از شایع ترین سرطان ها در زنان چه می دانید ؟

شایع ترین سرطان ها در زنان

در این بخش قصد داریم به موضوع شایع ترین سرطان ها در زنان بپردازیم ، با ما همراه باشید :

سرطان سینه

سرطان سینه شایع ترین فرم سرطان می باشد که خانم ها در طول زندگی خود با آن مواجه می شوند. سرطان سینه می تواند در هر سنی رخ دهد اما با افزایش سن احتمال ابتلا به این بیماری بیشتر می شود . وجود بعضی فاکتورهای خطر سبب می شود برخی خانم ها در مقایسه با خانم های دیگر بیشتر مستعد ابتلا به سرطان سینه باشند.

متخصص زنان اصفهان

سرطان اندومتر رحم

سرطان اندومتر (سرطانی که در دیواره رحم ایجاد می شود) اغلب در خانم های بالای ۵۵ سال روی می دهد. مصرف استروژن بدون پروژسترون و مصرف تاموکسیفن (دارویی که برای درمان سرطان سینه و یا کاهش ریسک عود سرطان سینه در خانم ها استفاده می شود) می تواند شانس ابتلا به سرطان اندومتر رحم را افزایش دهد.

شروع زود هنگام چرخه های قاعدگی در سنین پایین، تاخیر در وقوع یائسگی، سابقه ناباروری یا نداشتن فرزند می تواند ریسک ابتلا به سرطان اندومتر را افزایش دهد. خانم هایی که سابقه ابتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک را در خود یا خانواده شان دارند و یا افراد چاق نیز در خطر ابتلا به سرطان اندومتر قرار دارند.

متخصص زنان اصفهان | نتایج غیر طبیعی پاپ اسمیر در زنان

همه خانم ها باید نسبت به خطرات و علائم سرطان اندومتر رحم آگاه باشند؛ زیرا سرطان اندومتر از سرطان های کشنده در زنان محسوب می شود. و اما علائم سرطان رحم چیست؟ در پاسخ باید توجه داشت علائمی مانند لکه بینی های غیر معمول و خونریزی هایی که به پریودهای قاعدگی ارتباطی ندارند را باید پیگیری کنید. انجام تست پاپ اسمیر در مورد تشخیص سرطان دهانه رحم موثر است اما در مورد سرطان اندومتر تاثیری ندارد. خانم هایی که به برخی بیماری ها مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستند و یا آن هایی که سابقه چنین بیماری در خانواده شان وجود دارد باید با انجام بیوپسی از اندومتر تحت غربالگری قرار گیرند.

شایع ترین سرطان ها در زنان : سرطان دهانه رحم

سرطان دهانه رحم می تواند خانم هایی را تحت تاثیر قرار دهد که به لحاظ جنسی فعال هستند. سرطان دهانه رحم در خانم هایی روی می دهد که به ویروس پاپیلومای انسانی دچار شده اند. این ویروس با استفاده از نزدیکی می تواند منتقل شود. سرطان دهانه رحم همچنین در خانم های سیگاری، خانم های مبتلا به اچ آی وی و یا ایدز، افرادی که تغذیه نامناسب دارند و یا آن هایی که به طور منظم تست پاپ اسمیر انجام نداده اند نیز شایع می باشد.

تست پاپ اسمیر می تواند تغییرات نامطلوب در سلول های دهانه رحم را قبل از سرطانی شدن مورد توجه قرار دهد. آیا سرطان دهانه رحم درمان دارد؟ در پاسخ به این پرسش باید گفت تست پاپ اسمیر در تشخیص زود هنگام سرطان دهانه رحم بسیار موثر است و سرطان دهانه رحم اغلب با تشخیص به موقع قابل درمان می باشد. خانم هایی که واکسن اچ پی وی دریافت کرده اند باید توصیه های مربوط به غربالگری سرطان دهانه رحم را بر اساس سن دنبال کنند.

متخصص زایمان اصفهان 

متخصص زایمان اصفهان | سرطان تخمدان

شایع ترین سرطان ها در زنان : سرطان تخمدان

سرطان تخمدان اغلب در خانم های مسن روی می دهد. آیا سرطان تخمدان کشنده است؟ در پاسخ باید توضیح داد مهمترین علامت سرطان تخمدان چندان مشخص نیست و بنابراین بیماری سرطان تخمدان در ابتدا ممکن است به اشتباه تشخیص داده شود. از این رو سرطان تخمدان زمانی تشخیص داده می شود که اغلب پیشرفته است و سرطان تخمدان پیشرفته معمولا قابل درمان نمی باشد.

خانم هایی که هرگز بچه دار نشده اند، افرادی که به ناباروری غیر قابل توضیح دچارند یا افرادی که اولین فرزند خود را بعد از ۳۰ سالگی به دنیا آورده اند بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند. خانم هایی که از استروژن تنها در رژیم هورمون درمانی خود استفاده می کنند نیز بیشتر در خطر ابتلا به سرطان تخمدان قرار دارند.

تست مناسبی برای غربالگری و یا تشخیص به موقع سرطان تخمدان وجود ندارد. اما در برخی افراد پر خطر ممکن است تست هایی انجام شود. در صورت بروز هر یک از علائم زیر فورا به متخصص زنان مراجعه کنید:

  • تورم شکم
  • مشکلات گوارشی مانند گاز، از دست رفتن اشتها یا نفخ
  • درد در لگن و یا شکم
  • احساسی مانند نیاز به ادرار کردن که به طور مرتب وجود داشته باشد.

به طور کلی به خاطر داشته باشید تشخیص به موقع سرطان، پیش از گسترش آن می تواند شانس درمان را افزایش دهد. علاوه بر این توجه به نکات زیر نیز می تواند ارزشمند باشد:

  1. وضعیت سلامت خود را کنترل کنید.
  2. از مصرف تنباکو یا سیگار دوری کنید.
  3. وزن خود را در محدوده سالمی نگاه دارید.
  4. رژیم غذایی سالم حاوی میوه ها و سبزیجات داشته باشید.
  5. مصرف الکل را محدود کنید.
  6. سابقه خانوادگی خود در ابتلا به بیماری ها را بدانید و از خطرات آن آگاه باشید.
  7. به طور مرتب و به موقع غربالگری های سرطان را انجام دهید.

 

متخصص زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید