عقب افتادن پریود

متخصص زنان و زایمان اصفهان | عقب افتادن پریود

علل مختلف عقب افتادن پریود چیست؟

تاخیر یا عقب افتادن پریود دلایل مختلفی دارد ولی یکی از مهم ترین دلایل عقب افتادن عادت ماهانه، بارداری است که در ابتدا باید این مورد مشخص شود. آزمایشات و تست های لازم برای بارداری انجام می گیرند تا این مورد مشخص شود. بعد از اینکه مشخص شد که علت عقب افتادن پریود به دلیل بارداری نیست، علل دیگری که می توانند باعث عقب افتادن پریود شوند مانند تخمدان پلی کیستیک هم بررسی می شوند. این بیماری ممکن است که میزانی تاخیر در پریود یا نا منظم شدن قاعدگی را ایجاد کند. در بعضی از افراد به طور طبیعی فواصل پریود هر ۴۵ روز یک بار است.

اگر این تاخیر به طور دائم باشد، کاملاً طبیعی است و مشکلی نیست. از دیگر علت ها می توان به اختلال تیروئید اشاره کرد. در افرادی که کم کاری یا پرکاری تیروئید دارند، شاهد تاخیر در پریود هستیم. در افرادی که هورمون پرولاکتین یا شیردهی بیش تر از حد طبیعی است، شاهد عقب افتادن پریود هستیم. همچنین یکی دیگر از علل تاخیر در قاعدگی در افرادی است که در دوره قبل از یائسگی هستند.

در این دوره هورمون ها بهم می خورد و تعادل هورمون ها وجود ندارد، تاخیر پریود مشاهده می شود. در افرادی که از داروهای خاص مانند قرص های جلوگیری یا قرص های اورژانسی یا داروهای خاصی استفاده می کنند، و این داروها می تواند تداخل با هورمون ها داشته باشد، مانند داروهای ضد تشنج، ممکن است که اختلال و تغییر در پریود مشاهده شود. همچنین یکی دیگر از علل تاخیر در پریود می تواند کیست و تومور در تخمدان ها و یا حاملگی خارج از رحم باشد که نیاز است تست های لازم انجام گیرد.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  | عقب افتادن پریود.

پی ام اس در دختران نوجوان

بنابراین هم عوامل محیطی و هم ژنتیک نقش دارند ولی امروزه به این سمت می رویم که بهتر می توان با عوامل بیرونی این عارضه را کنترل کنیم و از بین ببریم. در دختر خانم هایی که هنوز پریود نشدند این نکته را به خاطر داشته باشند. در دو تا سه سال اول یا حتی پنج سال اول شروع پریود، دیسمنوره و پی ام اس به آن شکل معنایی ندارد. چون هنوز تخمک گذاری اتفاق نمی افتد و تغییرات هورمونی اتفاق نمی افتد. دختر خانم هایی که می بینیم در سال های اول شروع پریود برای بررسی علائم پی ام اس به متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه می کنند.

مشخص است که از لحاظ روحی انقدر توسط خانواده به وی تلقین کردند و آماده شده است که فرد فکر می کند این عارضه حتماً وجود دارد. بنابراین روی این قضیه باید کار کرد. برای مثال می توان گفت که اصلاً این قضیه وجود ندارد یا حتی در صورتی که در فرد وجود دارد می توان با تغییراتی که ذکر کردیم، این علائم را به صفر رساند و از بین برد. نگرش خود به این اختلال را باید تغییر دهیم و بدانیم که می توان این مشکل را برطرف کرد.

آیا در دوران قاعدگی ورزش کردن باید قطع شود یا مشکلی برای فرد ایجاد نمی کند؟

با توجه به فیزیولوژیک و لایف استایل هر فردی تاثیر ورزش متفاوت است . از آنچائیکه ورزش باعث اکسیژن رسانی به بافت ها و عضلات افزایش پیدا کند ، در دوران قاعدگی پروستاگلاندین ها ترشح می شود که باعث اسپاسم عضلات می شود و دردهایی را در حین پریود ایجاد می کند ، انجام ورزش به صورت مناسب و متناوب می تواند باعث کاهش این دردها شود . البته برخی افراد اظهار می کنند زمانی که در دوران قاعدگی ورزش می کنند دچار دردهایی در ناحیه زیر شکم و کمر می شوند . این افراد می توانند در این دوران ورزش نکنند .

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | سندرم پیش از قاعدگی

تاثیر رژیم غذایی بر سندرم پیش از قاعدگی

بنابراین با تغییر رژیم غذایی و برخی فاکتورها در زندگی حتی اگر ژنتیک آن در فرد وجود دارد ، می توان این اختلال را کنترل کرد. همچنین علائم پیش از عادات ماهیانه در سنین ابتدایی شروع پریود اتفاق نمی افتد. مساله بعدی اینکه با شروع یائسگی این مشکل از بین می رود. حتی دیده شده است که در یکی دو سال اول شروع پریود، فرد شاهد پریود های نا منظم است. حتی ممکن است برای شش ماه پریود نشود. این مورد اصلاً اشکالی ندارد زیرا تخمک گذاری به خوبی انجام نمی شود و نظم درستی ندارد.

بنابراین علائم پی ام اس در این افراد و در سنین پایین دیده نمی شود. زیرا لازم است بلوغ کامل و تغییرات هیپوتالاموس ایجاد شوند تا تخمک گذاری به طور کامل انجام شود. بنابراین در این سنین ما انتظار پریود های منظم را نداریم. همچنین دیسمنوره در حین قاعدگی و یا پی ام اس قبل از قاعدگی به آن شکل به خصوص در دو سه سال اول معنایی ندارد. بهتر است که ذهن بچه ها را با این موارد پر نکنند. در صورتی که شکایتی در این زمینه دارند حتماً به دنبال اختلال زمینه ای باشند و حتماً به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنند. زیرا این مورد نمی تواند طبیعی باشد.

 

مطالب خواندنی و پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید