راه های درمانی بی اختیاری ادرار در بانوان

متخصص زنان و زایمان اصفهان | بی اختیاری ادرار در بانوان

درمان های بی اختیاری ادرار در زنان

درمان بی اختیاری ادرار | خیلی از خانم ها از بی اختیاری یا ناتوانی در کنترل ادرار شکایت دارند. بی اختیاری خروج غیر ارادی ادرار است. بعضی از خانم ها موقع دویدن، خندیدن، یا سرفه کردن با بی اختیاری ادرار در حد چند قطره مواجه می شوند و بعضی دیگر به طور ناگهانی احساس می کنند که باید هر چه زودتر خود را به سرویس بهداشتی برسانند.

بی اختیاری ادرار فقط به دلیل بالا رفتن سن نیست خیلی از خانم های جوان با این مشکل مواجه هستند. اگر علت بی اختیاری زود تشخیص داده شود با موفقیت درمان می شود. بی اختیاری به فعالیت های روزمره زندگی لطمه می زند، مسئله بی اختیاری برای خیلی از خانم ها سخت است به طوری که موقع بیرون رفتن از منزل واهمه دارند که سرویس بهداشتی در دسترس نباشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با روش های درمان بی اختیاری ادرار در زنان آشنا شوید.

 متخصص زنان و زایمان اصفهان  |  بی اختیاری ادرار در بانوان

دلایل بروز این عارضه در زنان

اصلی ترین دلیل ناتوانی کنترل ادرار در زنان ضعیف شدن عضلات کف لگن است که این ضعف عضلات باعث افتادگی مثانه و در نتیجه بی اختیاری در زنان می شود. افتادگی مثانه برای زنان میانسال به وجود می آید. موارد زیر از دلایل ایجاد بی اختیاری در زنان است:

  1. ورزش نکردن
  2. یبوست مزمن
  3. سرفه های مزمن
  4. بلند کردن وسایل سنگین
  5. زایمان های مکرر و طبیعی
  6. عفونت مثانه
  7. بالا رفتن سن
  8. چاقی به خصوص چاقی شکمی
  9. اختلالات هورمونی بعد از یائسگی
  10. خوردن داروهای ضد افسردگی و ادرار آور، داروهای فشار خون

انواع بی اختیاری ادرار در زنان

شاید شما هم شنیده باشید که بی اختیاری ادرار در زنان شامل انواع مختلفی است. در ادامه می خواهیم اشکال مختلف بروز مشکل بی اختیاری ادرار در زنان را مورد بررسی قرار دهیم. انواع اصلی بی اختیاری در کنترل ادرار خانم ها عبارتند از:

  • بی اختیاری فوری

بی اختیاری ادرار فوری قبل از این که فرد بخواهد خود را به سرویس بهداشتی برساند صورت می گیرد.

  • بی اختیاری استرسی

بی اختیاری ادرار استرسی با انجام فعالیت هایی مانند طناب زدن، دویدن، رقصیدن، عطسه و سرفه، خنده شدید و یا زور زدن رخ می دهد. این نوع بی اختیاری در بین زنان خیلی شایع است.

  • بی اختیاری ترکیبی

در این نوع بی اختیاری که به عنوان بی اختیاری ادرار ترکیبی شناخته می شود، با ایجاد فشار شکمی و هم حس فوریت ادرار، ریزش آن ایجاد می شود.درمان بی اختیاری ادرار در زنان
مشکل بی اختیاری ادرار باید سریع درمان شود وگرنه بر تمام جنبه های زندگی فرد تاثیر منفی می گذارد. برای درمان باید به پزشک متخصص زنان  زایمان اصفهان مراجعه کنید تا شما را معاینه و راهنمایی کند تا به موقع درمان شوید.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان | لیزر جهت رفع بی اختیاری ادراری

در زنان سالمند به خاطر دیر مراجعه کردن به پزشک، ادرار دیگر قابل کنترل نیست و این عارضه حضور زنان را در اجتماع با مشکل روبرو می سازد. در زیر درمان هایی برای این عارضه در زنان را آورده ایم:

رعایت رژیم غذایی مناسب

اینکه زنان برای مشکل بی اختیاری خود مصرف مایعات و آب را کم کنند اشتباه است چون عدم نوشیدن آب، باعث کمبود آب بدن و مشکلات دیگر می شود؛ پس باید تغذیه درست و سالم داشته باشید. رعایت نکات زیر به شما در کم کردن شدت بیماری ادرار کمک می کند:

  1. آب و مایعات لازم برای بدنتان را در طول روز و به تدریج بنوشید. در زمان کوتاه زیاد آب نوشیدن اشتباه است. حدودا هر چهار ساعت یک لیوان آب بنوشید برای خروج ترکیبات مضر از بدن و رسیدن آب کافی به بدنتان.
  2. شبها بعد از شام چای ننوشید تا در خواب برای دفع ادرار بیدار نشوید.
  3. خوردن خوراکی های گازدار، شیرین کننده مصنوعی، مرکبات، شکلات، الکل، جعفری و قارچ را کم کنید چون تاثیر مستقیم بر مثانه دارند.
  4. یبوست با ایجاد فشار بر عضلات مثانه باعث افزایش بی اختیاری می شود. مصرف انجیر تازه یا خشک خیلی مفید است. سبزیجات فیبر دار را هم در وعده های غذایی خود استفاده کنید.
  5. کافئین باعث تحریک مثانه و مانعی برای کنترل ادرار است. بهتر است مصرف قهوه و چای را کم کنید.
  6. اگر داروهای ضد افسردگی یا داروهای ادرار آور استفاده می کنید حتما با پزشک خود صحبت کنید شاید لازم شود برای درمان بی اختیاری ادرار مصرف آن ها را کم کنید.

درمان با جراحی

برای درمان بی اختیاری شدید باید جراحی تنگ کردن واژن صورت بگیرد. در بیشتر بیماران موقع عمل جراحی فقط افتادگی مثانه آن ها درمان می شود اما افتادگی گردن مثانه تحت درمان و توجه قرار نمی گیرد؛ در این حالت ممکن است این عارضه بهبود پیدا نکند.

درمان با ورزش

با تمرینات ورزشی مخصوص لگن (ورزش های کگل) عضله های این قسمت را تقویت کنید تا بهتر بتوانید روی مثانه خود کنترل داشته باشید. اگر این ورزش ها را به صورت منظم تمرین کنید تاثیر مثبت آن ها را بعد از گذشت سه ماه می توانید شاهد باشید.

درمان با پساری

پساری وسیله ای است که برای رفع بی اختیاری درون واژن می گذارند. پساری در مواقع پر فشار باعث کم شدن خروج ادرار می شود. این وسیله را هر موقع که لازم شد می توانید استفاده کنید مثلا وقتی تمرین های شدید ورزشی دارید با این وسیله می توانید مانع خروج ناگهانی ادرار شوید.

بهترین متخصص زنان و زایمان اصفهان |لیزر رفع بی اختیاری ادراری

درمان بی اختیاری ادرار در زنان با لیزر

اگر علاقه ای به درمان بی اختیاری با روش های گفته شده مثل تزریق کلاژن و عمل جراحی ندارید از لیزر می توانید برای رفع بی اختیاری ادرار کمک بگیرید. تکنولوژی در زمینه تنگی واژن با لیزر بسیار بالا است. با لیزر مشکلات زنانه حل می شود.

در این روش با تحریک کلاژن سازی و خونرسانی باعث تقویت عضله های کف لگن می شود و به خاطر غیر تهاجمی بودن و ایمنی بالا و عدم درد روش بهتری برای درمان است.

 

 

مطالب پیشنهادی متخصص زنان و زایمان اصفهان دکتر نرگس علیان :

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نیاز به راهنمایی؟ پیام ارسال کنید