نکاتی در مورد شستشوی واژن

متخصص زنان و زایمان اصفهان | نکاتی در مورد شستشوی واژن

بهداشت واژن و نکاتی در مورد آن شستشوی واژن

شستشوی واژن | ترشحات واژن حالت پاک کنندگی دارند و با این ترشحات، میکروب ها و سلول های مرده نیز به خارج هدایت خواهند شد. در داخل واژن میکروب های مفیدی وجود دارند که به اسیدیته ی واژن کمک می کنند و باعث از بین رفتن میکروب های مضر دستگاه تناسلی می شوند.

منظور از شستشوی واژن، شستن دستگاه تناسلی خارجی است. دستگاه تناسلی خارجی شامل لابیا ماژور( لب های بزرگ)، لابیا مینور( لب های کوچک) و کلیتوریس است که خود کلیتوریس از بدنه و سر تشکیل شده، پایانه های عصبی زیادی آن را احاطه می کند و همچنین مرکز دریافت های حسی و تحریکات جنسی زن می باشد.


مطالب خواندنی و آموزنده دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


 متخصص زنان و زایمان اصفهان | نکاتی در مورد شستشوی واژن .چگونگی شستشوی واژن

شستشوی واژن، نباید با مواد شوینده و صابون های عطری و… باشد چرا که PH واژن بهم می خورد و باعث ایجاد عفونت خواهد شد. در صورت تمایل به استفاده از صابون بهتر است از صابون های آنتی باکتریال استفاده شود. هیچگاه از دوش واژینال استفاده نکنید، چرا که دوش واژینال باعث از بین بردن باکتری های مفید واژن می شود.

برای شستشوی قسمت خارجی دستگاه تناسلی بهتر است از آب معمولی استفاده شود تا عرق و ترشحات را از روی آن پاک نماید. و هرگز از صابون های عطری استفاده نکنید. می توانید از یک پارچه ی ظریف، نخی و مخصوص شستشوی واژن و دستگاه تناسلی خارجی استفاده کنید و نواحی مذکور را هر چند روز یک بار با مالش ملایم با آب و صابون معمولی یا آنتی باکتریال شستشو دهید.

می توانید از گلاب یا محلول جوش شیرین و یا محلول سرکه برای شستشوی واژن استفاده کنید ولی نباید این موارد را به مدت طولانی استفاده کرد و حداکثر ۷ روز کافی خواهد بود. رابطه ی جنسی و جلوگیری از عفونت بهداشت جنسی را رعایت کنید و برای جلوگیری از عفونت، قبل و بعد از رابطه ی جنسی دستگاه تناسلی را به خوبی با آب شستشو دهید.

برای جلوگیری از عفونت ادراری، باید قبل و بعد از رابطه ی جنسی حتما ادرار کنید. رابطه جنسی امن و محافظت شده داشته باشید تا از ایجاد بیماری های مقاربتی جلوگیری کنید.

بهتر است قبل از شروع اولین رابطه ی جنسی از واکسن ها استفاده کنید تا میزان ابتلا به بیماری هایی همچون زگیل تناسلی و هپاتیت B را کاهش دهید. اگر در هنگام رابطه جنسی از کاندوم استفاده کنید، می توانید از بسیاری از بیماری های منتقله ی جنسی جلوگیری کنید.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان | نکاتی در مورد شستشوی واژن

نکات مهم

در زمان پریود در هنگام پریود از لباس زیر مناسب و نخی استفاده کنید و نوار بهداشتی را هر دو ساعت تعویض کنید. از نوارهای بهداشتی استاندارد استفاده کنید و در هر بار تعویض دستگاه تناسلی خارجی را کاملا با آب شسته و خشک نمایید. در هنگام پریود دستگاه تناسلی را از قسمت جلو به عقب شستشو دهید تا از ورود میکروب های ناحیه مقعد به واژن جلوگیری کنید.

درباره ی ترشحات و بوی واژن

واژن بوی مخصوص مربوط به خود را دارد. این بو ممکن است هنگام مصرف مواد غذایی مختلف تغییر کند. برای از بین بردن این بو، نباید از عطر یا مواد آرایشی استفاده کرد زیرا باعث ایجاد حساسیت خواهد شد. ترشحات طبیعی واژن بی رنگ و بی بو هستند و جای نگرانی نیست. در صورتی که ترشحات شما بیش از حد معمول بود و این ترشحات رنگ و بوی بدی داشت (یعنی زرد، سبز و یا خاکستری و با بوی ماهی گندیده) و همچنین دارای سوزش و خارش شدید بودید، باید به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان مراجعه کنید و بر اساس نوع عفونت دارو مصرف کنید.

حتی در بعضی مواقع نیاز هست که پارتنر شما هم دارو مصرف کند. زمانی که دارو مصرف می کنید باید در زمان رابطه حتما از کاندوم استفاده کنید، چون عفونت در مجرای تناسلی آقایان باقی می ماند و دوباره با رابطه ی بعدی منتقل می شود. بهتر است از لباس های نخی و گشاد استفاده کنید. در صورتی که تعریق شما زیاد است، باید لباس زیر را در فاصله های زمانی کمی تعویض کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید