عوارض و نشانه های بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

متخصص زنان و زایمان اصفهان |سندرم تخمدان پلی کیستیک

از سندرم پلی کیستیک چه میدانید ؟

سندرم تخمدان پلی کیستیک از شایع­ترین بیماری­های زنان سنین باروری می­باشد. حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد خانم­های واقع در سنین باروری مبتلا به بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک هستند. مشخصۀ رایج این بیماری وجود تخمدان­های بزرگ که حاوی فولیکول‌­های ریز فراوان هستند، می‌­باشد. در نتیجه ترشحات افزایش یابندۀ هورمون­‌های آندروژن که ناشی از تعداد زیاد فولیکول­‌های ریز تخمدان­‌ها هست، می‌­باشد.

بی‌نظمی قاعدگی اتفاق می­افتد و در نتیجه تخمک‌­گذاری غیرممکن می­‌شود یا کاهش می‌یابد. از دیگر علائم این بیماری افزایش هورمون‌­های مردانه و پرمویی نوع مردانه و طاسی جلوی سر در بیمار می‌­باشد. یکی‌دیگر از مشخصات این بیماری افزایش وزن مخصوصا در ناحیۀ شکم است که این مورد به افزایش بی‌نظمی هورمونی دامن می‌­زند.

علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک

ریشه  سندرم تخمدان پلی کیستیک را می‌توان در دوران جنینی جستجو کرد. اختلالات متابولیک که مقدمه شروع آن از دوران جنینی شروع می­شود، می‌تواند در بزرگسالی و ابتدای نوجوانی علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک را به همراه داشته باشد. در نتیجه نوجوانان در شروع دوره بلوغ دچار افزایش ناگهانی وزن، ریزش مو و افزایش موهای زائد ضخیم بدن می­شوند. همچنین اختلالات قاعدگی به صورت عدم‌قاعدگی یا خونریزی‌های شدید نیز از علایم این سندرم می‌شود.

سیکل ها و قاعدگی نامنظم

اگر سیکل­‌های قاعدگی بیشتر از هر ۳۵ روز یک‌بار طول بکشد یا شخص کمتر از ۸ سیکل قاعدگی در طی سال داشته باشد شامل قاعدگی نامنظم می‌­شود. بعضی از زنان مبتلا به این سندرم دچار آمنوره یا قطع کامل خونریزی‌های قاعدگی می‌­شوند. همچنین ممکن است خونریزی‌­های دائمی، لکه‌بینی و خونریزی­‌های شدید دوران قاعدگی رخ دهد.

افزایش هورمون­های جنسی مردانه و موهای زائد

افزایش آندروژن‌ها و هورمون‌های جنسی مردانه در آزمایشات بیوشیمی زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک قابل مشاهده است. رشد موهای ضخیم در سراسر بدن شامل صورت، کمر، شکم و جلوی ران پاها دیده می‌شود. همچنین ریزش موهای جلوی سر یا طاسی مردانه نیز به دلیل افزایش این هورمون‌ها می‌باشد.

تخمدان پلی کیستیک و عوارض طولانی مدت آن

عوارض طولانی مدت شامل افزایش ریسک بیماریهای قلبی عروقی در نتیجۀ افزایش LDL و کاهش HDL و مشکلات ناشی از آن می‌باشد. ریسک ابتلا بیماری قلبی عروقی در زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک مشابه مردان است. این عوارض در اثر افزایش هورمون‌هاهای جنسی مردانه و افزایش مقاومت به انسولین اتفاق می­افتد.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان  |نشانه های بیماری سندرم تخمدان پلی کیستیک

بنابراین عملکرد قلبی عروقی در افراد مبتلا به صورت سالیانه کنترل می شود. برای کاهش ریسک بیماری‌های قلبی باید سعی شود میزان BMI در محدوده کمتر از ۲۷ نگهداری شود. درصورتی نیاز از داروهای کاهنده تری گلیسیرید و کلسترول استفاده می‌شود. عارضۀ دوم دیابت تایپ ۲، افزایش مقاومت به انسولین که در نتیجۀ این بیماری اتفاق می­افتد.

برای جلوگیری از این عوارض مصرف متفورمین، بهبود استایل زندگی، کاهش وزن و لاغری تنه­ای کمک کننده است. به‌دلیل استعداد زیاد بیماران مبتلا به  تخمدان پلی کیستیک لازم است که به فواصل سالیانه قند خون ناشتا و مقاومت به انسولین چک شود.

سومین و مهمترین عارضۀ طولانی مدت این سندرم افزایش ریسک ابتلا به سرطان آندومتر است. افزایش هورمونهای آندروژن و مقاومت به انسولین مبتلا به رشد بی‌رویۀ دیواره داخلی آندومتر میشود. در نتیجه بیماران در معرض سرطان آندومتر قرار می گیرند. بنابراین، اندازه‌گیری سالانه ضخامت دیواره آندومتر توسط سونوگرافی واژینال بایستی صورت گیرد. در صورت افزایش ضخامت آندومتر، بیوپسی آندومتر به موقع انجام شود تا بیمار درگیر مشکلات طولانی مدت نشود.

 

مطالب پیشنهادی : 

تماس با پزشک 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید