زخم دهانه رحم و هرآنچه باید بدانید :

متخصص زنان و زایمان اصفهان |زخم دهانه رحم

دهانه رحم و زخم های تشکیل شده در آن

زخم دهانه رحم | دهانه رحم در واقع قسمت انتهایی واژن است. در معاینات بانوان بخش بیرونی دهانه رحم قابل مشاهده خواهد بود. در اصلاح پزشکی به زخم های ناحیه دهانه رحم ” سرویسیت ” نیز گفته می شود.

این زخم ها در واقع ناشی از رشد سلول های پیش سرطانی هستند که در دهانه رحم ایجاد می شوند. میزان شدت این بیماری به رشد این سلول ها بستگی دارد از این رو زخم دهانه رحم دارای دو نوع متفاوت خواهد بود:

1. زخم دهانه رحم خفیف: این نوع زخم ها غالبا رشد کندی داشته و به سادگی درمان خواهند شد.
  2. زخم دهانه رحم شدید: این نوع زخم ها می تواند فرد را مستعد ابتلا به سرطان دهانه رحم کند.

نشانه های زخم دهانه رحم

اغلب مبتلایان به این عارضه نشانه های مشخصی را مشاهده نمی کنند، اما در صورت شدت یافتن این عارضه برخی علائم می تواند خبر از ابتلا به این عارضه دهد، مانند:

• خونریزی غیر طبیعی
  • ترشحات همراه با بوی نامطبوع از واژن
  • احساس درد در ناحیه واژن
  • احساس درد در ناحیه لگن
  • بروز درد در هنگام مقاربت
  • بروز کمردرد
  • خونریزی اندک پس از برقراری رابطه جنسی

اگر فرد مبتلا به این عارضه شاهد خروج چرک از واژن باشد، احتمال ابتلا به زخم های شدید دهانه رحم افزایش خواهد یافت. چرا دهانه رحم زخم می شود؟

مهمترین علت ابتلا به عارضه زخم دهانه رحم را ابتلا به عفونت می دانند. اغلب عفونت هایی که منجر به زخم دهانه رحم می شوند از رابطه جنسی محافظت نشده انتقال می یابند. اما این به معنای عدم انتقال در صورت برقراری رابطه جنسی محافظت شده نیست.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | برداشتن زخم های دهانه ی رحم

زخم دهانه رحم حاد

زمانی که علائم به صورت ناگهانی بروز کند در اصطلاح به آن زخم دهانه رحم حاد گفته می شود و در صورتی که علائم دائمی و ماندگار شوند به آن زخم دهانه رحم مزمن می گویند.

زخم های حاد دهانه رحم می تواند از طریق ابتلا به عفونت های زیر به وجود آید:

1. تبخال تناسلی
  2. کلامدیا
  3. تریکومونا
  4. سوزاک
  5. و در برخی مواقع ابتلا به زگیل تناسلی

هر یک از این عفونت ها می تواند علاوه بر ایجاد زخم دهانه رحم موجب ابتلا به سرطان رحم در فرد بیمار نیز شود.

از دیگر عوامل موثر در ابتلا به سرویسیت می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• بروز حساسیت به کاندوم
  • بروز حساسیت به موارد تشکیل دهنده تامپون ها
  • وجود برخی باکتری ها در واژن

چگونه می توان سرویسیت را تشخیص داد؟

به علت تشابه نشانه های این عارضه با بیماری های دیگر ناحیه واژن امکان تشخیص توسط خود فرد غیر ممکن است. افراد می توانند با مشاهده برخی نشانه ها به متخصص زنان و زایمان  مراجعه کرده و عمل تشخیص را به عهده وی گذارند. در ابتدا یک معاینه ساده می تواند وجود این عارضه را مشخص کند. برای این معاینه لازم است متخصص زنان و زایمان  با استفاده از دستگاه اسپکولوم مجرای واژن را باز کرده تا بتواند دهانه رحم را مورد بررسی قرار دهد.

روش دیگر در تشخیص سرویسیت استفاده از تست پاپ اسمیر است. برای این ازمایش لازم است از بافت واژن و دهانه رحم نمونه برداری شده تا بتوان علت علائم را بررسی کرد. بیوپسی رحم نیز در مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که تست پاپ اسمیر فرد خبر از بروز عارضه ای در دهانه رحم را دهد. به این منظور نمونه هایی از ترشحات نواحی واژن و و دهانه رحم برداشته شده و مورد آزمایش قرار می گیرد.

در این آزمایش از تمامی نواحی که دچار آسیب شده است، نمونه برداری خواهد شد.

کولپوسکوپی رحم نیز روشی دیگر برای تشخیص این عارضه است. در این روش با استفاده از دستگاهی متشکل از لنز بزرگ کننده می تواند رشد غیر طبیعی سلول های دهانه رحم را مشاهده کرد.

متخصص زنان و زایمان اصفهان |زخم دهانه رحم.

سرویسیت چگونه درمان می شود؟

درمان سرویسیت شامل فرآیند مشخصی نبوده و پزشک می تواند زخم های خفیف را به کمک تجویز آنتی بیوتیک ها درمان کند. اگر بانوان در استفاده از روش جلوگیری از بارداری مانند استفاده از کاندوم ها دچار این عارضه شده باشد و یا به علت استفاده از تامپون با این مشکل مواجه شده باشند، تجویز پزشک عدم استفاده از این محصلات خواهد بود.

اگر زخم های دهانه رحم ناشی از رشد سلول های پیش سرطانی باشد راه درمانی استفاده از روش هایی مانند کونیزاسیون و یا LEEP خواهد بود.

شاید گزینه درمانی فریز کردن نیز به ذهن شما خطور کرده باشد. در این باره باید اشاره کنیم که این روش درمانی ممکن است عوارضی را در پی داشته باشد، بنابراین استفاده از آن در موارد حاد توصیه خواهد شد.

ابتلا به بیماری های ناحیه رحم و واژن پس از شروع دوران باروری برای بانوان ممکن است ایجاد شود. آنچه باعث می شود بانوان ازابتلا به این بیماری ها مصون مانند، مراجعه منظم به متخصص زنان و زایمان است. اگر سلامت ناحیه تناسلی بانوان مرتبا مورد بررسی قرار گیرد عامل مهمی در پیشگیری از انواع بیماری های واژن خواهد بود.

بسیاری از بیماری هایی که سرانجام خوشایندی نخواهند داشت با همین معاینه ماهیانه ساده پیشگیری خواهد شد و یا در صورت ابتلا می توان به هنگام مورد درمان قرار گیرد .

صفحه رسمی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان