توصیه‌هایی برای زایمان طبیعی راحت

متخصص زنان و زایمان اصفهان | Easy natural childbirth

توصیه‌ها برای زایمان طبیعی راحت چیست؟

توصیه‌های مختلفی برای تسهیل زایمان طبیعی وجود دارد. از جمله آنها به موارد زیر نگاهی داشته باشید:

  1. نوشیدن آب کافی و هیدراته نگه‌داشتن بدن (پرآب)
  2. ورزش‌کردن مداوم
  3. خواب کافی
  4. پرهیز از استرس

با کسب اطلاعات کافی درباره روند زایمان و مشورت‌گرفتن از پزشک درباره مسیری که پیش رویتان است از ترس‌ها و اضطراب‌هایتان هم کم می‌شود.


همراه ما باشید با مطالب جالب و خواندنی دکتر نرگس علیان متخصص زنان و زایمان اصفهان :


متخصص زنان و زایمان اصفهان | فواید زایمان طبیعی برای نوزاد

زایمان طبیعی بدون درد چگونه است؟

زایمان‌کردن به طور طبیعی و بدون درد ممکن است؟ بله، از نوعی بیهوشی موضعی در روند زایمان طبیعی استفاده می‌شود که درد این فرایند را کم می‌کند. با روش بی‌حسی اپیدورال (Epidural)، ماده بیهوشی به ناحیه کمر مادر تزریق می‌شود.

حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد تا این دارو اثر کند. با وجود چنین نوعی از زایمان طبیعی، نیاز به انجام عمل جراحی سزارین کم می‌شود.

زایمان فیزیولوژیک

زایمان فیزیولوژیک نوعی از زایمان طبیعی است که بنا به ظرفیت درونی بدن مادر انجام می‌شود و به هیچ فرایند مداخله‌گرایانه‌ای برای زایمان نیاز ندارد. این شیوه از زایمان می‌تواند حالت سلامت و مناسبی داشته باشد.

اقدام‌های قبل از زایمان چیست؟

در روزهای مانده به زایمان و در آستانه انجامش باید با اقداماتی آشنا باشید. چه اقداماتی؟

  1. درد را بپذیرید .
  2. با خودتان ارتباط برقرار کنید .
  3. رابطه جنسی داشته باشید .
  4. تنفس صحیح را تمرین کنید .
  5. استراحت زیادی داشته باشید .
  6. نترسید و بدانید که از پس کار برمی‌آیید .
  • درد را بپذیرید .

باید قبول کنید که زایمان طبیعی با درد همراه است اما وجود درد و چالش‌های آن به این معنا نیست که تحملش از طاقتتان خارج است. به‌جای فکرکردن به درد، انرژی و تمرکزتان را معطوف به پیش‌برد فرایند در مسیر درستی کنید که منجر به ملاقاتتان با نوزاد می‌شود. بیشتر زنان با درد زیادی در این مسیر روبه‌رو هستند و از پس تحمل آن هم برمی‌آیند.

  • با خودتان ارتباط برقرار کنید .

بدنتان را بشناسید و کنترلش را در دست بگیرید. با این کار می‌توانید در مدیریت درد و پیش‌برد زایمان بهتر عمل کنید. یکی از اقداماتی که در این راستا به شما کمک می‌کند، تمرینات یوگا است. یوگاه راهی برای شناخت بهتر روح و جسم است. تمرین‌های تنفسی موجود در آن، به بالابرن تمرکزتان و ایجاد ارتباطی میان جسم و فکر کمک می‌کند.

متخصص زنان و زایمان اصفهان | معایب و مزایا زایمان اپیدورال ...

  • رابطه جنسی داشته باشید .

شاید کمی عجیب به نظر برسد اما سکس راهی برای آزادکردن بدن از تنش و انقباض است. در دوران حاملگی هم می‌توانید رابطه جنسی را تجربه کنید. ببینید که کدام موقعیت برقراری رابطه برایتان راحت‌تر است و سعی کنید که با رسیدن به ارگاسم، از فشارهای وارد بر بدن خود کم کنید.

  • تنفس صحیح را تمرین کنید .

خود را به کشیدن نفس‌های عمیق پرتعداد در طول روز عادت بدهید. اگر دقت کرده باشید، در زمان استرس و اضطراب، تنفس سطحی و کوتاه‌کوتاه می‌شود. برای کنترل استرس و ایجاد آرامش بیشتر، روی تنفس آرام و عمیق تمرکز داشته باشید. در موقعیت‌های ناخوشایند، نفس عمیق باعث می‌شود که اکسیژن بیشتری به مغز منتقل شود و فکرتان بهتر کار کند.

  • استراحت زیادی داشته باشید .

بدن باید در آرامش باشد تا از پس فرایند چالش‌برانگیز زایمان طبیعی برآید. با استراحت کافی هم جسم و هم روحتان از خستگی‌ها دور می‌شود. لازم نیست که فعالیت‌های مختلف و وظایف گوناگونی را به‌عهده بگیرید. به بدنتان زمان بدهید و بگذارید که از خستگی و تنش دور بماند.

  • نترسید و بدانید که از پس کار برمی‌آیید .

از هیچ‌چیز نترسید. شما نخستین زنی نیستید که زایمان طبیعی را تجربه می‌کند. سالیان طولانی است که این روش، بهترین راه برای به دنیاآوردن نوزادان بوده و هست. تعداد پرشماری از زنان از عهده آن برآمده‌اند و شما هم یکی از آنها خواهید بود. با رشد امکانات و علم پزشکی هم نباید نگران چیزی باشید.

بعد از زایمان در بدن مادر چه اتفاقی می‌افتد؟

پس از زایمان طبیعی باید منتظر بروز تغییراتی در بدنتان باشید. از جمله این تغییرات به موارد زیر اشاره می‌شود:

شکم حالت نرم و آویزان پیدا می‌کند. شکم بعضی از زنان سریع‌تر از دیگران به حالت عادی درمی‌آید. بعضی‌ها هم زمان زیادتر و اقداماتی مانند ورزش را برای برگشتن به حالت طبیعی نیازمند هستند.
فشاری که در طول زایمان به بدن وارد شده، باعث می‌شود که درد و ناراحتی در ناحیه ماهیچه‌ها و مفاصل به وجود بیاید. حتی اگر شیردهی انجام نشود هم پستان‌ها کمی آزرده خواهند بود. مشکلات دیگری مانند یبوست یا درد پرینه هم بعید نیست.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان |  ترشحات بعد از زایمان طبیعی
ترشحات بعد از زایمان طبیعی

پس از زایمان طبیعی، بدن مادر از بافت‌ها و خونی که در رحم بود، رها می‌شود. به این ترشحات واژن لوچیا (lochia) می‌گویند. این ترشحات در روزهای نخست پس از زایمان، شدید هستند و رنگ قرمز تیره دارند و می‌توانند حاوی لخته‌هایی باشند. به‌مرور از حجم و تیرگی رنگشان کم می‌شود. امکان ادامه ترشح این‌‌چنینی تا چند هفته یا حتی ماه بعد از زایمان طبیعی هم وجود دارد.

چقدر بعد از زایمان طبیعی می‌توان باردار شد؟

۳ هفته پس از زایمان می‌توانید دوباره حامله شوید؛ حتی اگر مشغول به شیردهی هستید و هنوز پریودتان دوباره شروع نشده هم این امکان وجود دارد. با این وجود، حواستان به روش‌های پیشگیری باشد.

اگر نمی‌خواهید که به این زودی، پس از زایمانتان دوباره باردار شوید، لازم است که به روش‌های جلوگیری از حاملگی در رابطه جنسی دقت ویژه‌ای داشته باشید.

چه‌مدت پس از زایمان می‌توانید رابطه جنسی داشته باشید؟

دست‌کم ۶ هفته پس از زایمان باید برای برقراری رابطه جنسی صبر کنید. لازم است که به بدنتان فرصتی برای بهبودی کامل و رسیدن به آرامش بدهید. با مراجعه به پزشک و بعد از بررسی و معاینه واژن می‌توانید از بهبودی و مطلوب‌بودن اوضاع مطمئن شوید.

پیش از شروع دوباره فعالیت جنسی به روش‌های مناسب پیشگیری هم فکر کنید و با مشورت پزشک به گزینه مناسبی در این زمینه برسید. یادتان باشد، فقط به خاطر اینکه تازه زایمان کرده‌اید و پریود نمی‌شوید، احتمال بارداری‌تان از بین نمی‌رود. شما می‌توانید با برقراری رابطه جنسی، دوباره حامله شوید. به این موضوع در رابطه جنسی پس از زایمان دقت کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید