علل سوزش واژن با تحریک پوست واژن

علل سوزش واژن با تحریک پوست واژن | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

علل سوزش واژن با تحریک پوست واژن

خارش و سوزش واژن یک مشکل شایع است که معمولاً جای نگرانی ندارد. با این حال، وجود دائمی این علائم می‌تواند نشانه وجود عفونت واژن یا حتی یک بیماری زمینه‌ای باشد؛ بنابراین توجه به آن ضروری است. سوزش و التهاب ممکن است در هر نقطه‌ای از واژن رخ دهد؛ مثلاً در نواحی زیر:

  • لابیا (فرج)
  • کلیتوریس
  • دهانه واژن

علائم ممکن است به شکل ناگهانی شروع شوند یا با گذشت زمان شدت یابند؛ همچنین ممکن است علائم مداوم باشند یا اینکه در بعضی موقعیت‌ها مثل زمان خروج ادرار یا مقاربت جنسی، بدتر شوند. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا با دلایل احتمالی سوزش و التهاب واژن آشنا شوید و راه‌های برطرف کردن هرکدام از این دلایل را بدانید.

تحریک غیرمستقیم پوست واژن

مواد شیمیایی موجود در بعضی از محصولاتی که روزانه مصرف می‌کنید، می‌توانند باعث تحریک پوست حساس واژن و در نتیجه سوزش و التهاب شوند. از جمله این محصولات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • پودر لباسشویی (شوینده‌های رایج)
  • صابون‌ها (مایع یا قالبی)
  • دستمال توالت معطر
  • محصولاتی که برای تولید کف یا فوم در حمام استفاده می‌شوند
  • پدهای قاعدگی

لباس‌ها هم می‌توانند باعث تحریک پوست واژن و در نتیجه سوزش و التهاب آن شوند. از جمله این لباس‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شلوارهای تنگ
  • جوراب شلواری و ساپورت
  • لباس زیر (شورت) تنگ

این علائم ممکن است بلافاصله بعد از استفاده از یک محصول پدیدار شوند. اگر لباس شما باعث تحریک واژن شده باشد، با تداوم استفاده از لباس، به تدریج علائم بیشتر و بدتر می‌شوند.

علل سوزش واژن با تحریک پوست واژن | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهانچگونه از تحریک غیر مستقیم واژن جلوگیری کنیم؟

هرگز از محصولات معطر در ناحیه تناسلی استفاده نکنید. اگر علائم، پس از استفاده از یک محصول یا لباس جدید ایجاد شده‌اند، استفاده از آن محصول یا لباس را متوقف کنید تا ببینید علائم برطرف می‌شوند یا نه.

بعد از شنا در استخر یا خوابیدن در وان آب گرم، حتماً به حمام بروید یا دوش بگیرید تا باکتری‌ها یا مواد شیمیایی که احتمالاً در آب بوده‌اند، پاک شده و باعث تحریک بافت حساس اطراف واژن نشوند.

تحریک مستقیم واژن

تامپون‌ها، کاندوم‌ها، دوش‌های واژینال، کرم‌ها، اسپری‌ها و سایر محصولاتی که داخل واژن یا نزدیک آن قرار می گیرند، می‌توانند باعث سوزش شوند. این محصولات می‌توانند دستگاه تناسلی را تحریک کرده و علائم مختلفی را ایجاد کنند.

باید بدانید وقتی که از صابون، اسپری و حتی آب برای شستشوی واژن خود (بخش داخلی دستگاه تناسلی) استفاده می کنید، تعادل باکتری ها را بر هم می زنید. این کار آسیب زاست و سبب ایجاد التهاب باکتریایی واژن (واژینوسیس باکتریال)، عفونت قارچی (مثل کاندیدا) و تحریکات دیگر می شود. اما در مقابل شستشوی ناحیه خارجی واژن (وولوا) برای رعایت بهداشت شخصی لازم است.

ژل بهداشتی بانوان برای شستشوی ناحیه ی تناسلی طراحی شده است. این محصول، خاصیت پاک کنندگی دارد و به حفظ تعادل pH واژن کمک می کند.

چگونه از تحریک مستقیم واژن جلوگیری کنیم؟

ساده‌ترین راه، قطع استفاده از محصولاتی است که فکر می کنید باعث تحریک واژن می شوند. ممکن است علت اصلی سوزش واژن ، یک محصول جدید باشد که به‌ تازگی شروع به استفاده از آن کرده‌اید. اگر استفاده از محصول را قطع کردید و علائم از بین رفتند، معلوم می‌شود که علت تحریک، استفاده از همان محصول است.

اگر برای جلوگیری از بارداری، از کاندوم استفاده می‌کنید و می‌دانید که این محصول علت اصلی تحریک است، در مورد راه‌های دیگر جلوگیری از بارداری با پزشکتان صحبت کنید.

در ضمن، این را هم بدانید که بعضی از کاندوم‌ها، مخصوص افرادی که بافت واژن آن‌ها حساس است ساخته شده‌اند و بهتر است شریک جنسی شما از آن‌ها استفاده کند. به علاوه، ممکن است در زمان نزدیکی، به استفاده از لوبریکانت‌های محلول در آب هم نیاز داشته باشید.

| اینستاگرام دکتر نرگس علیان بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |


مطالب پیشنهادی مرتبط 

 آلودگی هوا و سقط جنین

درمان خانگی ریزش موی ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

درمان ریزش مو ناشی از سندرم تخمدان پلی کیستیک

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید