فاکتورها و عوامل مساعد کننده ابتلا به عفونت رحم و درد ران پا

متخصص زنان و زایمان اصفهان | عواقب عدم تشخیص و درمان به موقع عفونت‌های رحم

علل ایجاد کننده عفونت رحم و درد پا کدامند؟

عفونت رحم و درد پا | گفته می‌شود که باکتری‌ها مقصر اصلی ابتلا به عفونت‌های رحم و دستگاه تناسلی زنان هستند. نحوه ورود این باکتری‌های عفونت‌زا با رابطه جنسی غیرایمن با فرد آلوده (رابطه‌های جنسی محافظت نشده) می‌باشد و در نهایت عفونت رحم باعث پا درد می‌شود.

علاوه بر این مورد خود پروسه زایمان طبیعی، سقط جنین و حتی چرخه سیکل قاعدگی ممکن است شرایط را برای انتقال باکتری به واژن، دهانه رحم و رحم هموار کند، مثلاً زنانی که موقع خونریزی‌های ماهانه از کاپ‌های قاعدگی استفاده می‌کنند، بایستی حتما نکات بهداشتی را به صورت جدی رعایت کنند.

پس اگر آیودی دارید یا از کاپ قاعدگی استفاده می‌کنید در صورت پایبند بودن به رعایت نکات بهداشتی مطمئن باشید که دچار عفونت‌های رحم نمی‌شوید، لذا پزشکان این ابزار را فقط برای زنانی توصیه می‌کنند که آگاه به رعایت نکات بهداشتی هستند.


همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


 متخصص زنان و زایمان اصفهان |  فاکتورها و عوامل مساعد کننده ابتلا به عفونت رحم و درد پا

فاکتورها و عوامل مساعد کننده ابتلا به عفونت رحم و درد پا کدامند؟

زنانی که یک یا چند مورد از فاکتورهای خطر زیر را دارند در مقایسه با سایر زنان اجتماع، ریسک بیشتر برای مبتلا شدن به انواع عفونت‌های دستگاه تناسلی زنانه و در نتیجه و درد لگن و پا دارند:

  1.  ریسک فاکتور اول زنانی که شرکای جنسی متعدد دارند یا مولتی پارتنر هستند
  2.  فاکتور دوم زنانی که در سنین زیر ۲۵ سال هستند و مکرر رابطه جنسی واژینال دارند
  3.  ریسک فاکتور سوم زنانی که پارتنرشان با تعداد زیادی از شریک‌های جنسی ارتباط دارد
  4. ریسک فاکتور چهارم زنانی که روابط جنسی محافظت نشده برقرار می‌کنند؛ به خصوص روابط جنسی محافظت نشده با پارتنر ناشناسی که سابقه بیماری‌های جنسی او را نمی‌دانند
  5. ریسک فاکتور پنجم زنانی که به سایر بیماری‌های عفونی منتقله از راه جنسی مبتلا هستند
  6.  ریسک فاکتور ششم دوش واژینال و شستشوی مرتب ناحیه تناسلی با صابون‌ها، شوینده‌ها، پاک کننده‌ها و شامپوها باعث می‌شود که وقتی محیط واژن برای رشد باکتری‌های آسیب‌رسان آماده و مستعد بشود، باکتری‌های راه پیدا کرده به واژن که در واژن تکثیر شده‌اند به راحتی از دهانه رحم گذشته و به دیواره می‌رسند.

چون در محیط واژن باکتری‌های مفیدی وجود دارد که به دنبال مصرف بی‌رویه صابون، شامپو و شوینده‌ها از بین می‌‌رود و بالانس طبیعی باکتری‌ها در ناحیه تناسلی تغییر کرده و شرایط برای رشد باکتری‌های مضر فراهم می‌شود.

درد پا به عنوان یکی از پیامد‌های ابتلا به عفونت رحم

اگر دچار عفونت رحم یا اختلالات التهابی لگن هستید در صورت عدم درمان و تشخیص به موقع چه خطراتی شما را تهدید خواهد کرد؟ در این قسمت می‌خواهیم شما را با عواقب عدم تشخیص و عدم درمان به موقع عفونت‌های رحم و عفونت رحم و درد پا آشنا بکنیم.
اگر زنانی که مبتلا به انواع عفونت‌های رحم هستند به موقع به دکتر زنان خوب مراجعه نکند و درمان عفونت‌های رحم به موقع برای آنها انجام نشود، احتمال بسیار زیادی دارد که در واژن، رحم و حتی لوله‌های رحمی دچار زخم، آبسه و عفونت بشود.
این آبسه‌ها و عفونت‌ها می‌توانند حالت مزمن و مقاوم پیدا بکند و برای همیشه قدرت باروری را در زن مبتلا از بین ببرد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | عفونت رحم و درد پا ، علامتی برای عفونت‌های زنان

عواقب عدم تشخیص به موقع عفونت‌های رحم

به عواقب عدم تشخیص و درمان به موقع عفونت‌های رحم که در زیر برای شما خلاصه کردیم دقت کنید:

  •  بارداری‌های خارج رحم: گفته می‌شود که عدم درمان عفونت‌های رحم ریسک باروری و بارداری خارج رحم را در زن مبتلا افزایش می‌دهد.
  • جنین‌هایی که در بارداری‌های خارج رحمی رشد می‌کنند محکوم به مرگ هستند. بارداری خارج رحمی از اورژانس‌های پزشکی به شمار می‌آید. در صورت عدم تشخیص به موقع و ختم بارداری به موقع، جان مادر تهدید خواهد شد.
  • دردهای مزمن در ناحیه لگن که به پاها منتشر می‌شود: عفونت‌های رحمی و بیماری‌های التهابی لگن می‌توانند باعث ایجاد دردهای مزمن مبهم در ناحیه شکم و لگن و بالای ران بشوند. این دردها ممکن است برای هفته‌ها، ماه‌ها و حتی سال‌ها به صورت مزمن تداوم پیدا بکند. پس عفونت رحم و درد پا رابطه مستقیمی دارند.
  •  اگر زنی دچار عفونت و زخم در لوله‌های رحمی و دهانه رحم و واژن شده باشد، احتمال بسیار زیادی هنگام مقاربت واژینال یا در طول سیکل قاعدگی و تخمک گذاری خود درد و ناراحتی زیادی را تجربه می‌کنند.
  • زنان معمولاً دچار خونریزی‌های نامنظم می‌شود یا در هنگام مقاربت جنسی واژینال یا بعد از آن خونریزی غیرطبیعی واژینال را تجربه می‌کنند.
  •  ایجاد کانون‌های عفونی: در زنانی که دچار عفونت می‌شوند ممکن است آبسه و کیست در لوله‌های رحمی، تخمدان و حتی دیواره داخلی رحم بروز کند. بسیاری از این آبسه‌ها اگر درمان نشوند ممکن است عفونت‌های منتشری را سبب بشوند که می‌تواند زندگی فرد را به شدت به خطر بیندازد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم زیر، فورا باید به پزشک متخصص زنان مراجعه فرمایید:

  1.  دردهای زیر شکمی
  2.  ترشح های چرکی و غیر شفاف از ناحیه واژن
  3. استفراغ و حالت تهوع شدید و تکرار شونده
  4.  تب بالای ۳۸ درجه

در صورت مشاهده علائم عفونت های رحمی، لازم است به پزشک زنان و زایمان در اسرع وقت مراجعه کنید.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | عفونت رحم و درد پا ، علامتی برای عفونت‌های زنان

پیشگیری از بروز عفونت رحمی که به درد پا منتهی می‌‌شود؟

در ادامه چند مورد از راهکارهایی را که می‌توانید برای کاهش احتمال مبتلا شدن به عفونت رحم و درد پا اتخاذ کنید . را برای شما آورده ایم :

  •  رابطه جنسی ایمن و سالم را انتخاب کنید. از سلامت شریک جنسی‌تان اطمینان حاصل کنید و در شرایطی که به شریک جنسی‌تان سابقه مشکوک دارد . حتماً از کاندوم در هنگام رابطه جنسی استفاده بکنید.
  •  برای اطلاع پیدا کردن از روش‌های پیشگیری از بارداری حتماً از پزشکتان مشورت بخواهید. هیچ راه پیشگیری از بارداری ۱۰۰% نیست. لذا معمولاً پیشنهاد می‌شود که اگر از قرص‌های پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید . و حتی IUD در رحم شما کارگذاری شده است حتما در طول رابطه جنسی از کاندوم استفاده بکنید.
  •  توصیه می‌شود . که زنان از شستشوی ناحیه تناسلی با مواد شوینده بهداشتی به طور مکرر بپرهیزد. این شوینده‌ها با تغییر محیط واژن باعث می‌شود . که باکتری‌های مفید ناحیه واژن از بین بروند و تعادل این ناحیه به هم بخورد . و محیط برای رشد باکتری و قارچ‌های مضر فراهم بشود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید