اطلاعاتی پیرامون سرطان ولوو و واژن


سرطان ولوو و واژن

به طور کلی سرطان به رشد و تقسیم بی رویه سلول ها اشاره دارد. سرطان ولوو و واژن ابتدا در سلول هایی به همین نام ایجاد می شود و سپس ممکن است به سایر بخش های بدن نیز انتشار یابد. واژن کانالی شبیه به لوله می باشد که بین رحم و بیرون بدن قرار دارد. ولوو نیز بخش بیرونی ارگان تناسلی خانم ها می باشد که از دوچین خوردگی پوستی به نام لابیا تشکیل شده است.

سرطان ولوو اغلب در لبه داخلی لابیا ایجاد می شود. اگر سرطان به موقع تشخیص داده شود درمان موثر واقع می شود. به طور کلی همه خانم ها در خطر ابتلا به سرطان ولوو و واژن قرار دارند اما میزان شیوع سرطان ولوو و واژن در بین خانم ها اندک می باشد.

بهترین راه برای تشخیص زودهنگام سرطان چکاپ های منظمی است که توسط متخصص زنان انجام می شود و در آن علائم اولیه سرطان ولوو و واژن مورد توجه قرار دارد. در صورت مشاهده علائم مشکوک متخصص زنان و زایمان تست هایی را انجام خواهد داد. اگر نتایج تست پاپ اسمیر غیر نرمال باشد یا سابقه ابتلا به سرطان دهانه رحم وجود داشته باشد در آن صورت تست ها و چکاپ های بیشتری باید انجام شود.

خطر ابتلا به سرطان های دستگاه تناسلی با درگیری ویروس اچ پی وی افزایش می یابد . بسیار مهم است که بدانیم غربالگری پاپ اسمیر روشی برای پیشیگیری از سرطان ولوو و واژن نمی باشد و تنها در غربالگری سرطان دهانه رحم اهمیت دارد.

 متخصص زنان اصفهان  | سرطان ولوو و واژن چیست ؟

چه نشانه هایی دارد ؟

سرطان واژن در مراحل اولیه علائمی را ایجاد نمی کند، اما برخی علائم سرطان واژن عبارت است از:

  • ترشحات یا خونریزی واژینال که چندان نرمال به نظر نمی رسد. خونریزی ممکن است به لحاظ سنگینی یا زمان وقوع چندان طبیعی نباشد. برای مثال خونریزی در دوران بعد از یائسگی، خونریزی بین پریودها یا خونریزی های طولانی یا سنگین تر از پریود.
  • وجود خون در مدفوع یا ادرار، تکرر ادرار یا نیاز فوری به ادرار کردن و یبوست

علائم سرطان ولوو عبارت است از:

  1. خارش، سوزش، درد و یا حساس شدن ولوو که به طور مداوم ادامه دارد
  2. تغییراتی در رنگ پوست ولوو، ممکن است قرمز تر یا سفید تر از حد معمول باشد
  3. تغییراتی در پوست ولوو مانند وجود راش، زخم و یا توده

اگر دچار خونریزی غیر نرمال واژن شدید فورا با متخصص زنان خود تماس حاصل فرمایید. اگر هر یک از علائم مرتبط با این سرطان را حداقل به مدت دو هفته یا بیشتر تجربه کردید با متخصص زنان و زایمان خود تماس حاصل کنید. در اغلب موارد بروز این علائم عللی غیر از سرطان ولوو و واژن دارد اما تشخیص نهایی با متخصص زنان و زایمان می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید