پیشگیری از زایمان زودرس

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | زایمان زودرس

چگونه می‌توان از زایمان زودرس جلوگیری کرد؟

اصلاح سیستم زندگی مادر که کاندید حاملگی می‌باشد مانند کنترل اختلالات تغذیه‌ای و وزن مناسب در بدو ورود به حاملگی، قطع سیگار، الکل، کوکایین و مواد مضر، ورود به بارداری با وزن مناسب و کنترل مناسب وزن در حین بارداری مواردی هست که می‌توان با کنترل این موارد تا حدی از وقوع زایمان زودرس جلوگیری کرد.

در بیمارانی که سابقه‌ی زایمان زودرس دارن و یا حاملگی پرخطر و حاملگی با روش‌های کمک باروری دارن با استفاده از اندازه‌گیری‌های طول سرویکس در حین بارداری می‌توان از کوتاه شدن دهانه­ ی رحم یا سرویکس در زمان مناسب مطلع شویم و با انجام جراحی سرکلاژ ، استفاده از داروهای مناسب یا استفاده از پساری تا حد زیادی جلوی این زایمان را بگیریم.

اگر مجبور شدیم به دلایلی مانند نجات جان جنین یا نجات جان مادر اقدام به انجام زایمان به طور طبیعی یا سزارین شدیم، استفاده از داروهای بلوغ ریه سبب کاهش عوارض نوزادی ناشی از نارسی جنین شود.

استفاده از داروی بتامتازون که به‌صورت آمپول‌های تزریق عضلانی به تعداد ۶ آمپول که در عرض ۲۴ ساعت استفاده می‌شود، موثرترین روش شناخته شده در ایجاد بلوغ ریه و جلوگیری از عوارض نارسی جنین می‌باشد. معمولا مصرف این آمپول‌ها در سنین کمتر از ۳۶ هفته توصیه می‌شود.

درصورتی که بیمار دچار احساس درد ناشی از زایمان زودرس شد از داروهای شل کننده عضله رحم مانند آدالات و سولفات منیزم استفاده می‌شود.  اکثر زنان دچار علایم انقباضی رحم به این داروها جواب‌های مناسب می‌دهند و حداقل به مدت چند روز می‌توان درد ناشی از زایمان را به تعویق انداخت.

مطالب پیشنهادی مرتبط : 

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | زایمان زودرس

درمان  زایمان زودرس

این زایمان مانند هر مورد دیگری از درمان مهم‌تر، مطلع کردن علایم زایمان و اطلاع‌رسانی به بیمار می‌باشد. در مورد نوع دردهای زایمانی به بیمارانمون اطلاع رسانی کافی را داشته باشیم. باید به ایشان توصیه کنیم که در صورت بروز دردهای زایمانی واقعی قبل از ۳۷ هفته به سرعت به مرکز درمانی مراجعه کنند.

بیمارانی که در معرض زایمان زودرس هستند. افزایش میزان مایع آمنیوتیک و یا رحم‌های پر از فیبروم که فرد را در معرض زایمان زودرس قرار می‌دهد. از هفته‌های ۲۴ هفته بارداری پزشک به دقت علایم بیمار را تحت‌نظر داشته باشد. و درصورت شک به دردهای زایمان زودرس از دستگاه توکوگرافی ثبت دردها استفاده می‌شود. درصورت بروز دردهای زایمانی با استفاده از داروهای پیشگیرانه به سرعت علایم بیمار کنترل می‌شود.

 

صفحه رسمی دکتر نرگس علیان 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید