر برسد.
تا ۷ تا ۱۰ روزگی روزانه حداقل ۶ پوشک مرطوب با مدفوع بسیار کمرنگ یا شفاف داشته باشند.

 


دکتر نرگس علیان بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

آدرس : اصفهان،خیابان توحید،چهارراه پلیس،مجتمع ماکان۳، طبقه اول،واحد یک


مطالب پیشنهادی مرتبط 

زگیل تناسلی و نکاتی در مورد آن

پلاسما تراپی واژن چه مراقبتی لازم دارد ؟

پلاسماتراپی رحم و درمان عفونت واژن

درمان عفونت واژن با پلاسما تراپی رحم

هموروئید چیست ؟

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید