بررسی کشندگی سرطان سرویکس

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بررسی کشندگی سرطان سرویکس

آیا سرطان دهانه رحم کشنده است؟

سرطان سرویکس بر قسمت ورودی رحم که دهانه رحم نامیده می شود، تاثیر می گذارد. دهانه رحم باریک ترین بخش از رحم است که در قسمت پایینی آن قرار دارد. علت بیشتر سرطان های دهانه رحم، ویروس پاپیلومای انسانی یا HPV است و واکسن گارداسیل می تواند جلوی ابتلا به HPV را بگیرد. مرکز پیشگیری و کنترل بیماری ها (CDC) ابتدا این واکسن را به تمام افراد بین ۹ تا ۲۶ سال توصیه کرد اما اکنون این مرکز اعلام کرده که همه زنان و مردان ۲۶ تا ۴۵ ساله که واکسن را پیش از دوران نوجوانی دریافت نکرده اند هم می توانند این واکسن را بزنند.

 

در این مقاله از سایت دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان  ما درباره سرطان دهانه رحم، نشانه ها، روش های پیشگیری و راه های درمان آن صحبت می کنیم و همچنین این مورد را بررسی میکنیم که آیا سرطان دهانه رحم کشنده است یا خیر.

علائم اولیه سرطان سرویکس

درد در ناحیه لگن احتمالا نشانه ابتلا به سرطان دهانه رحم است. در مراحل اول بیماری، ممکن است فرد هیچ نشانه ای از بیماری نبیند. بنابراین، زنان باید به طور منظم آزمایش پاپ اسمیر را انجام دهند. این آزمایش نوعی پیشگیری برای عدم ابتلا به سرطان دهانه رحم است و برای تشخیص هرگونه تغییرات پیش بدخیمی به کار می رود که ممکن است نشان دهنده سرطان باشد تا فرد بتواند پیش از ابتلا به سرطان با درمان از آن جلوگیری کند. شایع ترین نشانه های سرطان دهانه رحم موارد زیر است:

  1. خونریزی بین دوره های عادت ماهانه
  2.  خونریزی پس از رابطه جنسی
  3.  خونریزی در زنان یائسه
  4.  درد حین رابطه جنسی
  5. ترشحات واژینال با بوی شدید
  6. ترشحات واژینال با رگه هایی از خون
  7.  درد لگن

این نشانه ها می توانند دلایل دیگری مثل عفونت هم داشته باشند. اگر کسی هر یک از نشانه های بالا را مشاهده کرد باید به پزشک متخصص زنان و زایمان  مراجعه کند.

علت ایجاد سرطان سرویکس

سرطان وقتی به وجود می آید که سلول های غیرطبیعی تقسیم شوند و بدون کنترل رشد کنند. بیشتر سلول های بدن ما یک طول عمر مشخص دارند و وقتی می میرند، بدن سلول های جدیدی تولید می کند تا جای قبلی ها را بگیرند. سلول های غیرطبیعی دو خصوصیت دارند:

  • نمی میرند
  • به تقسیم شدن ادامه می دهند .

این خصوصیات باعث می شوند سلول بسیار زیادی تولید شود که در نهایت تبدیل به یک غده یا تومور می شود. دانشمندان هنوز کاملاً مطمئن نیستند که چرا سلول ها سرطانی می شوند. البته بعضی از عوامل، خطر ایجاد سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند که شامل موارد زیر هستند:

  1. ویروس زگیل تناسلی: ویروسی که از طریق رابطه جنسی منتقل می شود و بیش از صد نوع مختلف دارد که حداقل ۱۳ نوع آن می تواند باعث ایجاد سرطان دهانه رحم شود.
  2.  داشتن شرکای جنسی متعدد: انتقال انواع سرطان زای ویروس HPV تقریبا همیشه در اثر تماس جنسی با فردی رخ می دهد که مبتلا به HPV است. زنانی که شرکای جنسی متعددی دارند معمولاً بیشتر در معرض خطر ابتلا به HPV قرار دارند که همین مسئله عامل افزایش خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم هم هست.
  3.  مصرف دخانیات:این عامل، خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم را افزایش می دهد.
  4.  سیستم ایمنی ضعیف:خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در افرادی که HIV یا ایدز دارند و افرادی که پیوند عضو داشته اند و از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنند، بالاتر است.
  5.  قرص های ضد بارداری: استفاده طولانی مدت از برخی قرص های رایج پیشگیری از بارداری، احتمال ابتلای زنان به سرطان دهانه رحم را کمی بالا می برد.
  6.  سایر بیماری های آمیزشی: کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس خطر ایجاد سرطان دهانه رحم را افزایش می دهند.
  7.  وضعیت اجتماعی- اقتصادی: میزان ابتلا به سرطان دهانه رحم در مناطق کم درآمد، بیشتر است.

متخصص زنان اصفهان | سلول های پیش سرطانی دهانه رحم

پیشگیری از سرطان سرویکس

بعضی کارها می توانند احتمال مبتلا شدن به سرطان دهانه رحم را کم کنند از جمله:

واکسن ویروس پاپیلومای انسانی

ارتباط بین سرطان دهانه رحم و برخی از انواع HPV، واضح است. اگر همه زنان واکسن HPV را تزریق کنند، تعداد افراد مبتلا به سرطان دهانه رحم کمتر می شود.

رابطه جنسی امن و سرطان دهانه رحم

واکسن HPV از شما در مقابل چهار نوع ویروس HPV محافظت می کند اما همچنان انواع دیگر آن می توانند فرد را مبتلا به سرطان دهانه رحم کنند. استفاده از کاندوم در حین رابطه جنسی، به محافظت در برابر ویروس HPV کمک می کند.

غربالگری دهانه رحم

غربالگری منظم دهانه رحم به فرد کمک می کند علائم سرطان را قبل از آنکه بیماری پیشرفت کند، شناسایی و درمان کند.

نداشتن شرکای جنسی متعدد

هرچه تعداد شرکای جنسی یک زن بیشتر باشد، احتمال انتقال ویروس HPV بالاتر خواهد رفت. این سبک زندگی می تواند باعث بالاتر رفتن خطر ابتلا به سرطان دهانه رحم در فرد شود.

تأخیر در برقراری اولین رابطه جنسی

هر چقدر سن زن در زمان برقراری اولین رابطه جنسی پایین تر باشد، احتمال ابتلا به HPV بالاتر خواهد رفت. رابطه داشتن در سن بالاتر، خطر ابتلا را کاهش می دهد.

 

علائم هشدار دهنده سرطان دهانه رحم | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

آیا سرطان سرویکس کشنده است؟

اینکه آیا سرطان دهانه رحم کشنده است یا خیر بستگی به مرحله تشخیص سرطان دهانه رحم در فرد دارد:

  1.  مرحله یک:در اوایل مرحله یک، شانس زنده ماندن به مدت حداقل پنج سال، ۹۳ درصد و در انتهای مرحله یک، ۸۰ درصد است.
  2. مرحله دو:در اوایل مرحله دو، این میزان به ۶۸ درصد رسیده و در انتهای مرحله دو، به ۵۸ درصد کاهش پیدا می کند.
  3.  مرحله سه: در این مرحله، شانس زنده ماندن از ۳۵ درصد به ۳۲ درصد کاهش پیدا می کند.
  4. مرحله چهار:افرادی که دارای سرطان دهانه رحم پیشرفته هستند تنها ۱۵ تا ۱۶ درصد شانس زنده ماندن به مدت پنج سال دیگر را دارند.

این درصدها به صورت میانگین اعلام شده و برای همه افراد یکسان نیست. در برخی از موارد، درمان حتی در مرحله چهار هم موفقیت آمیز بوده است.

 

 

با ما همراه شوید با دیگر مطالب خواندنی و آموزنده از سایت دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید