عمل برداشتن رحم

متخصص زنان و زایمان اصفهان |پس از عمل برداشتن رحم چه انتظاری می توان داشت؟.

برداشتن رحم چه ریسک ها و عوارضی به همراه دارد؟

هیسترکتومی یا عمل برداشتن رحم یکی از عمل های رایج در بین زنان میان سال است که برای درمان عارضه ها و بیماری های رحم و تخمدان انجام می شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی ، تعداد مواردی که نیاز به انجام عمل باز برای برداشتن رحم پیدا می کنند کمتر می شود و روش های کمتر تهاجمی از طریق لاپاروسکوپی جای آن را می گیرد.

اغلب بیمارانی که جراحی برداشتن رحم انجام می دهند درگیر عوارض این عمل نمی شوند. هر چند، هیسترکتومی نیز مانند سایر جراحی ها ممکن است ریسک هایی به همراه داشته باشد که عبارتند از:

اگر چه این موارد به ندرت رخ می دهند اما سایر ریسک های هیسترکتومی عبارتند از عفونت های ناشی از محل زخم، ایجاد لخته خون، هموراژ و آسیب به اعضا و بافت های اطراف رحم.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | جراحی هیستروکتومی

آیا جایگزینی برای عمل برداشتن رحم وجود دارد؟

بله. عمل برداشتن رحم یا هیسترکتومی تنها یکی از روش های درمان عارضه های رحمی است. هر چند در برخی موارد هیسترکتومی ممکن است بهترین درمان باشد. بسته به نوع عارضه ای که بیمار دچار آن است، ترجیح عمومی پزشکان متخصص زنان و زایمان  این است که از روش های غیر تهاجمی برای درمان مشکلات رحم استفاده شود. امروزه مشکلاتی از قبیل افتادگی رحم، فیبروئید رحم ، پریودهای نامنظم و همچنین بیماری اندومتریوزیس با استفاده از روش های جایگزین درمان می شوند.

پس از عمل برداشتن رحم چه انتظاری می توان داشت؟

در روزهای اول پس از عمل برداشتن رحم، دردهای لگنی ، شکمی و ناحیه واژینال کاملاً طبیعی است و به منظور تسکین این دردها ، پزشک برای شما مسکن تجویز می کند. علاوه بر این، خروج مایعات و خون از واژن در چند هفته اول پس از هیسترکتومی طبیعی است.

یکی از مشکلات اصلی زنانی که عمل برداشتن رحم را انجام می دهند، یبوست است که برای جلوگیری از آن مصرف مایعات فراوان توصیه می شود. علاوه بر این، ممکن است بیمار به طور موقت با مشکل در دفع ادرار خود یا عدم کنترل آن مواجه شود که به مرور زمان برطرف می شود. علاوه بر این، تغییرات روحی و روانی و افسردگی موقت به دلیل اختلال در تولید هورمون های جنسی پس از عمل جراحی امری طبیعی است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  | پس از عمل برداشتن رحم چه انتظاری می توان داشت؟

کنترل عفونت بعد از جراحی هیسترکتومی شکمی

به کارگیری توصیه های زیر در این مورد کمک کننده است :

1. ناحیه جراحی را تمیز نگه دارید.
  2. ۴۸ ساعت بعد از جراحی می توانید با اجازه پزشک متخصص زنان و زایمان  خود استحمام کنید .
  3. محل جراحی را خشک نگه دارید .
  4. در صورت وجود هر گونه علائم چون قرمزی و گرمی محل جراحی ، درد شدید ، تب ، خروج ترشحات سفید رنگ و گاها بدبو از محل جراحی ، سریعا به پزشک متخصص زنان و زایمان خود اطلاع دهید .
  5. روزانه یک دوش سبک بگیرید .
  6. در مورد ضرورت استفاده از پانسمان های آماده ( سرجیکال ) برروی محل جراحی ، از پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان  سوال کنید .
  7. از آنتی بیوتیک های تجویز شده ، طبق دستور پزشک متخصص زنان و زایمان معالج خود استفاده کنید .
  8. معمولاً بخیه ها خود به خود جذب می شوند و اگر قابل جذب نباشند بعد از یک هفته برداشته می شوند.

گزینه های جایگزین براى هیسترکتومى

طبق شبکه ملی بهداشت زنان، جراحی هیسترکتومى دومین روش جراحی شایع است که در ایالات متحده بر روی زنان انجام می شود. این عمل یک جراحی ایمن و کم خطر محسوب می شود.

با این حال، هیسترکتومى ممکن است بهترین گزینه برای همه ى خانم ها نباشد. این جراحى نباید روی زنانی که هنوز می خواهند بچه دار شوند انجام شود مگر اینکه گزینه های دیگری امکان پذیر باشد.

خوشبختانه بسیاری از بیماری هایی که با جراحی هیسترکتومى درمان می شوند ممکن است به روش های دیگری نیز درمان شوند. به عنوان مثال، هورمون درمانی می تواند برای درمان آندومتریوز استفاده شود.

شما و پزشکتان می توانید در مورد گزینه های خود بحث کرده و بهترین انتخاب را برای شرایط خاص خود تعیین کنید

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |عمل برداشتن رحم

بهبودی از هیسترکتومى

پس از جراحی هیسترکتومى، باید دو تا پنج روز در بیمارستان بسترى بمانید. پزشک متخصص زنان براى شما دارو هاى ضد درد تجویز کرده و علائم حیاتی شما مانند تنفس و ضربان قلب را کنترل می کند. همچنین شما را به راه رفتن پس از عمل تشویق مى کند. راه رفتن به جلوگیری از تشکیل لخته خون در پاها کمک می کند

اگر هیسترکتومى واژینال انجام داده باشید، واژن شما برای کنترل خونریزی با گاز استریل پانسمان مى شود. پزشکان ظرف چند روز پس از جراحی گاز ها را برمی دارند. با این حال، ممکن است ترشح خونی یا قهوه ای از واژن به مدت حدود ۱۰ روز را تجربه کنید. استفاده از پد قاعدگی می تواند از لک شدن لباس شما محافظت کند.

زمانى که از بیمارستان مرخص شدید و به خانه بازگشتید، به راه رفتن ادامه دهید. می توانید داخل خانه یا اطراف محله خود دور بزنید. با این حال، شما باید از انجام فعالیت های خاص در دوران نقاهت خودداری کنید. این فعالیت ها شامل موارد زیر است:

• هل دادن و کشیدن اشیا، مانند جاروبرقی
  • بلند کردن وسایل سنگین
  • خم شدن
  • رابطه جنسی

اگر هیسترکتومی واژینال یا هیسترکتومى لاپاراسکوپی انجام داده باشید، احتمالاً می توانید در طی سه تا چهار هفته به بیشتر فعالیت های منظم خود برگردید. اگر هیسترکتومى شکمى انجام داده باشید، زمان بهبودی شما کمی بیشتر خواهد شد. حدود چهار تا شش هفته باید کاملاً بهبود پیدا کنید.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |هیسترکتومی شکمی

کنترل درد بعد از هیسترکتومی شکمی

برای کنترل شدت درد خود از مسکن های تجویز شده توسط پزشک متخصص زایمان خود استفاده کنید ، معمولا ژلوفن ، مفنامیک اسید و شیاف مقعدی دیکلوفناک تجویز می شود.

هنگام عطسه ، سرفه ، راه رفتن و جابجا شدن ، محل جراحی را با دست حمایت کند. در صورت وجود درد شدید یا مقاوم به دارو ، حتما به پزشک معالج خود اطلاع دهید.

نکات ضروری بعد از عمل جراحی هیسترکتومی

1. جهت جلوگیری از اختلال در عملکرد مثانه و دفع ادرار ، در طول روز مثانه خود را در فواصل زمانی کوتاه تخلیه کنید .
  2. از نگه داشتن ادرار در مثانه برای مدت طولانی خودداری کنید .
  3. گاهی ممکن است تا چند روز ترشحات رقیق و کم رنگ و یا لکه بینی باشید . در صورت زیاد شدن این ترشحات به پزشک معالج خود اطلاع دهید .
  4. ویزیت و قرار ملاقات با پزشک معالج خود را طبق برنامه زمانی مشخص ، پیگیری کنید .
  5. داروهای تجویز شده توسط پزشک معالج را طبق دستور و به موقع مصرف نمایید .

متخصص زایمان اصفهان | اختلال دیس منوره چیست ؟

پس از ترخیص از بیمارستان، در صورت بروز موارد زیر با پزشک خود تماس بگیرید:

• علائم عفونت، از جمله تب و لرز
  • قرمزی، تورم، افزایش درد، خونریزی بیش از حد، نشت یا هرگونه ترشح از محل برش
  • سرفه، تنگی نفس یا درد قفسه سینه
  • درد، سوزش، فوریت یا تکرر ادرار یا خون مداوم در ادرار
  • تورم، قرمزی یا درد در پا
  • دردی که نمی توانید با داروهایی که به شما داده شده کنترل کنید .
  • سبکی سر یا غش کردن
  • حالت تهوع و یا استفراغى که نمی توانید با داروهایی که به شما تجویز کرده اند کنترل کنید یا بیشتر از ۲ روز طول بکشد.
  • خونریزی شدید
  • باز شدن برش

اگر فکر می کنید یک مشکل اورژانسى دارید، بلافاصله با خدمات فوریت های پزشکی تماس بگیرید.