علت تست های خانگی و بارداری کاذب

متخصص زنان و زایمان اصفهان |علت تست های خانگی و بارداری کاذب

بارداری کاذب چگونه تشخیص داده می شود؟

تنها راه برای اطمینان از اینکه کسی در حال تجربه بارداری کاذب است، انجام آزمایش بارداری یا سونوگرافی بارداری است. معمولاً این به صورت آزمایشی است که میزان گنادوتروپین جفتی انسان (HCG) را در خون یا ادرار فرد بررسی می کند. آزمایش قطعی برای بررسی بارداری، سونوگرافی است که وجود یا عدم وجود جنین در حال رشد را بررسی خواهد کرد.

اگر از طریق آزمایش نشان داده شود که زن باردار نیست، با این حال او معتقد است که باردار است و علائم بارداری را نیز تجربه می کند، احتمالاً بارداری کاذب تشخیص داده می شود. اگر عدم وجود بارداری تأیید شود، اما در مورد علائم جسمی شکمی وجود دارد، ممکن است آزمایشات دیگری برای رد سایر موارد پزشکی مانند عدم تعادل هورمونی یا رشد تومور تجویز شود.

بارداری کاذب در اکثر کشورهای پیشرفته، به ندرت اتفاق میفتد زیرا هنگامی که زنی به بارداری خود مشکوک می شود، به یک متخصص زنان و زایمان مراجعه می کند که می تواند آزمایشاتی را انجام دهد تا به او بگوید آیا بارداری است یا خیر.

هنوز هم، در مناطقی از کشور که مراقبت های پزشکی دشوارتر است یا مناطقی از جهان که زنان در دوران بارداری ارزیابی نمی شوند، احتمال بارداری کاذب بیشتر است. با این حال، بارداری کاذب ممکن است در میان زنانی که اختلالات روانشناختی را تجربه می کنند، صرف نظر از وضعیت اقتصادی اجتماعی و یا دسترسی به مراقبت های زنان، دیده شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | علت تست های خانگی و بارداری کاذب.

کمک به فرد مبتلا به بارداری کاذب

درک این نکته مهم است که بارداری کاذب بسیار پیچیده است. فردی که آن را تجربه می کند معمولاً اعتقاد جدی به باردار بودن خود دارد و بحث و گفتگو با چنین فردی دشوار است.
وقتی تأیید شود که آنچه آن شخص تجربه می کند یک بارداری واقعی نیست، غم و اندوه بعدی ممکن است شدیدتر باشد. گاهی اوقات متقاعد کردن کسی که علائم بارداری کاذب را تجربه کرده، عملاً غیرممکن است.
اگر مراقب یکی از عزیزانتان هستید که این وضعیت را تجربه می کند، باید بدانید که داشتن صبر و حوصله مهم است. اغلب، بارداری کاذب ناشی از ضربه از دست دادن بارداری یا تجربه ناباروری است.
سودوسیز قابل درمان است و می تواند برطرف شود، اما ممکن است برای شخصی که آن را تجربه می کند و همچنین عزیزانش دردناک باشد. بنابراین مهربان باشید و همچنین عزیز خود را تشویق کنید که از یک روان پزشک کمک بگیرد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بارداری کاذب

علت تست‌ها‌ی بار‌دار‌ی مثبت کاذب خانگی

۱. بار‌دار‌ی شیمیایی

ممکن است که فرد در‌ اصطلاح بار‌دار نباشد ولی نتیجه‌ی تست بار‌دار‌ی مثبت باشد که در این ‌صورت مثبت کاذب نامیده می‌شود. این اتفاق گاهی ناشی از بار‌دار‌ی شیمیایی است. بار‌دار‌ی شیمیایی زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور یا همان نطفه به ‌دلایل گوناگونی نتواند در مراحل اولیه لانه‌گزینی یا رشد کند. از دست دادن زود‌درس بار‌دار‌ی به این دلیل نیست که فرد عمداً کار‌ی انجام داده باشد بلکه ممکن است ناشی از مشکلات داخل رحم باشد، مانند:

  • فیبروم
  • بافت اسکار (جای زخم)
  • اختلالات مادر‌زاد‌ی رحم که باعث شکل نا‌منظم رحم می‌شود
  • سطح پایین هورمون‌ها‌ی خاصی مانند پروژسترون، احتمال لانه‌گزینی و رشد جنین را کاهش می‌دهد.

برخی از دلایل بار‌دار‌ی شیمیایی نا‌شناخته هستند. به نظر می‌رسد که بار‌دار‌ی شیمیایی بسیار رایج باشد، اما اگر تست بار‌دار‌ی انجام نشود، معمولاً این بار‌دار‌ی‌ها تشخیص داده نمی‌شوند. اشتباه‌بودن نتایج آزمایش های زود‌هنگام روح فرد را خسته می‌کند. به همین دلیل توصیه می‌شود که فرد تست خانگی بارداری را تا یک هفته پس از عقب‌افتادن قاعدگی انجام دهد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | . بار‌دار‌ی خارج رحمی

۲. بار‌دار‌ی خارج رحمی

گاهی لانه‌گزینی تخمک بارور، خارج از حفره‌ اصلی رحم صورت می‌گیرد که باعث بار‌دار‌ی خارج رحمی می‌شود. معمولاً بار‌دار‌ی خارج رحمی، زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور در زمان حرکت به سمت رحم در لوله‌ فالوپی، بدون حرکت بماند. این نوع بار‌دار‌ی خارج رحمی، بار‌دار‌ی لوله‌ای نیز نامیده می‌شود.

نتایج مثبت و منفی کاذب به ‌دلایل مختلفی رخ می‌دهند. باید به خاطر داشت که در صورت مثبت‌شدن تست بار‌دار‌ی، فرد باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند تا مراقبت‌ها‌ی اولیه‌ی دوران بار‌دار‌ی آغاز شود. نتایج مثبت و منفی کاذب به ‌دلایل مختلفی رخ می‌دهند. باید به خاطر داشت که در صورت مثبت‌شدن تست بار‌دار‌ی، فرد باید به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند تا مراقبت‌ها‌ی اولیه‌ی دوران بار‌دار‌ی آغاز شود. موارد زیر، ممکن است منجر به بار‌دار‌ی خارج رحمی شود:

  • بافت جا‌ی زخم یا التهاب در لوله‌ فالوپی
  • شکل غیر‌طبیعی لوله‌ فالوپی
  • سابقه‌ی عفونت رحمی
  • بار‌دار‌ی خارج رحمی ممکن است در دهانه‌ رحم، تخمدان یا حفره‌ شکم رخ دهد.

بار‌دار‌ی خارج رحمی نمی‌تواند بصورت بار‌دار‌ی طبیعی ادامه پیدا کند. در این بار‌دار‌ی نطفه نمی‌تواند زنده بماند، به این دلیل که جا‌یی برای رشد‌و‌نمو آن در خارج از رحم وجود ندارد. حتی اگر جنین در جا‌یی اشتباه لانه‌گزینی کند باز هم می‌تواند هورمون hCG تولید کند که باعث خوانش مثبت کاذب تست بار‌دار‌ی خانگی می‌شود. بار‌دار‌ی‌ها‌ی خارج رحمی، اورژانسی محسوب می‌شوند. در صورت عدم درمان، فرد آسیب می‌بیند و دچار خونریز‌ی‌ها‌ی شدید یا از دست دادن اندام‌ها‌ی تولید مثل می‌شود. در صورت مشکوک‌ بودن به بار‌دار‌ی خارج رحمی، باید فوراً به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | آشنایی با درمان سقط خود به خودی جنین
۳. سقط خود‌به‌خود‌ جنین یا سقط عمد‌ی

ممکن است بعد از سقط جنین، چه سقط خود‌به‌خود‌ی و چه سقط عمد‌ی، تست بار‌دار‌ی باز هم مثبت باشد.

در طی بار‌دار‌ی و با رشد جنین، سطح هورمون hCG بالا می‌رود. به‌گونه‌ای که هر چند روز یک بار دو‌برابر می‌شود و تقریباً در هفته‌ دهم به اوج مقدار خود می‌رسد. هنگامی‌که بار‌دار‌ی تمام می‌شود، سطح این هورمون طی فرآیند‌ی تدریجی، کاهش پیدا می‌کند.

تا شش هفته پس از پایان بار‌دار‌ی، هورمون گنادوتروپین جفتی انسان در خون و ادرار فرد باقی می‌ماند. تا زمانی ‌که سطح این هورمون به مقدار دوران بار‌دار‌ی نرسیده باشد، امکان نتیجه تست با مثبت کاذب وجود دارد.

۴. خطا‌ی فرد استفاده‌کننده

تست‌ها‌ی بار‌دار‌ی خانگی نیز همانند سایر امور زندگی عاری از خطا نیستند. فرد باید با‌دقت به دستور‌العمل‌ها‌ی تست عمل کند و قبل از استفاده تاریخ انقضا‌ی آن را بررسی کند. با وجود چنین مراقبت‌ها‌یی باز هم امکان اشتباه وجود دارد. یکی از رایج‌ترین اشتباهات انجام بسیار زود‌هنگام این تست در طی چرخه است که باعث می‌شود نتیجه‌ تست منفی کاذب یا مثبت کاذب شود.

۵. خطوط تبخیر‌شده

گاهی خط تبخیر‌شده با نتیجه‌ تست بار‌دار‌ی مثبت، اشتباه گرفته می‌شود. در برخی از تست‌ها‌ی بار‌دار‌ی خانگی زمانی که hCG تشخیص داده می‌شود دو خط دیده می‌شود و وقتی این هورمون تشخیص داده نمی‌شود، یک خط دیده می‌شود.

معمولاً این خطوط، رنگی‌ روشن مثل صورتی، قرمز یا آبی دارند. گاهی خط دوم کم‌رنگ‌تر است که ابتدا‌ی بار‌دار‌ی را نشان می‌دهد یا ممکن است خطی تبخیر‌شده باشد. ممکن است خطوط تبخیر پس از اینکه ادرار کاملاً تبخیر شد، در تست ظاهر شوند. گاهی این خطوط ناشی از سطح هورمونی هستند و نشان‌دهنده‌ بار‌دار‌ی نیستند.

بهترین راه برای تشخیص صحیح خط تبخیر‌شده، انجام دقیق تست در زمان تعیین‌شده و طبق دستور‌العمل است.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | نقش داروها در درمان آندومتریوز
۶. مصرف برخی دارو‌ها

ممکن است برای فرد‌ی که به منظور بار‌دار‌ی تحت نظر پزشک متخصص زنان و زایمان قرار گرفته است، دارو‌ی بار‌ور‌ی تجویز شده باشد. یکی از این دارو‌ها، تزریق هورمون مصنوعی hCG است که تحت نام‌ها‌ی تجاری زیر به فروش می‌رسند:

  1. نوارل (Novarel)
  2. پرگنیل (Pregnyl)
  3. اویدرل (Ovidrel)
  4. پروفاسی (Profasi)
  5. آمپول hCG به فولیکول‌ها کمک می‌کند تا تخمک‌ها‌ی بالغ را آزاد کند که باعث می‌شود خوانش تست بار‌دار‌ی خانگی، مثبت کاذب شود، به‌خصوص زمانی‌ که تست خیلی زود انجام شده باشد.

۷. شرایط خاص پزشکی

بندرت برخی از شرایط خاص پزشکی باعث می‌شوند که نتیجه‌ تست بار‌دار‌ی خانگی، مثبت کاذب شود. این شرایط عبارتند از:

  • عفونت مجاری ادرار‌ی
  • بیمار‌ی کلیوی که باعث ایجاد خون یا سلول‌ها‌ی سفید خونی در ادرار می‌شود
  • کیست تخمدان، بویژه کیست‌ها‌ی جسم زرد یا کیست‌ها‌ی لوئتوم
  • بیمار‌ی‌ها‌ی خطرناک‌تر مانند سرطان تخمدان
  • مشکلات هیپوفیز (بسیار نادر)

بهتر است بیشتر بخوانید :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید