راه های درمان نفخ بعد از زایمان

راه های درمان نفخ بعد از زایمان | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان

راه های درمان نفخ بعد از زایمان

اگر بعد از چند ماه اول باد معده برطرف نشود یا تشدید شود، لازم است درمورد روش های درمان با پزشک صحبت کنید. روش درمان به علائم و علت باد معده بستگی دارد. ممکن است پزشک برای تسکین یبوست به شما پیشنهاد دهد در رژیم غذایی خود تغییر ایجاد کنید یا از مسهل استفاده کنید. در صورت نیاز، می توانید دو تا سه بار در روز ۱۰۰ میلی گرم کولاک مصرف کنید. این دارو بدون نسخه قابل خریداری است. در ادامه به راه های درمان نفخ بعد از زایمان خواهیم پرداخت.

بهتر است برای درمان بی اختیاری مقعد با راهنمایی پزشک ورزش های مخصوص کف لگن را امتحان کنید. ممکن است پزشک شما را به فیزیوتراپ ارجاع دهد تا ورزش های مخصوص تقویت عضلات و بهبود کنترل رابه شما آموزش دهد.

درمان های خانگی

با برخی از روش‌های خانگی و بدون نیاز به دارو می‌توان برخی از عوارض نفخ بعد از زایمان را کاهش دهید:

راه های درمان نفخ بعد از زایمان | بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهاندرمان یبوست

نفخ ناشی از یبوست ناخوشایند است اما با چند روش خانگی می توانید این وضعیت را بهتر کنید:

مایعات، از جمله آب، زیاد بنوشید (روزی حداقل ۸ تا ۱۰ لیوان)
هر صبح نوشیدنی گرم، مثل چای گیاهی یا آبلیمو داغ، بنوشید.
تا جایی که می توانید استراحت کنید. با این که سخت است، سعی کنید وقتی بچه خوابیده، شما هم بخوابید.
رژیم غذایی سرشار از فیبر. ازجمله سبوس، میوه، سبزیجات و غلات کامل.
آلو بخورید که خواص ملین آن طبیعی و متعادل است.

اگر سایر روش ها جواب نمی دهد، از ملین یا مسهل های خفیف (مثل کولاک) استفاده کنید.
برای درمان یبوست بعد از سزارین می توانید اقدامات زیر را انجام دهید:

تا وقتی که یک یا چند بار بعد از زایمان عمل دفع انجام نداده اید، مکمل آهن مصرف نکنید.
روزی چند بار، هر بار ۱۰ دقیقه، در خانه راه بروید.
به جای استفاده از مسهل، تاثیر ایبوپروفن را امتحان کنید.
روی شکمتان کیسه آب گرم بگذارید.

تغییر رژیم غذایی

آیا فکر می کنید علت نفخ غذاهایی است که مصرف می کنید؟ آزمون و خطا کنید. غذاهای مصرفی خود را یادداشت کنید تا ببینید کدام غذاها باد معده را بیشتر یا کمتر می کند. اگر متوجه الگوی خاص شدید، یا از خوردن این غذاها بپرهیزید یا درمورد حساسیت غذایی با پزشک صحبت کنید.

تغییر رژیم غذایی، پیاده روی و انجام ورزش کگل از جمله راه‌های درمان خانگی نفخ بعد از زایمان محسوب می‌شود.
ورزش های مخصوص بی اختیاری مقعد

همچنین می توانید با انجام موارد زیر عضلات کف لگن را در خانه تقویت کنید:

از پزشک یا پرستار بخواهید روش های انجام ورزش کگل را به شما آموزش دهد. گاهی به سختی می توان عضله درست را پیدا کرد.
در موقعیت مناسب و راحت بایستید یا بنشینید.
وانمود کنید دارید جلو دفع ادرار یا مدفوع را می گیرید. این ناحیه عضله کف لگن است که در ران یا شکم نیست.
حداقل سه بار در روز این تمرین را انجام دهید. هربار باید ۱۲-۸ بار ماهیچه را منقبض کنید و به مدت ۸-۶ ثانیه نگه دارید.
سعی کنید هفته ای ۴-۳ بار این تمرین را انجام دهید.

نتیجه فورا قابل مشاهده نیست. ممکن است ماه ها طول بکشد تا متوجه تغییر شوید.
شما می توانید هر جا، بدون این که کسی بفهمد، این ورزش را انجام دهید. بعضی از افراد هربار که در ترافیک گیر می کنند یا هربار که تلویزیون تبلیغات می دهد، این کار را انجام می دهند. اگر انجام این تمرین در ابتدا دشوار است، با تمرین های کم شروع کنید تا راه بیفتید.

نتیجه گیری

نفخ بعد از زایمان دلایل مختلفی دارد. بسیاری از زنان بعد از زایمان دچار باد معده می شوند پس نباید خجالت بکشید. در اکثر موارد، همزمان که بدن دوره نقاهت را پشت سر می گذارد، این اتفاق برطرف خواهد شد. در غیر این صورت، با پزشک متخصص زنان و زایمان یا پزشک متخصص گوارش صحبت کنید. او می تواند در تشخیص علت و پیشنهاد روش یا داروهایی برای درمان این مشکل به شما کمک کند.

دکتر نرگس علیان

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان