مراجعه به پزشک برای سرطان آندومتر

متخصص زنان و زایمان اصفهان | سرطان آندومتر

پیشگیری از ابتلا به سرطان آندومتر

استفاده از قرض های ضد بارداری خوراکی، ریسک ابتلا به سرطان آندومتر را کاهش می دهد.

•  زنانی که قرض ضد بارداری خوراکی مصرف می کنند، ۵۰ درصد کمتر از دیگر زنانی که هرگز قرض ضد بارداری مصرف نکرده اند، در معرض ابتلا به سرطان آندومتر هستند.
  •  این محافظت در برابر ابتلا به سرطان در کسانی رخ می دهد که قرض های ضد بارداری را حداقل برای ۱۲ ماه مصرف کرده باشند.
  •  این محافظت حداقل تا ۱۰ سال پس از مصرف قرض های ضد بارداری ادامه دارد و به خصوص در زنانی که هرگز باردار نشده اند، تاثیرگذار است.

علائم ابتلا به سرطان آندومتر چیست؟

رایج ترین علامت ابتلا به سرطان آندومتر، خونریزی غیر طبیعی از واژن است.

1.  در زنانی که دچار یائسگی شده اند، هرگونه خونریزی واژن غیر طبیعی است و باید توسط پزشک متخصص زنان و زایمان ارزیابی شود.
  2.  در زنانی که هنوز یائسه نشده اند یا در طی روند آن هستند، تشخیص خونریزی طبیعی از خونریزی غیر طبیعی دشوار است. خون ریزی شدید و مکرر یا خونریزی بین دو پریود در زنانی که در حال طی روند یائسگی هستند، اغلب ممکن است ناشی از سرطان باشد. در طی روند گذار یائسگی، خون ریزی باید کمتر و کمتر و چندین ماه یکبار رخ دهد. در صورت مشاهده هر گونه خونریزی دیگر باید به پزشک متخصص زنان و زایمان اصفهان  مراجعه شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | سرطان آندومتر

علائم زیر کمتر رایج هستند و معمولا نشانه سرطان نسبتا پیشرفته هستند:

• درد لگن
  • وجود توده (برآمدگی یا ورم) در ناحیه لگن
  •  کاهش وزن بدون دلیل

تشخیص به موقع سرطان، اولین و مهم ترین قدم در درمان بیماری است. این کار نیازمند یک جلسه معاینه و مشاوره دقیق و تخصصی دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

زنان از لحاظ میزان خون قاعدگی، مدت قاعدگی و تعداد تکرار پریود خود به طور قابل ملاحظه ای با هم فرق دارند. زنان باید مواظب هرگونه خونریزی غیر طبیعی باشند. اگر پریود زنان شدیدتر از میزان نرمال باشد یا چندین بار در ماه رخ دهد، یا در بین پریودهای خود لکه بینی داشته باشند، باید حتما به پزشک مراجعه کنند. تغییرات خون ریزی قاعدگی یا خون ریزی غیر طبیعی ممکن است علل تفاوتی داشته باشند برای همین باید به پزشک مراجعه کرد تا علت آن تشخیص داده شود.

چگونه سرطان آندومتر تشخیص داده می شود؟

اگر زنانی دچار خونریزی واژینال غیر طبیعی یا علائم دیگر باشند، بررسی پزشک با سوالات متعددی درباره علائم، سابقه پزشکی بیمار و خانواده اش و هرگونه بیماری دیگر، سابقه بارداری و قاعدگی و عادات و سبک زندگی وی شروع می شود. این اطلاعات به پزشک کمک می کنند تا علت علائم را تشخیص دهد. در ادامه معاینه لگنی انجام می شود.

متخصص زنان و زایمان اصفهان  |
سرطان آندومتر

• روش های عکس برداری

1.  سونوگرافی واژینال