بروز سرطان تخمدان در بارداری

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |سرطان تخمدان در بارداری

سرطان تخمدان در بارداری

گاهی اوقات سرطان تخمدان در بارداری تشخیص داده می شود، که معمولا از انواع پیشرفته است. هدف درمان سرطان تخمدان در این شرایط نجات جان مادر و حفظ جنین است. اگر مادر در سه ماهه نخست بارداری باشد، ترجیحا حاملگی ختم داده می شود و بلافاصله درمان مادر شروع می شود. اگر مادر در سه ماهه اخر بارداری باشد داروهای مخصوص بلوغ ریه جنین به مادر تجویز شده و زمان ختم بارداری طوری تنظیم می شود که نوزاد اسیب کمتری ببیند و مادر نیز به سرعت وارد مراحل درمان شود. تصمیم گیری در مورد مادر مبتلا به سرطان تخمدان و در سه ماهه دوم بارداری به مشورت با یک تیم کارامد و خبره پزشکی نیاز دارد.

بیشتر بدانید :انواع جراحی های متخصص زنان و زایمان

علائم سرطان تخمدان در بارداری

سرطان تخمدان  در بارداری از جمله سرطان های کمتر شایع زنان به شمار می رود. طبق امار در آمریکا سالانه کمتر از دو درصد به موارد جدید سرطان تخمدان افزوده می شود. اغلب زنانی که دچار این بیماری می شوند سن بالای ۵۵ سال دارند. زنانی که در سنین باروری هستند در صورت ابتلا به این بیماری به انواع خفیف تر دچار می شوند.

سرطان تخمدان از جمله بیماری‌هایی است که در مراحل اولیه بی علامت است. در مراحل پیشرفته با علائم درد شکم و علایم گوارشی و ادراری خودنمایی می کند. بنابراین به خانم ها توصیه می کنیم از انجام غربالگری سالانه امتناع نکنند. سونوگرافی واژینال و بررسی دقیق تخمدان‌ها و ازمایش تومور مارکرهای تخمدان از جمله موارد چکاپ سالیانه بررسی سرطان تخمدان می باشد.

غربالگری سرطان های زنان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | حفظ بارداری در سرطان تخمدان

حفظ بارداری در سرطان تخمدان

اگر زنی در سنین باروری دچار سرطان تخمدان شود، ابتدا باید وسعت و شدت بیماری بررسی شود.

سرطان تخمدان ضعیف

در برخی از موارد کم شدت‌تر، بیماری مثل تومورهای بینابینی، ممکن است در حین جراحی بتوان یکی از تخمدان ها و رحم را حفظ کرد. در نتیجه امکان باروری در اینده وجود خواهد داشت. قابل ذکر است که اکثر تومورهای بینابینی تخمدان به شیمی درمانی و یا رادیوتراپی نیاز ندارند.

سرطان شدید تخمدان

در زنانی که دچار بیماری شدید سرطان تخمدان هستند، در صورت صلاحدید تیم پزشکی بهتر است ابتدا تحریک تخمک گذاری به روش ای وی اف و سپس ذخیره تخمک ها انجام شود که این عمل حدود دو هفته طول می کشد. پس از اطمینان از ذخیره تخمک به میزان کافی درمان گسترده جراحی و سپس شیمی درمانی انجام شود. انجام تحریک تخمک گذاری و فریز تخمک ها بعد از شیمی درمانی امکان پذیر نیست. انجام شیمی درمانی سبب نارسایی سلول های بنیادی تخمدان شده و فریز تخمک را غیر ممکن می سازد.

رحم جایگزین برای  رشد جنین

در بیمارانی که دچار سرطان تخمدان هستند و جراح موفق به حفظ رحم در حین بارداری شده، پس از کنترل کامل بیماری تخمک فریز شده با اسپرم لقاح داده شده و جنین به داخل رحم خود فرد منتقل می شود. اگر جراح مجبور شود که رحم بیمار را در حین جراحی خارج کند، جنین تشکیل شده در رحم جایگزین رشد خواهد کرد

گاهی اوقات سرطان تخمدان بسیار پیشرفته است به طوری که امکان خروج تخمک سالم غیر ممکن است. در این صورت در صورت تمایل به بارداری استفاده از تخمک اهدایی و رحم اجاره توصیه می شود.

در برخی نقاط دنیا برای حفظ باروری در سرطان تخمدان قسمتی از بافت تخمدان جدا شده و فریز می شود. بعد از بهبود از بیماری، بافت از فریز خارج شده و به بدن بیمار پیوند می شود. تعدادی از متخصصین این روش را نمی پسندند و بیم ان را دارند که با پیوند بافت آلوده سرطان دوباره شعله ور شود.

بیشتر مطالعه کنید :اعمال جراحی کیست تخمدان ـ خارج کردن رحم ـ میوکتومی ـ افتادگی مثانه ـ (سیستوسل و رکتوسل)

تغذیه با شیر مادر در مادر مبتلا به سرطان تخمدان

بیشتر موارد سرطان تخمدان در بارداری نیازمند انجام دوره های شیمی درمانی می باشد و از انجایی که داروهای شیمی درمانی وارد جریان شیر مادر می شوند در اغلب موارد انجام تغذیه با شیر مادر امکان پذیر نیست.

 

ارتباط با ما 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید