از سندرم پیش از قاعدگی بیشتر بدانید :

متخصص زنان و زایمان اصفهان |سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی یا پی ام اس

برخی بر این عقیده اند که پی ام اس یا همان سندرم پیش از قاعدگی انواع مختلفی دارد. برای مثال نوعی از پی ام اس با نام پی ام اس مرطوب شناخته شده است. برخی افراد احساس می کنند که در دوران پیش از قاعدگی افزایش وزن پیدا می کنند، احساس نفخ و تجمع مایع در شکم، لگن، اندام ها مخصوصاً در سینه ها دارند و سینه ها حساس می شوند. بعضی از افراد هم نوع سندرم پیش از قاعدگی آن ها متفاوت است و ویار به غذاهای خاص پیدا می کنند. آیا افرادی که مراجعه می کنند بیان می کنند که دچار عصبانیت و پرخاشگری یا افسردگی می شوند؟

دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان عقیده دارند که در افراد مختلف این علائم به صور مختلفی خود را نشان می دهد. کسانی که مشکلات خلق و خو دارند قبل از قاعدگی این اختلالات را بیشتر تجربه می کند و یا افرادی که تمایل به افسردگی و گوشه نشینی دارند یا گریه می کنند، در این ایام این عواطف و حالت ها را بیشتر احساس می کنند. افرادی که استرسی و عصبی و پرخاشگر هستند، این علائم را در دوران پی ام اس بیشتر تجربه می کنند. اختلالات گوارشی را نمی توان به طور حتم بیان کرد. ولی در برخی افراد دیده شده است که در دوران پیش از قاعدگی اسهال یا یبوست را تجربه می کنند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |انواع اختلالات قاعدگی

اختلالات گوارشی و پی ام اس

اختلالات گوارشی و اختلالات اشتها در افراد متفاوت است ولی علائمی که در ۹۰ درصد از افراد ( حتی افرادی که پی ام اس ندارند ) مشترک است شامل درد پستان ها، احساس تجمع مایعات، احساس نفخ شکم و افزایش وزن است.

مهم ترین نکته این است که پی ام اس می تواند وجود داشته باشد و ما توصیه هایی به افراد می کنیم ولی اگر پی ام اس شدید باشد و در حدی باشد که جلوی کار و فعالیت فیزیکی اش را بگیرد، اختلال شدیدی ایجاد کند و نیاز به دارودرمانی داشته باشد، این مورد را PMDD می خوانند که مورد شدیدتر است و نیاز به مراجعه به متخصص زنان و زایمان اصفهان و انجام اقدامات درمانی است.

پی ام اس و بیماری های زمینه ای

شما موافق هستید که بیمارانی که برای علائم پی ام اس مراجعه می کنند شاهد تشدید علائمی هستند که از لحاظ جسمی و روحی داشتند. بنابراین بیمارانی که مراجعه می کنند مورد بررسی قرار می گیرند و بیماری های زمینه ای مانند افسردگی در آن ها بررسی می شود. و در حال حاضر اختلالات پی ام اس باعث تشدید این علائم می شوند. برخی از بیماران اظهار دارند که افسردگی دوره ای دارند.

ما افسردگی دوره ای به این معنی که در ماه یک هفته فردی افسرده باشد و اسم آن را بگذاریم افسردگی دوره ای، نداریم. بسیاری از بیماران به همین دلیل از مراجعه به متخصص زنان و زایمان اصفهان برای درمان افسردگی خودداری می کنند. اختلالی که در زندگی آن ها اتفاق می افتد به این صورت است و خود بیمار برداشت می کند که دلیل افسردگی یا اضطراب به دلیل پی ام اس است. آیا این افراد به صورت زمینه ای اضطراب یا افسردگی دارند و یا صرفاً به صورت دوره ای آن ها احساس می کنند.

بیشتر علت بروز پی ام اس ناشناخته است. ولی علل دیگری را بررسی کردند. اختلالات هورمونی مسلماً بر این اختلال تاثیر می گذارد. برای مثال تغییرات سروتونین کاهش پیدا می کند و شخص تمایل به افسردگی پیدا می کند. یکی از علت هایی که خیلی جالب بوده است، افسردگی شناخته نشده است.

یعنی ممکن است علت پی ام اس افسردگی شناخته نشده باشد. به بیان دیگر شخص به افسردگی مبتلا است ولی این افسردگی شناخته نشده است. ولی با بروز علائم فرد بیمار مراجعه می کند و با تغییرات سبک زندگی، کاهش مصرف نمک و مصرف مکمل های ویتامین دی یا کلسیم ، پرهیز از قهوه و شیرینی جات و شکلات، باز هم علائم پی ام اس بهبود نمی یابد و باز هم افسردگی وجود دارد. در این موارد فرد لازم است که تحت درمان دارویی قرار بگیرد.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | سندرم پیش از قاعدگی

سندرم پیش از قاعدگی و ژنتیک

در مطالعات به این نتیجه رسیدند که ژنتیک و عامل محیطی مشترک نقش مهمی در سر درد در این دوران و بروز پی ام اس و پی ام دی دی دارد. در دوقلوهای همسان یا بین خواهر و مادر این عارضه بیشتر خود را نشان می دهد.

معمولاً در بین افرادی که سابقه دیسمنوره در حین قاعدگی یا پی ام اس قبل از پریود در بین افراد خانواده به خصوص مادر وجود داشته است، احتمال پی ام اس بیشتر است. ولی در کنار ان عوامل محیطی هم نقش مهمی بازی می کنند. در گذشته بر این باور بودند که در صورتی که مادر یا خاله فرد سابقه پی ام اس داشته باشد، حتماً خود شخص هم این عارضه را دارد.

ولی امروز به این نتیجه رسیدند که عوامل محیطی هم می تواند این مورد را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد. به خصوص نوع رژیم غذایی، تغذیه، لایف استایل و عوامل محیطی دیگر می تواند بر پی ام اس نقش داشته باشد. برای مثال افرادی که آرام تر هستند، غذاهای تازه مصرف می کنند. لایف استایل مناسب تری دارند حتی با اینکه ژنتیک قوی داشتند. پی ام اس دیده نشده است. بر عکس در افرادی که هیچ ژنتیکی در این زمینه نداشتند .ولی با وجود برخی عوامل محیطی و رژیم غذایی ناسالم و لایف استایل نا مناسب یا چاقی یا استرس، پی ام اس بیشتر خودش را نشان می دهد. و فرکانس بیشتری دارد. و حتی در مواردی دیده شده است که به پی ام دی دی منجر می شود.