ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک

بروز سندرم تخمدان پلی کیستیک در نوجوانان

به هنگام بلوغ در نوجوانان مستعد به سندرم تخمدان پلی کیستیک افزایش وزن ناگهانی، بروز آکنه و رشد موهای زائد و نامنظم شدن قاعدگی اتفاق می­افتد. نواجوانی که با این اختلالات یا مشکلات به ما مراجعه می­کنند، اولین روش برخورد، درخواست سونوگرافی تخمدان­ها از نظر این سندرم می­‌باشد. افزایش حجم تخمدان به‌طورطبیعی در سنین نوجوانی وجود دارد.

در نوجوانانی که تازه مراحل بلوغ را پشت سر می­گذارند، به‌دلیل عدم تنظیم محور هورمونی هیپوفیز ، هیپوتالاموس و تخمدان به‌طور‌طبیعی برای دو تا سه سال اوایل سیکل­ های قاعدگی ممکن است بصورت نامرتب دیده شود. بنابراین دو خصوصیت دوران نوجوانی که شامل حجم طبیعی افزایش یابندۀ تخمدان‌ها و نامنظم بودن فیزیولوژیکی سیکل های قاعدگی ممکن است با علائم این سندرم اشتباه شود.

برای کنترل نوجوانان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک می‌توان مهمترین اصل درمان بیماری که همان کنترل مناسب وزن نوجوان و تنظیم تغذیه­ای مناسب درنظر داشته باشیم. همچنین انجام مناسب تمرینات هوازی در طول هفته تاکید می شود.

شروع مراحل بلوغ با سلامت کامل جسمی و وزن مناسب می­تواند نوجوان را در برابر عوارض طولانی مدت سندرم تخمدان پلی کیستیک محافظت نماید. مصرف متفورمین، منظم شدن سیکل­های قاعدگی، کم شدن اشتها و مناسب شدن وزن را به همراه دارد.

متفورمین را میتوان به مدت طولانی استفاده کرد، ولی هنگام مصرف این دارو کلیه و کبد باید چکاپ شوند. در نوجوانانی که از نامنظم بودن سیکل‌های قاعدگی رنج می­برند می‌توان از داروهای پروژسترونی هم استفاده کرد. این دارو کمک می‌کند تا سیکل قاعدگی تنظیم شود.

برای نوجوانانی که دچار این سندرم هستند از داروهای کاهش دهندۀ هورمون‌های آندروژنی استفاده می‌­کنیم. البته بعضی از نوجوانان مبتلا ممکن است از مشکلاتی مانند افزایش خونریزی‌های موقع قاعدگی، لکه‌بینی و… رنج ببرند. در این موارد می‌توان از داروهای ترکیبی استروژن و پروژسترون مانند قرص‌های ال دی استفاده کرد.

بیشتر بدانید :

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک و ناباروری

در بیماران دچار سندرم تخمدان پلی کیستیک افزایش سطح هورمونهای نامطلوب و آندروژنی منجر به رشد ناهماهنگ فولیکولهای اولیه تخمدان می­‌شود. بنابراین بلوغ تخمک غالب اتفاق نمی­افتد. این افراد اغلب دچار اختلال در ایجاد تخمک گذاری یا عدم تخمک گذاری هستند.

از داروهای خوراکی با موفقیت بیش از ۸۰ درصد می‌توان برای تنظیم سیکل‌های قاعدگی و ایجاد تخمک‌گذاری موفق استفاده شود. داروهایی مانند کلومیفن سیترات و لتروزول در بیشتر زنان منجر به ایجاد تخمک گذاری مناسب می­شود. اگر تخمدان‌ها به داروهای خوراکی مقاوم باشند از داروهای گنادوتروپین تزریقی برای رسیدن به تخمک گذاری بهره می­بریم. درصورتی که بیمار مجبور به  استفاده از داروهای تزریقی برای ایجاد تخمک‌گذاری باشد، لازم است رشد فولیکول ها به دقت مشاهده شود.

توصیۀ همیشگی به کاهش وزن و کاهش هورمون‌های مضر مردانه نیز در زمان درمان ناباروری بسیار موثر است. گاهی ممکن است زن نابارور با انجام تمام تمهیدات و درمانهای مربوط به این سندرم به بارور نشود.

بنابراین از روش‌های کمک باروری مانند IVF میتوان برای این بیماران استفاده کرد. در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک،  انجام IVF با عوارض بسیار زیادتری نسبت به سایر افراد همراه است. یکی از مهمترین عوارض ناشی از این درمان، ایجاد سندرم هایپر استیمیولیشن هست.

این عوارض شامل تجمع مایع در حفرۀ شکم، اختلالات متابولیک و علایم تنفسی می‌شود. حدود یک درصد افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک ممکن است در طی ای‌وی‌اف نیازمند بستری در بیمارستان باشند.

 

ارتباط با پزشک 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید